Cu dăruire și cu dragoste

Cu dăruire și cu dragoste

Cunoscută  în toată țara (inclusiv în lumea academică prin publicarea mai multor lucrări ce poartă emblema Academiei Române), Editura ”Magic Print” din Onești (Director general Maria Dohotaru), ne mai oferă o surpriză! În salba cărților –album  de înaltă clasă realizate de această editură și tipografie oneșteană, aici au văzut lumina tiparului volumele I și II ale lucrării ”Regele Carol I, ctitorul României moderne”.  Coordonator al acestor volume  este Dr. Narcis Dorin  Ion, Director general al Muzeului Național ”Peleș”. Această nouă apariție editorială, ce poate fi achiziționată de la Librăria ”Magic Print” din Onești, luminează sufletul  iubitorilor istoriei și arhitecturii. Ea a apărut la 180 de ani de când, la 20 aprilie 1839, se năștea Karl Eitel Friederich Zephirynus Ludwig  von Hohenzollern Sigmaringen, cel care avea să devină primul rege al României moderne.

Bucuria cititorului este  cu atât mai mare cu cât, răsfoind paginile acestor volume (care cuprind texte semnate de Narcis Dorin Ion,  de  istoricii Dan Berindei, Ion Bulei și  Nicolae Șt. Noica, prof. univ. inginer, reputat specialist  în istoria monumentelor definitorii ale României), întâlnim însemnări  pline de căldură și onoare pentru Regele Carol I, pentru realizările înfăptuite în timpul cât  acesta a fost  răspunzător de destinul României, ce ne arată și astăzi  identitatea noastră românească. ”În lunga și rodnica sa domnie, de aproape  o jumătate de veac, Regele Carol I a vegheat la modernizarea  și europenizarea României, care s-a luptat, sub comanda sa pentru obținerea  independenței de stat, recunoscută de marile puteri europene în 1878. Trei ani mai târziu, în 1881, România  era proclamată  regat, ca un semn al noului său statut european, fapt  care i se datorează tot lui Carol I”, menționează Dr. Narcis Dorin Ion amintind și o remarcă a lui I. G. Duca:”Lui îi datorăm  în primul rând prestigiul Regatului, un capital politic acumulat  în mare parte prin mândria și vanitatea lui, dar care în ceasurile hotărâtoare  ale frământărilor pentru unitatea națională ne-a fost  de un ajutor prețios. Lui îi datorăm continuitatea, condiția esențială  a oricărei opere  constructive”.

Pornind de la  câteva rânduri ale marelui savant Nicolae Iorga despre Carol I (”De o statură mijlocie, de o ținută magistral stăpânită, sobru în gesturi, măsurat în cuvinte,  capabil de a da o demnitate și  felului insuficient în care poseda limba română și care la un altul ar fi părut ridicol, pătrunzând, scormonind, până în suflet cu ochii mici, albaștri foarte mobili lângă linia de imperială deciziune a nasului de vultur,  era omul care unea  în el vechi datini  de ev mediu renan, mândria unei ușoare descendențe  apropiate de Napoleon…”), să evidențiem  un fapt subliniat și de coordonatorul noii apariții editoriale de la Editura ”Magic Print” din Onești, Dr. Narcis Dorin Ion. El a menționat:”Dintre toți regii României, Regele Carol I poate fi considerat pe bună dreptate ctitorul Bucureștiului modern”.

Astfel, în această idee  arătăm faptul că în timpul domniei Regelui Carol I  a fost construit Palatul Ateneului Român, s-a pus piatra de temelie a Muzeului Național de Artă. Între anii 1904 – 1908 s-a construit Muzeul Național de Istorie Naturală, lucrările fiind executate  sub îndrumarea prof. Grigore Antipa. Clădirea Băncii Naționale a României, Palatul Casei de Economii și Consemnațiuni (Palatul CEC, a cărui fundație s-a pus la 8 iunie 1897), Palatul de Justiție (construit  între anii 1890 – 1895), Palatul Poștelor (inaugurat în  1900) sunt alte clădiri  realizate în timpul acestei domnii, ce au devenit edificii reprezentative pentru  capitala României. A fost construită și Universitatea București, o lucrare unde s-a înaintat cu dificultate, ea  costând  1 200 000 franci aur! Dacă  am  scoate în evidență  o  puternică lecție de viață, amintim  un fapt  unic, deosebit în zbuciumata istorie a Bucureștiului și a țării: în 1891 Regele Carol I a dorit să marcheze  împlinirea unui sfert de veac de domnie și a cumpărat o suprafață de teren pe care a ridicat clădirea Bibliotecii Centrale Universitare!

