Deși am fost prieten apropiat cu poetul Vicențiu Ghioldum, n-am reușit niciodată să obțin un volum cu autograf de la el. Și asta pentru că, în timpul relativ scurtei sale existențe, publicarea unei cărți, și mai ales a uneia ce nu avea nicio tangență cu ideologia epocii, ba dimpotrivă, era un vis himeric. Abia în ultimele săptămâni de viață, când poetul suferea îngrozitor în stadiul terminal al unei boli necruțătoare, rudele sale apropiate au reușit să editeze volumul ”Oaza posibilă”, care consemna puțina dar densa creație lirică a unuia din cei mai talentați scriitori oneșteni. Era prea târziu pentru un autograf; destinul nemilos își iertase victima. Sora poetului, Veturia Fercu, mi-a arătat două pachete voluminoase, la care cel dispărut visase ani întregi. N-am putut face decât un ultim gest de prietenie cumpărând 20 de exemplare, pe care le-am dăruit unor persoane sensibile la frumos. A mai rămas doar amintirea unui poet comentat permanent, și antum și postum, cu aprindere dar contradictoriu, căci criteriile care ordonau opiniile erau mai mult de natură extraestetică.
Refuzat de o societate ostilă (terminase cu greu liceul datorită dosarului nefavorabil, ca fiu, nepot și strănepot de preot, de facultate nici nu putea fi vorba), prefera viața boemă. Și-ar fi dorit atmosfera stimulativă de la Palatul Vernescu (Uniunea Scriitorilor), trăind printre confrați simpatici, iubitori de libații prelungite (în semn de închinare a zeilor, cu gustarea unei cupe de vin) și șuete sclipitoare prin dialoguri inteligente, înconjurat de critici vehemenți și necontenite jocuri de culise. Se mulțumea cu masa lui de la Restaurantul ”Trotuș”, în compania câtorva prieteni constanți, care aveau răbdarea să-i asculte poemele rostite patetic atunci când intra în starea de efuziune. Era sărbătoarea lui de fiecare seară. A doua zi se trezea din nou în el sufletul bolnav, invadat de marasm și asediat de o nemulțumire uriașă, în primul rând la adresa propriei persoane. Instinctiv, știa unde să se plaseze în peisajul literar românesc, poeții săi preferați fiind Artur Enășescu, George Mărgărint și Dimitrie Stelaru. Scria versuri pe care nicio revistă a vremii nu le-ar fi publicat. Și totuși, curajoasa poetă Ana Blandiana i-a înlesnit o fugară apariție în ”România literară”. Este vorba de poemul recitat adesea numai de el, dar și de prieteni, ”Semnale în bernă”. Citez din memorie: ”Uneori se făcea că eram ca în tren… / Mecanicul turna în cazane venin. / Și nu observa, dobitocul, / Cu ce viteză alergam prin același destin”.
Ana Blandiana a făcut cenzurii o minimă concesie înlocuind ”dobitocul” cu ”inocentul”. Astăzi am putea specula încadrând la ”rezistența prin cultură” încă un gest protestatar la adresa totalitarismului. Nici nu poate fi vorba de așa ceva! Vicențiu Ghioldum avea aspirații mult mai înalte decât vituperarea realității imediate. Nu citea ziarele, nu asculta știrile și lua o postură sumbră când la masa lui se discuta altceva decât literatură, mai ales politică. Iar bancurile îl asasinau literalmente. Revenind la poeta Ana Blandiana, redau un autograf al ei pe volumul de ”Poezii”, Editura ”Cartea Românească”, 1974: ”Domnului Vicențiu Ghioldum, o închinare plină de prietenie și de recunoștință pentru interesul pe care-l poartă cărților mele. Ana Blandiana, Onești, 1983”.
Deși boem, o boemă stilată, aristocratică, incapabil să se dedice unei activități practice, speriat de autorități cu trimiterea pe un ”șantier al tineretului” (așa se evita șomajul pe atunci), Vicențiu Ghioldum era un domn respectat pentru ținuta sa vestimentară impecabilă, pentru înaltul rafinament al manierelor sale. Era îndrăgit pentru alura sa de poet romantic, resemnat într-o blândețe empatică, tulburată uneori de accese autopersiflante însă cu adresă spre exterior. Cu sursă proprie de energie și lumină reușea să realizeze un univers special în jurul ființei sale.
”Oaza posibilă”
Ultimul volum al poetului Vicențiu Ghioldum (tipărit în 1990 la Intreprinderea Poligrafică Bacău) poartă pecetea concentrării maxime. Esențele prețioase se păstrează în recipiente minuscule.
O primă secvență ”Poema iernilor din vis” grupează 11 texte axate pe nevoia de exteriorizare a negurei difuze ce învăluie înnăbușitor sufletul. Când își recita versurile poetul ignora reproșurile unora care nu găseau o logică în strofe precum:”În noaptea precară / cuțitul albastru / cade tocit. // Un fel de zăpadă / izbește soarele / nopții topit // Minutul de ceară / dansează prin ora / ce nu s-a ivit”.
