Evocări – Conu Mișu
PROF. ARISTOTEL PILIPĂUȚEANU:
2. Nu-l pot uita pe Conu Mișu, nici dimineața când, găsindu-mă singur în sala de lectură a apartamentului deghizat în bibliotecă, m-a privit cu ochii care caută încrederea preopinentului, apoi coborând tainic vocea, a șoptit: ”Dragul meu, hai să-ți arat ceva!” M-a dus într-o altă sală, mi-a pus în față un număr din revista ”Amfiteatru” și a plecat. Am răsfoit paginile și am înțepenit: era acolo un grupaj de versuri semnate de Ana Blandiana în care se pomenea pe șleau despre ”băieții cu ochi albaștri de pe Calea Victoriei”, despre ”adidașii” rămași în magazinele noastre după ce carnea fusese exportată și despre alte subiecte tabu vehiculate cu grijă de ”un popor vegetal”, incapabil de acțiune revoluționară. Conu Mișu a revenit, am vrut să-i spun ceva, dar el a dus arătătorul la buze, apoi l-a rotit în direcția pereților (care probabil aveau ”urechi”). N-am mai discutat niciodată acest subiect, deși aveam atâtea să ne spunem. La scurt timp, Anei Blandiana i s-a retras dreptul de semnătură, adică accesul în vreo revistă sau editură din România.
Cu excepția manifestărilor de un entuziasm debordant, cauzate de marele proiect al Bibliotecii, Conu Mișu (Mihai Ciobotaru, în foto 1) era un om practic și abil diplomat. Sunt convins că nu era străin de telefonul anonim pe care l-am primit la câteva zile după Revoluție. Ne-am adunat la Casa de Cultură vreo 30 de împătimiți ai scris – cititului din Onești și Conu Mișu zâmbind pe sub mustață s-a întrebat și ne-a întrebat: ”De ce ne-am fi adunat noi aici?” Am aflat curând, chiar de la el, căci, deși dezbaterile erau conduse de tânărul primar Florin Voiculescu, Conu Mișu părea să fie vioara întâi. Însuflețiți de farmecul marilor schimbări politice, noi ceilalți, orchestra, îmbogățeam partitura culturală a viitorului prin cele mai frumoase proiecte. Conu Mișu le aproba pe toate, zâmbind îngăduitor; rolurile se schimbaseră: acum noi eram marii visători. Nici nu bănuiam ce ne așteaptă…
Conu Mișu era și un om generos, atât cât îi permiteau resursele. Scriitorii invitați la ”Zilele Culturii Călinesciene” luau masa la Hotelul ”Trotuș”, însă, când vremurile au devenit mai sumbre, în anii 80, îi duceam la Cantina Liceului Sportiv, ceea ce ne cam jena. Într-un fel, ne ajutau unii oameni cu dare de mână, care-și permiteau să facă invitații acasă. În acest caz, scriitorii se simțeau cu adevărat ”în vizită”, precum la rude sau la prieteni. Îmi amintesc de seara superbă petrecută cu Eugen Simion și Gabriel Dimisianu în apartamentul inginerului Liviu Milea, de ziua când doctorul Traian Nemeș a invitat perechea Ana Blandiana – Romulus Rusan și tot grupul venit de la Cluj, în virtutea unor bucurii comune trăite ca studenți. Tot așa și Conu Mișu făcea invitații câte unui grup de scriitori, creând o atmosferă de bună dispoziție, dar și de elevație spirituală. Este drept că avea și sprijinul Doamnei, o pricepută gospodină, dublată de o excelentă învățătoare la Școala Generală Nr. 5 (”Ghiță Mocanu”), care știa să impună un climat de distincție și confort.
Conu Mișu a înfruntat eroic lunga-i bătrânețe, dar trecerea timpului își spunea cuvântul. La una dintre ultimele apariții publice a trebuit să-i țin microfonul și am observat cu un sentiment dureros tremurul foii de pe care-și citea micul său discurs, deși vocea îi rămăsese la fel de clară și gândirea la fel de lucidă. Apoi, îl întâlneam stând pe câte o bancă de pe Bulevardul Oituz sau din Parcul Trandafirilor. Îl întrebam ce mai face și îmi dădea mereu același răspuns: ”Mă târâi, dragul meu, mă târâi!” Ceea ce nu era adevărat, căci ochii la fel de inteligenți și gustul de vorbă funcționau la fel de bine ca și altădată. Nu făcea greșeala seniorilor de a te plictisi cu relatări de ”când eram eu tânăr”. Subiectele vizau actualitatea, căci Conu Mișu rămânea același împătimit iubitor al Oneștiului, chiar și când, nemulțumit, critica unele stări de lucruri. Dar mai ales a rămas până la sfârșit un susținător al curajoșilor și nedomoliților purtători de flacără spirituală în acest colțișor de țară.
Foto 1 este realizată de Ștefan Neagu. Prima parte a acestui articol a apărut în ziua de 20 iunie 2021