Tunelul Gotthard din Elveția, o punte între lumi

Tunelul Gotthard din Elveția, o punte între lumi

MINUNI   ALE    LUMII

Tunelul Gotthard din Elveția este cel mai lung tunel feroviar din lume, având 57 km. Trenurile traversează acest tunel în aproximativ 17 minute prin inima Alpilor elvețieni. Construcția a durat 20 de ani, iar echipele de muncitori au săpat din 5 puncte diferite, reușind să se întâlnească cu o precizie milimetrică.

Acest  tunel  este în inima Elveției, ascuns sub piscurile dramatice ale Alpilor, fiind  unul dintre cele mai ambițioase și spectaculoase proiecte de infrastructură realizate vreodată. Cu o lungime de 57,1 kilometri, acest tunel feroviar, Gotthard din Elveția, este în prezent cel mai lung din lume, devansând tuneluri faimoase din Japonia și Marea Britanie. El străbate masivul Gotthard la o adâncime de până la 2.300 de metri sub munte, unind partea nordică și sudică a Elveției printr-o cale subterană dreaptă și eficientă. Este un simbol al preciziei elvețiene și al voinței de a depăși limitele naturale prin inovație și perseverență.

Construcția acestui gigant al ingineriei a început în 1996 și s-a întins pe o perioadă de 20 de ani, fiind finalizată oficial în 2016. Lucrările au fost desfășurate cu o complexitate logistică impresionantă: s-a săpat simultan din cinci puncte diferite, aflate în zone opuse ale muntelui. Pentru ca galeriile să se întâlnească perfect, inginerii au utilizat sisteme de orientare și cartografiere de o precizie incredibilă, reușind să sincronizeze traiectoriile cu o abatere de doar câțiva milimetri. Această reușită este cu atât mai impresionantă cu cât terenul străbătut era extrem de variat: granit dur, roci fragile, ape subterane și presiuni uriașe.

Tunelul este format, de fapt, din două galerii paralele, fiecare cu o singură linie de cale ferată, legate între ele prin pasaje de siguranță la fiecare 325 de metri. Această structură permite o circulație sigură și fluentă, fără riscuri de coliziune sau blocaj. Călătoria cu trenul prin tunel durează doar 17 minute, o performanță remarcabilă având în vedere că traversarea munților pe drumurile tradiționale durează mult mai mult și implică serpentine, pasuri montane și condiții meteorologice dificile.

Pe lângă viteza de deplasare, Tunelul Gotthard are și un impact pozitiv asupra mediului. Prin devierea unei mari părți din transportul de marfă de pe șosea pe cale ferată, el reduce considerabil poluarea aerului și zgomotul în regiunile montane sensibile. Zeci de trenuri de marfă circulă zilnic prin tunel, ușurând traficul rutier și protejând ecosistemele alpine. De asemenea, trenurile de pasageri de mare viteză conectează mai rapid orașe importante din nordul și sudul Europei, făcând din Elveția un nod esențial în rețeaua continentală de transport.

Proiectul a presupus un efort financiar uriaș, cu un buget de peste 12 miliarde de franci elvețieni. Dar pentru Elveția, investiția nu a fost doar în beton și oțel, ci într-un viitor sustenabil. Este o viziune pe termen lung care dovedește că dezvoltarea economică poate merge mână în mână cu protejarea naturii.

De-a lungul celor două decenii de construcție, mii de muncitori, ingineri, geologi și specialiști din zeci de domenii au lucrat neîntrerupt, zi și noapte, în condiții dificile. Temperaturi ridicate în subteran, presiune, umiditate și izolare – toate au fost parte din realitatea celor care au dat formă acestui vis. În semn de recunoștință, Elveția a ridicat monumente în cinstea celor care au participat la construcție, amintind că în spatele fiecărei mari reușite stă munca discretă și dedicată a unor oameni curajoși.

Astăzi, Tunelul Gotthard este mai mult decât o rută feroviară – este o punte între lumi, între nord și sud, între tehnologie și natură, între prezent și viitor. Este dovada că, atunci când o națiune își propune să unească eficiența cu responsabilitatea, rezultatul nu este doar util, ci și profund inspirator. Sub muntele tăcut, trenurile glisează fără zgomot prin întuneric, purtând cu ele nu doar pasageri și mărfuri, ci și visul unei Europe mai conectate, mai curate și mai unite.

 

Elvețienii  fac tuneluri de …150 de ani (în 1853 construind  un tunel de aproape 4 km lângă Geneva, cel mai mare din lume la acea vreme!) Tunelul Gotthard a fost realizat între oraşele Zürich şi Lugano, are o lungime de 57 de kilometri şi traversează muntele St. Gotthard din Alpi. Tunelul este tranzitat în fiecare zi de 260 de trenuri de marfă, care  circulă cu o viteză de 100 kilometri / oră, şi de 65 de trenuri de pasageri, care pot rula cu până la 200 kilometri / oră. Acest tunel unește și două porturi importante – Geneva și Rotterdam.

 

 

Distribuie articolul!