”VĂL DUPĂ VĂL”
Recent, a avut loc la Filiala Cosânzeana a Bibliotecii Municipale ”Radu Rosetti” din Onești, sub egida Cenaclului ”George Călinescu”, lansarea volumului ”Întrunirea” de Constanța Caităr (în foto 2). Făcând o prezentare a acestei cărți, apărută la Editura ”Magic Print” din Onești, profesoara Adela Amagdei a considerat-o drept o călătorie sentimentală în trecut, transfigurată multiform: poezie, o amplă și sinceră autobiografie, aforisme, prezentarea unui original muzeu, opinii ale comentatorilor literari despre scrierile anterioare ale poetei. Vorbitoarea a subliniat inspirația din cultura veche greacă și romană, insistând pe mitul prometeic, puternica încărcătură ideatică și stilistică a versurilor și a exemplificat prin câteva poezii, precum”Extaz” (”La nașterea hrisoavelor / Voința cerească a pus mâinii stavilă / Grafitului tăbliței cretei și penelului”) și ”Arta cuvântului”. Ea a selectat câteva din cele mai ingenioase aforisme și a vorbit despre noblețea meseriei de învățătoare, evocată în volum. În încheiere Adela Amagdei a descris bogăția de exponate și buna organizare a Muzeului ”Gheorghe Gr. Caităr”, creație materială a poetei, concluzionând că aceasta reprezintă ”o mină de aur pentru oituzeni, un minunat liant al trecutului cu prezentul”.
Valentin Rădulescu, președintele Cenaclului ”George Călinescu” a remarcat înalta calitate a condiției tipografice, conținutul dens și variat al cărții, considerând-o pe autoare ”un sondor al relației ființei cu societatea, o voce particulară care are ceva de spus. Știe să aleagă din viață partea bună a lucrurilor și, optimistă, ne recomandă un mod de comportare, un cod etic.” Exemplificarea a realizat-o prin poemul ”Evită” (”Evită să mergi la locuri de însingurare / Evită aglomerarea la sărbători / Evită cadoul tendențios la zi mare… / Mesagerul tristeții și al nesupunerii”) și alte câteva poezii, recitate artistic. Apoi, vorbitorul a extins discuția, provocând un dialog, la scrisul feminin în general. Prozatoarele, gen Hontensia Papadat – Bengescu, Cella Serghi, Hanriete Yvone Stahl, scriu cum văd ele lumea, din punct de vedere al iubitei, soției, mamei, curtezanei, lăsând să se înțeleagă că de fapt femeia conduce lumea. Femeia este o luptătoare din toate punctele de vedere, apărându-și copilul, iubitul, bărbatul. Poetele sunt niște flori care se bucură de soare și lasă privitorul să le soarbă frumusețea. Femeia, de la Regina Maria, până la câștigătoarea ultimului Premiu ”Eminescu” ( Ileana Negrea) reprezintă un univers.
Preluând ștafeta, criticul literar Aristotel Pilipăuțeanu a evocat alte mari talente feminine pe Maria Banuș, Nina Casian și a depănat cteva amintiri despre poetele Ana Blandiana și Ileana Mălăncioiu, pe care a avut norocul să le cunoască personal. Apoi s-a referit la cartea Constanței Caităr, un album de fapt, prin care ea ridică un monument grafic familiei sale de notorietate pe valea Oituzului. Oamenii dragi sunt portretizați hiperbolic, fără nicio reținere izvortă din cumpănirea epitetică. Muzeul, un loc de pomenire pentru înaintași, unii distinși în războaie, a fost vizitat de oameni care i-au prețuit existența precum avocata Paula Iacob sau realizatorul TV Vasile Arhire (realizator al emisiunii ”Ghici cine vine la cină”. Prof. Aristotel Pilipăuțeanu a mai menționat:” Ca poetă Constanța Caităr se disociază de lumea obișnuită, erijându-se macedonskian, dând astfel frâu liber turbionului său temperamental.”
Scriitorul Daniel Baciu a evocat figura poetei Maria Cunțan, care s-a distins și ca infirmieră pe frontul marilor bătălii pentru întregirea neamului iar inginerul Gheorghe Bogza a făcut câteva considerații asupra liricii feminine ieșene ( Veronica Micle, Otilia Cazimir).
În încheierea acestui eveniment literar poetul Valentin Rădulescu a reiterat ideea că poezia este sufletul literaturii și e păcat că literatura în România a ajuns o Cenușăreasă. Dar, parafrazând câteva versuri ale poetului spaniol Gerardo Diego – ” Cât va fi o problemă, / va exista poezie! / Arta este și știință / Și secretul ei / îl învățăm zi de zi / văl după văl” Aristo Justus Teles