ÎN FOTO: INTERPRETA DE MUZICĂ POPULARĂ OTILIA PURCARU
Așezările băcăuane din zona de vest a județului, cu dealuri și văi, cu munți și cu susur de izvoare, de cântec și de dor, de a cuprinde întreaga priveliște, cu nume ce au o rezonanță deosebită în sufletul oricui (Trotuș, Tazlău, Frumoasa, Pârjol, Băhnășeni) sunt și devin și mai cunoscute prin oamenii acestor locuri. Închinându-și viața semenilor, ei ne bucură cu tot ceea ce fac din adâncul sufletului, aducându-ne în privire frumusețea acestor meleaguri, care ”freamătă” parcă și în acordurile ”Rapsodiei Române”, a lui George Enescu. O îndrăgită interpretă a plaiurilor moineștene prezintă frumusețea cântecului și portului popular românesc cu dragostea de a duce mai departe – prin vlăstarele de care se preocupă – acest nepieritor tezaur. Din ”vatra” trăirii și afirmării sale artistice (în zona Moinești – Pârjol), interpreta de muzică populară Otilia Purcaru ne împărtășește gândurile sale într-un interviu acordat ”Amprentei de Onești”.
– Când ați descoperit frumusețea muzicii populare și care au fost primii pași pe drumul cântecului popular?
– Dragostea pentru muzică am simțit-o cred, de când am început să percep lumea! Am avut în copilărie alături de mine pe mama care a fost educatoare și tatăl învățător, cele două bunici care doineau foarte frumos. În casele lor se asculta tot timpul muzică populară. La vârsta de 4 ani a fost prima mea apariție în scenă, la un eveniment cultural realizat de Școala Generală Tărâța (com. Pârjol), unde am cântat melodia ,,Fata mamei, unde-ai fost aseară?”. Apoi au urmat participările la serbările școlare, la concursurile între licee… Am participat la multe concursuri care aparțineau marelui Festival Național ,,Cântarea României”.
– Ce modele ați avut, de la debutul pe scenă?
– În activitatea mea artistică am întâlnit cele mai mari vedete, reprezentative pentru folclorul muzical românesc, de la care mi-am format cele mai frumoase competențe în acest domeniu. Fiind colaboratoare a Orchestrei profesioniste ,,Plaiurile Bistriței” din Bacău și mai târziu a Ansamblului Folcloric ,,Busuiocul”, participând ca și concurentă în festivaluri de folclor de prestigiu, am avut plăcuta ocazie să întâlnesc mari personalități ale cântecului popular precum doamnele Sofia Vicoveanca, Veta Biriș, Irina Loghin, Maria Ciobanu și domnii Nicolae Furdui Iancu, Tudor Gheorghe, Grigore Leșe și alții. Pot să vă spun că la Festivalul Internațional de Folclor ”Maria Tănase” , care s-a ținut la Craiova și la Festivalul ”Cindrelul – Junii Sibiului”, unde am participat ca și concurentă și m-am aflat printre laureați, am trăit această mare bucurie de a fi în preajma acestor nume sonore ale folclorului românesc.
– Cine v-a îndrumat și v-a ajutat cel mai mult în activitatea artistică desfășurată?
– Fiind născută într-o localitate pitorească, acolo pe unde Tazlăul își leagănă apele împreună cu doinele, baladele și ”Rapsodia Română” lui George Enescu și acolo unde literatura noastră populară predomină, în satul Tărâța, comuna Pârjol, județul Bacău, de la oamenii frumoși și gospodari ai locului, care se întreceau la muncile câmpului dar și la învârtitul horelor și păstrarea tuturor tradițiilor și obiceiurilor, atât ocazionale și neocazionale, am deprins cele mai elementare abilități și calități artistice. Plecând cu un cufăr atât de valoros din vatra satului m-am prezentat la concursurile de gen, unde de fiecare dată m-am aflat printre premianți.
Trebuie să amintesc și să aduc mulțumiri din suflet unor mari personalități din domeniu, pe care i-am avut ca mentori, m-au susținut și mi-au apreciat sensibilitatea artistică și tot ceea ce am moștenit din vatra satului. Chiar dacă nu se mai află printre noi și au plecat ,,în lumea cea fără de dor”, le sunt datoare cu respect și prețuire: Doamnei redactor Mărioara Murărescu, fost realizator și producător a emisiunii ,,Tezaur folcloric” , compozitorului și folcloristului Constantin Arvinte (foto 2) precum și compozitorului și profesorului Ludovic Paceag. Cu deosebit respect îi mulțumesc folcloristului și maestrului dirijor, domnului George Sârbu, care mi-a scris, orchestrat și dirijat câteva cântece pe care le-am înregistrat împreună la RADIO ROMÂNIA în anul 1996, când a avut loc și debutul meu radiofonic. Mulțumiri îi datorez și le exprim și pe această cale dirijorului băcăuan Cristian Năstase, care mi-a orchestrat cu măiestrie cele 17 melodii ale cântecelor imprimate pe CD-ul ,, Ionel, sprâncene negre”! Și nu în ultimul rând vreau să-i mulțumesc și să-mi exprim recunoștința și respectul față de maestrul coregraf Petre Vlase, director al Ansamblului Profesionist ,,Busuiocul” din Bacău, care a contribuit prin atitudinea sa ca manager să mă formeze ca și interpret, invitându-mă să colaborez cu acest prețios ansamblu (foto 3 și 4), ocazie ce mi-a prilejuit apariția în emisiunea veritabilă de folclor ,,Tezaur folcloric”, de pe TVR 1 !