Este de  remarcat faptul că  până a căpăta aura unor edificii  reprezentative s-au efectuat la acele vremuri  lucrări complexe. Pentru construcția Palatului  de  Justiție a fost nevoie să fie regularizat  cursul Dâmboviței, malul drept al acestuia fiind consolidat cu bârne din stejar. Acest palat, care  s-a realizat după planurile  marelui arhitect Albert Ballu (autor și al proiectului Primăriei din Paris), a  fost decorat cu mai multe  statui  alegorice, ele simbolizând Atenția, Vigoarea, Legea – Justiția, Elocința, Adevărul, Forța și Prudența. Palatul de Justiție  a fost inaugurat în mod solemn la 15 octombrie 1895.

După cum notează și autorii volumelor ”Regele Carol I”, prin înălțarea impozantelor edificii ”orașului i se crease  un alt chip, total  diferit  de cel cu care se obișnuiră  călătorii străini”. Bucureștiul și-a uimit vizitatorii prin  contrastul puternic între splendoarea unor clădiri din centrul  său și mizeria mahalalelor de la periferie.

În paginile volumelor ”Regele Carol I, ctitorul României moderne” imaginile  acestor  frumoase construcții impozante ne încântă privirea și este meritul Editurii Magic Print, care prin profesionalism și prin tehnica  deosebită de care dispune, a putut reda imaginile cu autenticitatea lor, cu ”parfumul unei epoci trecute dar maiestuoase”.

De  numele  Regelui Carol  I sunt legate și  realizarea Palatului Ministerului Agriculturii, Industriei, Comerțului și Domeniilor   (inaugurat la 30 aprilie 1897, el fiind asemănat cu imaginea unui  castel de pe valea Loarei, în Franța), a Palatului Ministerului Lucrărilor Publice. Acest palat (aflat în fața Grădinii Cișmigiu și care  găzduiește sediul Primăriei municipiului București), s-a ridicat după planurile arhitectului Petre Antonescu. ”Ceea ce clădim acum nu va fi numai pentru noi ci și pentru generațiunile viitoare” era un îndemn al acelor vremuri și  în ”galeria” celor mai frumoase clădiri din București  se înscrie și sediul Centrului Militar  Național (inaugurat la  4 februarie  1923 în prezența Regelui Ferdinand și a Reginei Maria). Este de remarcat faptul că  această construcție (la care  au început lucrările în anul 1911),  a fost considerată ”o podoabă  arhitecturală a țării” .

Paginile acestor cărți – album realizate în condiții grafice deosebite de tipografii oneșteni se deschid spre bucuria sufletului și pentru prezentarea Expoziției Naționale din 1906. Acesta este anul în care  s-au sărbătorit 40 de ani de  domnie a Regelui Carol I, 25 de ani de la  instaurarea Regatului  și 1800 de ani de la  ocuparea Daciei de către Traian. Pentru ”Expozițiunea  Generală Română” au fost construite pavilioane și diferite construcții, fiecare  având o semnificație aparte. ”Expoziția a fost un bun prilej de a-i reuni pe  românii din toate provinciile. În ciuda  opoziției  inițiale a autorităților  austro – ungare, au primit  acceptul de a-și organiza  pavilioane  speciale românii din Transilvania dar și cei din Bucovina, Basarabia, Banat și Macedonia – cu toții fiind numiți ”Românii  de peste hotare”. La 26 august 1906 au sosit la București  aproape 2000 de ardeleni și bucovineni, ei fiind întâmpinați cu mesajul  ”Uniți în simțiri  nepieritoare, de legături de sânge, de amintiri ale trecutului, de datini, de limbă și aspirațiuni”.  Regele Carol I a declarat că ”Expoziția este o adevărată sărbătoare  a muncii românești” .

