Bacăul văzut de pe stâlp

Bacăul văzut de pe stâlp

Bacăul văzut de pe stâlp

        Articol  de  prof. Aristotel Pilipăuțeanu

 

Urmașilor mei prezentatori de carte, las  vouă moștenire ideea să nu te apuci de scris până nu ai parcurs și ultima filă. Altfel, ai surprize ca în cazul volumului ”Celălalt Simion”, publicat de Petru Cimpoieșu la Editura ”Polirom” în 2015.

PRIMELE IMPRESII

Este  puțin dificil să  cataloghezi această scriere direct roman. Ficțiunea  lasă  loc amplu realității. Dacă George Bălăiță era aluziv stabilindu-și  transparentele repere  Albala și Dealul Ocna, Petru Cimpoieșu ne conduce de-a dreptul  în Bacăul perioadei de după 1989, populat de o mulțime dezorientată și supusă tuturor vitregiilor și ciudățeniilor reflexului post – revoluționar. Nemilos,  el joacă o comedie a erorii, lansând câte o vorbă mai aspră și, chipurile, retrăgându-și-o rapid, cu o corectură de școlar neatent. Bacăul este  un  oraș ”interesant” cu ”femei ce arată special”, remarcabile  prin ”cât de original gătesc” și prin niște  ”coafuri speciale”. Observațiile  cresc sub aspect coroziv frizând injustețea: ”Statuia lui Ștefan cel Mare pare făcută din tablă de comandă. E aproape  la fel de interesantă ca statuia lui Avram Iancu  din Cluj”.  Intensitatea vitriolantă  depășește limitele  stabilite de  Nenea Iancu  ajungând în cinism:”Niciun bărbat  n-ar trebui să se însoare  vreodată cu o femeie din orașul nostru” (Nota bene, naratorul  s-a pus la adăpost: „Soția mea, de exemplu, este din Moinești”)  Și continuă:”În mod inacceptabil până la o anumită vârstă, găsesc toate cu cine să se mărite, iar după aceea fac o mulțime de copii tembeli” și  cu un ușor  dezacord gramatical, demn de  analizat de către chițibușarii universitari menționează: ”Rodul iubirii  joacă toată ziua fotbal în spatele  blocurilor, înjurându-se unii pe alții  în cuvinte înfiorătoare”. Total insensibil la farmecul jocului și al vârstei fericite, naratorul revine obsedat: ”Cartierele Bacăului sunt pline de  viitori  infractori care joacă fotbal în spatele blocurilor  și zbiară unii la alții fără motiv”.

Adaptând  o tonalitate  zemflemistă, oltenească, amintind de poetul Marin Sorescu și ”Liliecii” săi el nu manifestă  nici urmă de clemență față de rebuturile  existenței sociale: second – hand –urile,  cerșetorii  sâcâitori, chiar agresivi, șoferii cu limbajul lor mai mult decât colorat, abundența farmaciilor, nervozitatea cetățenilor.

CUVÂNTUL APĂRĂRII 

Desigur, este  un act de curaj să redai realitatea imediată cu un ochi mai mult decât critic, aproape lezând orgoliul local. Aici trebuie  să ne întrebăm  în ce  măsură opiniile sunt ale scriitorului sau ale  naratorului. Căci naratorul –  personaj  nu se  abstrage din mulțimea turmentată care face să funcționeze delirant circul de pe Bistrița. Dacă  despre amintirile marelui humuleștean se spune că , oricum ai lua-o, Nică e tot Creangă, aici, în mod cert, trebuie să facem distincția cu care ne-au plictisit ani de zile dascălii de Limba română, între autor ( persoană reală în carne și în oase) și narator (vocea pe care autorul  o împrumută pentru a-și transmite mesajul). Eroul nostru este cel care, narând la persoana a I a are  mentalitatea și modul de a acționa al congenerilor săi. Trăiește plenar într-o societate ale cărei  paradoxuri le vedem noi  înșine la televizor: tipi  care se urcă pe acoperișuri amenințând că se sinucid și distrându-se cu spaima vulgului și frisoanele polițiștilor; politicieni corupți al căror unic zeu este banul; inși nechibzuiți care fac împrumuturi  masive pe care le investesc în afaceri vizibil riscante, femei  normale care, îmbătrânind, dau semne de ramolisment căzând în capcana bigotismului, mizerii împroșcate pe Facebook. Bâlciul  post – revoluționar este augumentat cu situații incredibile, care însă datorită localizării prin  amănunte topografice precise, capătă girul  verosimilității: discursul curat filozofic al unui cerșetor sau predica laică a unui preot. Deși tinde spre un fir narativ  căutându-și matca  tramei, textul rămâne la un binevenit  aspect expozitiv. Calitatea sa esențială este observația sagace, satirică, uneori peste limita admisă de sensibilitatea cititorului. Într-un mediu pestilențial se mișcă personaje caricaturale, grotești, oribile, veritabile paiațe și vampiri, care instituie impresia că lumea este un ospiciu.

