Sub o stea norocoasă

Sub o stea norocoasă

O NOUĂ  RUBRICĂ –  REPERE  TROTUȘENE

 

Gheorghe Mocanu (1938 – 1993)

 

Pictorul  Gheorghe Mocanu se naște la 31 martie 1938 sub o stea norocoasă. Este ultimul din cei  șapte copii ai unei familii din Vâlcele, Târgu Ocna, o familie modestă, dar care i-a asigurat o  educație fermă, bazată pe un sănătos climat moral și pe iubirea de natură. Captivat de tradițiile și obiceiurile locului, adolescentul Mocanu  devine o veritabilă  enciclopedie folclorică. În calitate de instructor artistic la Casa de Cultură Târgu Ocna interpretează melodii populare, dansează și schițează scenografii. Ca elev de liceu are șansa de a întâlni pe  profesoara Elena Samson, care,  intuind talentul indubitabil al tânărului în mânuirea penelului, îi îndreaptă cu drag pașii  spre Facultatea de arte Plastice  din București.  Ea îl va susține moral și material, cu mari sacrificii, așa cum va face toată viața, contribuind  la realizarea lui ca artist, dar și ca om, devenindu-i soție, ilustrând  ideea că în spatele  fiecărui bărbat celebru stă o femeie puternică. La facultate norocul îi surâde iarăși lui Gheorghe Mocanu, printre  profesori numărându-se  și Nicolae Hilohi, alt artist din zona Oneștiului. Tot norocul, al lui dar și al nostru, dar și media  mare de la absolvire, îl aduc la catedra de desen a  Școlii Generale Nr. 5 din Onești. În paralel conduce clasa de grafică a Școlii Populare de Artă Bacău, clasă care funcționează în municipiul nostru. Prima grijă a tânărului profesor este să fondeze un cerc de desen al elevilor. Îl denumește  ”Ion Diaconescu”, un omagiu adus cunoscutului pictor și gravor târg-ocnean. Găsește  înțelegere la  conducerea școlii, la autoritățile locale și,cu  serioase eforturi personale, amenajează un cabinet ultramodern pentru anii 1970: mobilier atipic, proiector, aparatură audio, instrumente de specialitate, etc.

Activitatea lui Gheorghe Mocanu se axează pe  două direcții: cultivarea talentului personal și antrenarea copiilor în concursuri naționale și internaționale.

Ca pictor, cultivă acuarela și uleiurile pe pânză, preferând  peisajele și natura statică, mai ales florile. Numărul expozițiilor sale este impresionant și ele se circumscriu unei arii geografice  ample, de la București  până la Karlsruhe în Germania ori Fontanellato, în Italia. Premiile nu-l ocolesc, fie ele românești sau internaționale (Premiul I la acuarelă și Premiul al II-lea, pictură în ulei, la Maclean- Australia). Aprecierile nu întârzie nici ele: ”un acuarelist delicat, de un lirism autentic, capabil să exprime motivul cu o mare și pioasă  simplitate” (Dan Grigorescu), ”Mocanu  și-a luat sarcină să spună lumii ce din el,  e lumea trăită, și  ce, din lume este EL”(Ion Frunzetti).

Cercul ”Ion Diaconescu”, cel mai cunoscut și premiat cerc din România ultimului sfert de secol XX, capătă notorietate  internațională. Secretul îl dezvăluie chiar maestrul: ”N-am decât o singură dorință: elevii care-mi trec prin mâini să cunoască ceea  ce eu nu am reușit să cunosc decât la  facultate”.

Dar nu numai atât. Nostalgia după propria-i fetiță, decedată la câteva luni de la naștere, se convertește într-o revărsare tumultuoasă a  sentimentelor paterne asupra învățăceilor. Aceștia, la rândul lor, își iubesc profesorul și vor păstra  peste ani în amintire ultimele tușe ale chipului său: ”fruntea înaltă, linia fină a nasului, o șuviță de păr căzând rebel, ca atunci  când era obosit sau concentrat”. Îi vor  reconstitui și  vorbele înțelepte: ”Feriți-vă să rămâneți doar  un nume pe un buletin  de identitate. Numai de voi depinde  ca în dreptul vostru cuvântul OM să se scrie cu majuscule!”

Realizările  Cercului de desen, pe structura căruia a fost creat și Clubul UNESCO pentru Tineret și Copii, depășesc aria cabinetului, membrii acestora obținând  numeroase premii la zeci de concursuri naționale și internaționale. Profesorul organizează tabere de creație, șantiere de artă plastică pentru copii precum cel de la Policlinica Stomatologică din Iași sau cel de pictură murală de la Fontanellato – Italia. Prietenul său, poetul Petre Ghelmez, redactor – șef la ”Tribuna României”, revistă pentru  străinătate, îi face o acerbă  promovare.  El vizitează adesea Oneștiul și mai târziu, va nota:”Inteligența și sensibilitatea sa, tăioase, se mulau pe un caracter ferm, deplin și tranșant. Neiertător cu sine însuși, era  neconcesiv cu cei din jurul său, până la incomoditate. Sinceritatea sa nu  era aproximativă și  interesată. Era un om făcut dintr-o bucată de umanitate, pe care  te puteai bizui, mai ales la greu. Gesturile plonjând în idealitate, mai ales,  îl absorbeau până la uitarea de sine”.

O cercetare – album rezumativă  alcătuiește  prof. univ.  Sultana Avram, de la Sibiu, o lungă perioadă cadru didactic în Onești, o apropiată a familiei pictorului.

Ca vrednicul Ahile, eroul lui Homer, Gheorghe Mocanu optează la numai 55 de ani pentru o existență scurtă dar strălucitoare în dauna uneia cenușii, marcată de plictisitoare suferințe fizice. Lasă în urmă zeci de tablouri care luminează casele oneștenilor și numele școlii  care îi onorează memoria prin înaltele ei performanțe.

 

ALURA  PATETICĂ   ONEȘTEANĂ

(Prietenii  știu că  ”orice efort merită” și  găsind  soluția  dezlegării  acestei probleme  enigmistice  află numele unui  important colaborator al site-ului AMPRENTA  DE  ONEȘTI, autor al   prezentului  articol)

4  aprilie 2022,  ora  9.30

Un  frumos  comentariu  am  primit la  acest articol de la  domnul  Ștefan  Agachi:

 

Orele de desen erau o bucurie pentru noi.
Profesorul nostru de desen a fost celebrul pictor Ghiță Mocanu.
Vara nu făceam niciodată desenul în clasă.
Mergeam cu profesorul nostru în natură. Ce frumos era.
Într-o zi ne-am așezat tabăra de desen în jurul unei bălți.
Desenele trebuiau făcute cu acuarele. Afară adia un vânt de vară.
Când să prezentăm desenele, unul din colegi care nu prea avea talent, l-a impresionat pe profesor. Avea un desen deosebit de frumos.
– Ia spune cum ai reușit să faci un desen așa de frumos? L-a întrebat profesorul.
– Știți, când m-am aplecat să ud pensula în apă, a venit o rafală de vânt și mi-a zburat foaia în baltă cu fața în jos.
Să fac alt desen nu am mai avut timp, așa că…
Sa fi văzut cum mai toți colegii, imediat își muiau in apă foile pictate reușind să strice tot ce au făcut.

 

 

Distribuie articolul!