Însă poezia își are logica ei, care constă – cum spunea Macedonski – tocmai în lipsa de logică. Altfel spus, cuvintele își pierd înțelesul primar și devin vehicule purtătoare de stări, capătă rol de unelte ale sugestiei pentru transfigurarea inefabilului. ”Lucide, egale, palustre / La vadul iluziei noastre ilustre”.
O implacabilă anxietate strivește dreptul la visare, la puritate și integrare, în ultimă instanță la o existență demnă. Universul intră în degringoladă. Trăirile precipitate sunt antrenate într-o inexplicabilă fugă nebună: ”Poate-i secunda / cea de teroare / poate-i senina / mea remușcare// Nu mai e timp / totu-i pe fugă / ne mai salvează / iarba de rugă”.
Ultimul poem al secvenței se reduce concluziv la trei versuri, practic la o singură frază, memorabilă însă prin profunzimea și complexitatea trăirii: ”Vin sărbătorile de iarnă pe / apa sâmbetei / color”. A doua secvență, care dă titlul volumului, este cea mai valoroasă atât prin cantitate (24 de poeme) cât și prin realizare artistică. Obligat la ”starea de viu”, poetul este copleșit de incertitudini comunicate sugestiv: ”starea de ploi”, ”cercul din tâmple prea strâns”, ”nordul ce fuge spre sud”, ”tăria să spui încă nu”. Propriul craniu devine vas de jertfă. Anotimpul renașterii își anulează însușirile provocând spasmostice trăiri: ”spre vârf de sorb / făr-o aripă / moare un orb / soarele țipă”.
Timpul trăit se depozitează într-o ”vârstă vraiște, amarnică”. Ziduri foșnitoare încercuiesc zăpezile. Oximoronic, ceața este ”clară ca o spaimă”. Obsesiva fugă inexplicabilă se metamorfozează într-un ”fel de fum / ca la o stingere pe rugă”.
Spre deosebire de Mircea Micu, poetul care exclama fericit și recunoscător ”Mamă, tu ești frumoasă ca o duminică fără sfârșit”, pentru Vicențiu Ghioldum, duminicile sunt ”atroce săptămâni / ale sufletului”. Calendarul rămâne, evident ”fără sens / la vama norocului – / gol și imens”. Apocaliptic, stelele par guri de tun îndreptate spre Terra:”Și e cumplit să n- ai / unde zbura ori te întoarce”. ”Tăiș de aprilie”, ”soare carbid”, vinerea somnului” sunt sintagme emblematice.
O falsă artă poetică, intitulată ”Carmen miserabile” demonstrează că ”însăși Poezia rămâne în urmă / frumoasă și sumbră”, când ”aceste păduri în aceste sicrie / dau mare viteză încetului”. În contextul terifiant, colindul devine bocet:”O, brad frumos, nu zici nimic / și nu-mi vezi lacrima și cântul – / dar e securea, nu e vântul. / O, brad frumos, frumos mai cad / sicriele din lemn de brad! / Cu ea crestez aceste rânduri / O, brad frumos, de patru scânduri”.
Adeseori versurile incubă o muzicalitate evidentă care furnizează jumătate din valoarea unui poem:”Dansam dureros, elegant și timid / dansam într-un spațiu trecut și perfid. / Dansam uneori peste vama visării / peste punctul de sprijin și semnul mirării”.
Secvența a treia , ”Tentativă de salvare” este o ”scrisoare mamei”, poem unic, tulburător prin transfigurarea zbuciumului infernal, prin tentativa de a găsi o ieșire și prin dezamăgirea cruntă de a constata imposibilitatea evadării.
Ultima secvență prezintă o fizionomie aparte. Sunt versuri scrise în perioada agoniei. Nu numai ”Câinele Phoenix” din titlu, ci haite întregi invadează universul. În simbolistica visurilor, câinii reprezintă dușmanii. Cei doi dușmani ai poetului, boala și apropiata expiere, generează spaimă și viziuni dantești. Câinii sunt ”bolnavi de pojar”, un sumbru hăitaș bea sânge de miel, un obsedat toboșar emite anunțuri sinistre iar Acheronul e sec.
”Sunt autorul Morii de Vânt” zice bine Vicențiu Ghioldum, cavaler cervantesc al poeziei, care, în trecerea lui pasageră prin lume, a lăsat tulburătoare versuri ce respiră un aer de veritabilă originalitate. Prof. Aristotel Pilipăuțeanu, Onești
BALADĂ
Baladă scrisă pe urcuș
baladă-n formă de cartuș
Baladă pentru vis pierdut
balada-ntoarcerii pe scut
Balada celor patru foi
cu trei carate de noroi
Balada vântului și-a mării
și-a ploilor, balada sării
Baladă-n două roluri mici
baladă – bal, baladă – bici…
Pandora își înciue lada
și ne rămâne doar balada
Baladă pentr-un fel de dans
baladă – bal, balans – balans… Versuri de Vicențiu Ghioldum