Ziua de 20 martie a fost una specială pentru profesorii și elevii de la Colegiul Național ”Grigore Moisil” din Onești, dar și pentru colegii lor din Grecia, Italia și România. În cadrul proiectului eTwinning intitulat „Au fil des cultures urbaines” (”Culturi urbane”), aceștia au sărbătorit Ziua Internațională a Francofoniei printr-un eveniment online deosebit. Pe platforma eTwinning, participanții au avut ocazia să se conecteze și să participe la un webinar interactiv. În cadrul webinarului, profesorii și elevii francofoni de la liceele partenere în proiectul etwinning, coordonati de prof. Socrates Vasiopoulos din Grecia, prof. Virginia-Smărăndița Brăescu din România și prof. Maria Zaroli din Italia, au făcut schimb de experiențe și bune practici în predarea limbii franceze și au explorat modalități creative de a consolida cunoștințele elevilor despre valorile Francofoniei și instituțiile francofone. Un moment deosebit al evenimentului, foarte apreciat de elevi, a fost participarea la un quiz Kahoot, unde aceștia au putut să-și testeze cunoștințele și să învețe lucruri noi totodată. Prin întrebări ingenioase și provocări ludice, participanții au fost încurajați să descopere mai multe aspecte despre identitatea și cultura francofonă în lume, antrenându-și totodată și abilitățile lingvistice.
Evenimentul a fost o ocazie minunată de a celebra diversitatea și bogăția culturii francofone, consolidând în același timp legăturile de prietenie dintre elevii și profesorii din școlile partenere în proiect. Prin colaborare și deschidere către noi experiențe, participanții au demonstrat că împreună putem înțelege și aprecia mai bine valorile și tradițiile Francofoniei în lumea actuală modernă, când identitatea francofonă capătă o dimensiune nouă, depășind simpla împărtășire a limbii franceze, pentru a îmbrățișa tot mai mult un univers al diversității, al conexiunii și al evoluției prin dezvoltarea competențelor antreprenoriale, de lucru în echipă și leadership. Explorarea cu ajutorul noilor tehnologii, conexiunea cu profesori și elevi din alte țări francofone și evoluția, atât din perspectiva didactică în câmpul educațional, cât și în plan social, din perspectiva dialogului intercultural, reprezintă pilonii principali pentru a modela identitatea francofonă în tranziție, astfel încât aceasta să fie firească, vie, organică și dinamică, influențată constant de mediul nostru de viață, experiențele trăite și aspirațiile personale. În opoziție cu o viziune tradițională rigidă a identității francofone, această perspectivă recunoaște că identitatea francofonă evoluează în timp, ca răspuns la provocările, oportunitățile și alegerile personale. Astfel, tranzițiile personale și profesionale în parcursul francofon devin pași mici și consecvenți în această călătorie continuă de autodescoperire și de evoluție culturală.
În contextul evenimentelor organizate în județul Bacău pentru a sărbători Ziua Internațională a Francofoniei, profesorii și elevii ”moisiliști”, coordonați de prof. Virginia-Smărăndița Brăescu, prof. Loredana Hanganu și prof. Delia Nădejde, au mai inițiat și participat la alte activități, concursuri și proiecte desfășurate, atât în școală, cât și în comunitate sau la nivel național și internațional. Astfel, în perioada 15-16 martie 2024, s-au desfășurat lucrările Conferinței internaționale intitulate „La Francophonie, plus qu’un simple partage d’une langue – Les Nouvelles Frontières de la Communication : Explorer, Connecter, Évoluer” (”Francofonia, mai mult decât împărtășirea unei limbi – Noile frontiere ale comunicării: Explorați, Conectați-vă, Evoluați”), precum și câteva ateliere practice susținute la Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău de formatorii de la #Francophonia din Nisa, Franța (M. Yann Librati, director #Francophonia, Prof. univ. Halyna Kutasevych, expertă în pedagogie și formarea formatorilor, Mme Annick Miara Revelat, responsabila Departamentului pentru Dezvoltare din cadrul Francophonia Nise), Prof.conf.dr. Amălancei Brândușa-Mariana, decana Facultății de Litere din cadrul Universității „Vasile Alecsandri” Bacău, Dr. Carmen Ionescu, manager Agenția de presă RADOR București, Prof.dr. Veronica-Diana Hagi, de la Universitatea Ovidius din Constanța, Dna Thioro Sarr, profesoară la Universitatea Cheikh Anta Diop din Dakar, prof. formator Bianca Darabă, de Colegiul Național „Ștefan cel Mare” Târgu Neamț.
Prof. Virginia-Smărăndița Brăescu de la Colegiul Național Grigore Moisil Onești a fost invitață de către colegele din echipa de organizare – prof. dr. Dumitrascu Elena-Sofica de la Colegiul Național „Vasile Alecsandri” Bacău, prof. Georgeta Marinescu, director adjunct al Colegiului Național „Vasile Alecsandri” Bacău, prof. Angela Sterpu, președintă a ACBC – Asociația „Accentul Circumflex” Bacău, prof. Daniela Anghel de la Colegiul Economic „Ion Ghica” Bacău, să participe și să contribuie în cadrul conferinței internaționale cu o comunicare în plen intitulată „Identitatea francofonă în acțiune”.
Identitatea francofonă nu se limitează la o transformare externă, ci implică și o evoluție interioară complexă. Nu este vorba doar de trecerea de la o identitate la alta, ci mai degrabă de un proces profund de autoevaluare, de creștere personală și de redefinire a aspirațiilor culturale. Adoptând această perspectivă, profesorii de franceză și elevii pot aborda tranzițiile identitare cu o conștientizare sporită a impactului asupra identității personale, a valorilor și a stării lor emoționale. Această evoluție interioară devine astfel o componentă esențială a procesului global de transformare a identității francofone. Concentrându-se pe aspecte precum auto-reflecția, acțiunea concretă și adaptabilitatea, explorarea multiplicității identităților posibile francofone constituie puncte de reper valoroase pentru oricine este implicat în procesul de predare și învățare a limbii franceze, oferind o perspectivă proaspătă și inspirată asupra identității francofone în acțiune.
Felicitări tuturor organizatorilor, formatorilor, colaboratorilor, participanților! Profesorii și elevii francofoni au trăit împreună o experiență formativă minunată, intensivă și interactivă, plină de bună dispoziție, energie creativă, informații utile, practice și foarte bine structurate, ușor de aplicat imediat în clasă cu elevii și studenții! În numele echipei de organizare a agendei francofone, Prof. Virginia – Smărăndița Brăescu, Colegiul Național “Grigore Moisil” Onești