Visând ca Iason, gândind ca Bergson, lentile – idei șlefuind de zor precum Spinoza, filosoful – poet Ion Dinvale nu așteaptă recunoștința posterității. Cel mult, curiozitatea vreunui ins de a-i deschide cărțile, numeroase, armonios arhitecturate, cu multă grijă migălite. Iubitor de lascive himere și albe fantasme, poetului îi repugnă asperitățile durei realități pe care încearcă să le convertească în molcomă cântare. Și totuși o undă melancolică, născută din criza vârstei mijlocii străbate ”Interstițiile”. Ignorând-o, Ion Dinvale metamorfozează mâlul pestilențial frământat o viață, zgura viselor pârjolite, zațul șanselor irosite, repulsia față de târâtoare printr-o specială estetică, în nuferii imaculați ai poeziei.
Problematizând textul biblic (uciderea lui Abel, ”trădarea” lui Petru), poetul accede la grave probleme de ordin moral:ipocrizie, minciună, iertare. Raporturile cu divinitatea sunt delicate și implică o prea obositoare zbatere argheziană: ”Poruncile ce mi le-ai dat / Cu strășnicie le-am păzit, / Și varga ta m-a mângâiat, / Toiagul tău m-a-nvrednicit” /… / ”Am stat stăpâne, pururi treaz, / De – aceea îndrăznesc cuvânt: / Mă iartă dacă, gârbov azi, / Putere n-am să te mai cânt”.
Într-un univers ce pare să se dezintegreze, actul iubirii nu mai poate avea superbe conotații romantice. Izolarea de lumea dezlănțuită este de fapt un trist exil, spațiul dintre îndrăgostiți devine glacial, inima nu mai are putere calorică, ochii nu mai înregistrează idilice peisaje. Bătrânețea devine un spectru al spaimei. Înțelepciunea ei, concretizată în realizarea visului de a descifra ideea absolută nu consolează. Sentimentul grav al dispariției ființei este transfigurat într-un joc straniu, în care printre puținele arme defensive ale eului amenințat să află și umorul: ”Legat la ochi,împins ușor din spate, / Te-nvârte-n cerc, s-amuză copios / Cum bâjbâi împrejutr caraghios, / Pe urmele batistei parfumate. / Tu, pișicher, plusezi și speri în taină / Să născocești ad – hoc alt șiretlic; / Te mai hlizești, mai gângurești peltic, / Și-nfrigurat mai strecuri o vestă pe sub haină…”
Interesante sunt versurile care au drept punct de plecare poemele clasice. Astfel, ceea ce părea la început un exercițiu ludic,o parodie la oda eminesciană se transformă, trecând prin capcana surâsului, într-un profund vindicativ protest la adresa unei lumi în care sunt prețuite șmecheria și versalitatea, fariseismul și interesele meschine. Un vers din creația lui George Coșbuc intră în structura unei strofe cu un lexic aglutinat, dar cu o încărcătură ideatică expresionistă, creatoare de inefabilă atmosferă: ”Ai mei, de mult pierduți sunt, pașă toți / Și timpu-ntinde recea lui aripă; / Aici, spaime noi se-ndeasă după colț / Și spaime vechi îmi lipîie pe prispă!”
Sintagma eminesciană ”s-a fost deschis o poartă” oferă privirii alt topos: coșmarul nocturn ce învăluie cu o cântare amară colivia pe care ne-o apărăm cu strășnicie. Am remarcat și altă dată cultura de excepție a poetului Ion Dinvale. Încântat de minunile tezaurizate prin vastele-i lecturi, poetul murmură ”Oda bucuriei” încercând nesfârșita descifrare a marilor mistere, cu Budha sau Mithra, cu Osiris ori Yahve, visează la edenice tărâmuri iluminate de Maya, Mara sau Kama. Cântărește ”prostia doctă” a lui Erasm, pătimește asemeni unui Lear spectral sau se vede ca Sartre în lume azvârlit. Admiră filosofia lui Heidegger cu al său timp spre moarte alergând și retrăiește asfințitul crailor mateini. La ceasul bilanțurilor se simte un ultim Ptolemeu, dezamăgit de marile proiecte eșuate.
Sub aspect stilistic Ion Dinvale se dovedește polivalent, începând cu metafora revelatorie și terminând cu enumerația, procedeu autorizat pentru transfigurarea vicisitudinilor (”De slin, de sudalme, de vremuri și griji / Lehamite, spaimă, satanic vertij”) ori panta fulgurării paradisiace (”Năluciri de lac opalin / În adâncuri / Un cer înalt și senin”). Impulsionat de talent și trudind la propria-i perfecțiune Ion Dinvale creează versuri demne de orice antologie: ”Dar mai presus de toate a fost noua, / Subtila alchimie-n care roua , / Topind iubire, milă și iertare, / Când se prelinge de pe frunze, doare” sau: ”Ș-adorm poieni de liniști sub zăpezi, / Se sting tristeți neostoite-n veac, / Și-i vătuit suspinul fără leac”.
Despre ”lupta cu marasmul” glosează pertinent profesorul universitar Constantin Călin în prefață, dar cea mai exactă diagnosticare o oferă tot poetul într-un autograf: ”aceste poeme târzii, ivite în pulberea asfințitului, din obscure neliniști și, mai obscure, așteptări”. Prof. Aristotel Pilipăuțeanu, Onești
Cum au trecut…
Țesându-mi, de iluzii, pânza
Din sânge, lacrimi și tăceri,
Mi-am petrecut amarnic anii
În lungi metanii și vegheri,
Iar bunul Dumnezeu mi-i martor,
Că m-am luptat din răsputeri,
Cu oboseala și dezgustul,
Cu resemnări și sfâșieri.
Și au trecut pe lângă mine
Dulci și suave adieri:
Și ce explozii de lumină,
Și ce potop de primăveri?
Dar n-am simțit nicicând aripa
Vreunei blânde dezmierdări:
M-a biruit singurătatea
Zilei de azi, zilei de ieri. Versuri de Ion Dinvale