– Care a fost cel mai mare succes?
– Cel mai mare succes a fost în anul 1991, când am participat la Festivalul TOAMNA MUZICALĂ BĂCĂUANĂ (foto 5) și unde dintr-un număr foarte mare de concurenți, veniți din toată țara, eu am obtinut trofeul festivalului. De atunci eu consider de fiecare dată ,,un succes” când primesc mesaje și semnale că publicul îmi apreciază cântecele!
– De unde vin cântecele dumneavoastră? Prin ce se evidențiază zona folclorică pe care o reprezentați?
– Cântecele mele fac parte dintr-o zonă folclorică mai puțin valorificată, cuprinzând zona Văii TAZLĂULUI MARE, unde m-am născut și zona TAZLĂULUI SĂRAT și a Văii TROTUȘULUI, pe care le-am valorificat, locuind peste 30 de ani în orașul Moinești. Repertoriul meu este alcătuit din doine, cântece de joc, cu caracter satiric, cântece de dragoste și dor și cântece de nuntă, toate culese și inspirate din zonele amintite. Am înclinat mai mult pentru melodia doinită, cântecul liric, chiar dacă este mai greu de interpretat și mai puțin ascultată de public. În cântecul de dragoste și dor mă regăsesc cu toate dorurile, durerile și bucuriile mele!
Zona de unde provin și mi-am cules cântecele păstrează și transmite obiceiurile și datinile de Anul Nou printr-o prezentare unică a ,,urăturii cântate” si mersul cu uratul de Sfantul Ioan, pe 7 ianuarie (satul Băhnășeni). Pot să amintesc și despre mersul cu Colindul, Steaua, Capra, Ursul – toate acestea având un specfic unic zonal. Locuitorii din satul Băhnășeni erau renumiți pentru meștesugul prelucrării lutului – olăritul. Aici se făceau cele mai renumite oale de sarmale (lumea îi cunoștea după porecla de ,,pocrisari”, care vine de la cuvântul ,,pocris”, ceea ce însemna capacul de pe oala cu saramale…) Jocurile populare specifice zonei sunt : Corăgheasca, Floricica, Bârlădeanca…
– Ce momente din activitatea artistică vă aduc cele mai dragi amintiri?
– Nu aș putea să exemplific un anume moment… Da! Cred că pentru un interpret de muzică populară orice moment artistic susținut și apreciat de public rămâne o frumoasă amintire și un imbold de a-și continua drumul!
– Care este, din repertoriul dumneavoastră, melodia pe care o iubiți cel mai mult?
– Și de data aceasta trebuie să vă răspund că toate cântecele mi le îndrăgesc foarte mult! Dar cântecul ,,Roata așa, ca la Pârjol” are o poveste aparte! O poveste ce-mi amintește de un moment din adolescență, când ”se anunța” un spectacol la Pârjol (comuna mea natală), cu Orchestra ,,Plaiurile Bistriței”, dirijată de maestrul George Sârbu și interpreții reprezentativi ai Bacăului – Anton Achiței, Ion Coșa, Mariana Lungu, violonistul Ion Drăgoi, clarinetistul Gheorghe Năstase, acordeonistul Constantin Proboțeanu… A fost un spectacol pe care l-am urmărit cu sufletul la gură ! Amintirea de atunci mi-am conturat-o într-un tablou imaginar pe care l-am descris cu mare drag în cântecul ,,Roata așa, ca la Pârjol”
– Cu ce gânduri urcați de fiecare dată pe scenă?
– Dorința mea este să transmit generațiilor viitoare ce mi-a plăcut și am învățat de la oamenii din sat – CÂNTECUL POPULAR!
– Sunteți prezentă la evenimentele culturale ale Moineștiului… Ce proiecte de viitor aveți?
– Spun cu mare bucurie: DA, sunt prezentă! Fiind cadru didactic la Școala Gimnazială ,,Tristan Tzara” din Moinești și coordonatoarea grupurilor folclorice de copii CETINA și CETINIȚA, de la această scoală, particip de fiecare dată cu drag, atât eu cât și împreună cu copiii din grupurile folclorice amintite, la toate evenimentele / activitățile culturale unde suntem invitați. Trebuie să menționez cu mândrie că agenda culturală a municipalității este foarte bogată, lucru ce oferă o exprimare artistică diversă și de fiecare dată mă regăsesc / ne regăsim și noi în program…
Ca și proiecte de viitor? Sper să treacă pandemia cât mai repede și să-mi vină curajul să continui înregistrările cântecelor pregătite pentru următorul CD.
– Un mesaj celor dornici de a îmbrățișa cariera artistică…
– Să fie călăuziți de modestie, de respect pentru publicul ascultător și de perseverență pentru a păstra autenticitatea cântecului popular! Interviu realizat de Ion Moraru