REVELAȚIA

Când  crezi că ai reușit să-l absolvi pe autor de posibile nedrepte acuze, la pagina  100 afli că, prudent, dumnealui, mai dinainte , și-a pregătit colacul de salvare.Ce am citit până aici e  conținutul unei cărți redactate în închisoare de unul dintre ”frumoșii nebuni ai marilor orașe”, ”crai de curte”… nouă. Impulsul nestăvilit spre creație nu-și află  sorgintea în nevoia de  rezumare și analiză, ci în  banala goană de a acumula  credite pentru o mai  grabnică liberare. Nu altfel au procedat Becali, Copos ori Gică Popescu în  momente grele ale vieții lor.  Un maestru, domnul Tavi,  orchestrează  acest  laborios proces, punând  puncte și virgule acolo unde trebuie. Condamnat pentru  coruperea unui ”înger de fată” cu care făcea ”pregătiri” pentru olimpiadă, profesorul,  cel mai bun poet din Bârladul comunist, era acum desființat din cauza  poemelor omagiale închinate ”conducătorului iubit”. Îl ura pe Cărtărescu, fost coleg  de facultate. Nici acesta nu este  scutit de  necazuri, ratând Premiul Nobel din cauză că o babă, citind în parc ”Levantul” a adormit și băiețelul de care  trebuia să aibă grijă a  fost sfâșiat de câini.

Avalanșa aceasta de situații burlești,  tușele groase de umor dispun dar și flagelează. Se adaugă observațiile insolite și insolente. Dumnezeu, fiind veșnic, are timp suficient să aștepte cutare rugăciune. Un personaj amestecat în coterii fotbalistice este poreclit Pariu și mulți ”pun pariu cu Pariu” (alentare semantică). Un altul care vegetează pe plajă prea mult  orbește pentru că a citit ”Orbitor” (roman scris de Mircea Cărtărescu). Resursele și abilitatea prozatorului generează un spectacol de artificii: dialoguri pline de miez (”- Distribuim ajutoare celor săraci / – Adică îi ajutați să rămână săraci”),  oralitate (”- Băi, da frumos le mai zici! Cu subiect și predicat!  Mai bine v-ați  ocupa de șoferii  ăștia ai voștri, care circulă ca bezmeticii”), pseudo- definiții (”Comuniștii  erau niște sfinți în felul lor, numai că nu se închinau lui Dumnezeu, ci Luminii de la Răsărit”), pseudo – revelații (”Descoperise că nu se trag din daci și din romani, cum scrie în manualele de istorie, ci din cumani, pecenegi,slavi, turci, polonezi, armeni, tătari și unguri.  Citise într-o carte de a lui Neagu Djuvara”). Vorba clasicului:” e scris adânc”. Persiflează protocronismul fulminant ceaușist, dar și actualele încercări caduce de a rescrie just istoria.

Este greu de prezentat valoarea cărții ”Celălalt Simion” în raport cu alte scrieri ale lui Petru Cimpoieșu. Oricum, nu le domină. Întâlnim și aici același talentat prozator, capabil să scrie pagini admirabile chiar  la prima mână, numai că totul se convertește într-un uriaș  cuplet debitat cu umor și acidă ironie. Artistic vorbind, nu înregistrează noutăți. Valoarea cărții rezidă în curajul de a  dezvălui nebunia  unei lumi a cărei busolă  pare  s-o fi luat razna.

 

 

Distribuie articolul!