Cunoscutul istoric Dan Berindei, personalitate de mare prestigiu științific, subliniază în aceste volume faptul că ”Regele Carol I a avut o lungă și rodnică domnie, a domnit cu seriozitate  și pasiune, îndeplinind  misiunea  pe care și-o asumase în primăvara  anului 1866 și a urmat cu onestitate angajamentul  de a respecta Constituția, mergând până la înțelegerea  și acceptarea  pozițiilor țării din 1914, ultima sa vară”.

România modernă îi datorează enorm lui Carol I, principe și rege de rigoare german care  și-a înțeles pe deplin  misiunea de monarh constituțional. A înțeles-o ca pe o datorie de la care nu a abdicat  până la sfârșitul vieții sale. ”Simțământul datoriei era poate singurul sințământ mai puternic la el, mai puternic  chiar și decât mândria. Se poate spune că  toată viața lui Carol I nu a fost stăpânită decât de acest sentiment.”, scria I. G. Duca. ”Din acest sentiment  al datoriei ar fi provenit  și iubirea pentru țara pe care soarta îi hărăzise să o conducă – România”, se menționează în această  emblematică lucrare.

Strălucirea  volumelor  editate de Editura ”Magic Print” din Onești, o editură care prin asemenea apariții editoriale își consolidează calitatea de a fi în  slujba culturii naționale, evidențiind   marile sale valori, este dată  de  acuratețea  cu care  este  prezentată   această înfloritoare  perioadă a României.  Volumele  I și II  ”Regele Carol I, ctitorul României moderne” pot stăvili setea de cunoaștere  a iubitorilor  de adevăr, ce apreciază  lucrurile mărețe din Istoria României dar se pot constitui și  ca cel mai folositor îndreptar pentru cei  ce studiază (în licee și la facultăți) această frumoasă disciplină  de studiu.

În nobilul  corolar de  gând și simțire românească se înscrie  și  un  nou volum apărut la Editura ”Magic Print” din Onești în primăvara acestui an! Este vorba de  cartea   ”FLORICA  VATRA BRĂTIENILOR” ( autor fiind  Narcis Dorin Ion). Volumul (asupra căruia vom zăbovi într-un articol viitor),  este  editat de Muzeul Național Brătianu din Ștefănești, jud. Argeș și  aduce  un prinos de recunoștință  pământului ce întruchipează  destinul și visul neamului românesc.

Participantă la  târgurile și saloanele internaționale care se desfășoară la București și Chișinău, distinsă  pentru  cărțile deosebite  realizate, prezentă la multe manifestări culturale  din țară de prezentare a aparițiilor editoriale, ”Magic Print”  confirmă  zi de zi  prin aparițiile ce poartă sigla acestei edituri  dăruirea și dragostea în tot ceea ce împlinește și aduce în fața cititorilor.  Păstrând  căldura sufletului în dorința de a realiza cărți cât mai minunate  și îngemănând  un frumos  vers arghezian, Editura ”Magic Print” din Onești aduce  bucuria  fericirii: ”<<Carte frumoasă, cinste cui te-a scris>>, / cui  te-a tipărit, cui te citește!”       Ion Moraru

 

Volumele  I și II  ”Regele Carol I, ctitorul României moderne”  sunt puse în vânzare la Librăria  Editurii ”Magic Print” din Onești (pe B-dul Republicii, în zona  de jos a orașului), aici găsindu-se și alte multe cărți ce au văzut lumina tiparului la această  prestigioasă  editură și tipografie. De asemenea, cărțile realizate la ”Magic Print”  se pot achiziționa și on – line (pe site-ul  www.mgp.ro, secțiunea  Librărie  online).

 

 

Distribuie articolul!