Dacă marele cronicar Miron Costin, cu expresia de înnobilare sufletească ”Biruit-au gândul să mă apuc de această trudă” pornea a scrie ”Letopisețul Țării Moldovei, de la Aron Vodă încoace”, o inimoasă echipă având coordonator pe domnul Didel Ghihaniș a urmărit ideea de a scrie o monografie a localității Brătila, pornind de la gândul ”la început a fost Ideea”. Autorii Monografiei ”Brătila, un sat care a străbătut veacurile” sunt Adrian Dovleag (profesor doctor în istorie), Didel Ghihaniș (jurisconsult, notar public în Onești), Eugenia Dănilă ( fost profesor geografie), Ion Anghel (judecător), Iosif Durdu (profesor Limba și literatura română), Rodica Mihaela Geaboc – Bădic (fost primar al comunei Helegiu, între anii 2004 – 2016) și fostul profesor de istorie Vasile Momanu. De la prima pagină aflăm:”Călăuzit de dorința de a transmite generațiilor ce urmau trecutul satului natal, pornind de la cunoștințele proprii, de la studiul unor documente vechi, de la informațiile furnizate de unii locuitori în vârstă ai satului, tânărul profesor Vasile Momanu și-a dus ideea până la capăt și a reușit să scrie monografia, cu concursul profesoarei de limba română Elena Budescu – Ciubotaru. Era prin anii șaizeci ai secolului trecut, când condițiile de publicare erau puține”. Evocarea vechii monografii, la ”Întâlnirea Fiilor satului Brătila” din ziua de 16 august 2009 (organizată de tânăra primăriță a comunei Helegiu, Rodica – Mihaela Bădic), a renăscut ideea întocmirii, printr-un efort deosebit de susținut a mai multor autori, a unei monografii, soluția venind de la Asociația ”Fii satului Brătila”, care și-a propus ca un prim proiect realizarea acestei lucrări. Așa se face că de la un manuscris dactilografiat s-a ajuns la volumul ”Brătila, un sat care a străbătut veacurile”, lucrare ce ”trebuie privită ca un puzzle, în care doar punând cap la cap fiecare <<piesă>> putem avea imaginea clară a întregului”.
Primul lucru la care se opresc doi dintre autorii acestui volum (Adrian Dovleag și Didel Ghihaniș) este cel al Etimologiei denumirii satului Brătila. Se evidențiază faptul că ”acest toponim nu ridică probleme deosebite de interpretare, fiind compus din slavonul brat (frate) și sufixul – la iar toponimul Brătila este relativ rar întâlnit, fiind atestat în Munții Făgăraș (vârf montan în jud. Argeș) și în Transilvania ( Brătila, în jud. Bistrița Năsăud)”.
Sub titlul ”Pe un picior de plai” prof. Eugenia Dănilă ne face o amplă descriere a întregului spațiu geografic cuprins în acest sat. Este idilică prezentarea delimitării satului Brătila ”pornind de la punctul Trei hotare (Gura Văii, Onești și Helegiu), situat pe axul pârâului Belci și ajungând până la alt punct Trei Hotare (Helegiu, Răcăciuni, Gura Văii), de pe axul pârâului Fundu Răcăciuni”. Satul Brătila se întinde de la alt punct Trei hotare, de la Dealul Mestecănișului (Răcăciuni, Helegiu și Cleja) până la <<cuva>> fostului lac Belci” și mai încolo, spre un alt punct Trei hotare (Onești, Helegiu și Bârsănești). Dincolo de aceste date geografice sunt însemnate și repere ale climei (”la Brătila durata medie de strălucire a soarelui este de 1988 ore, teritoriul fiind ideal pentru cultivarea pomilor fructiferi și a plantelor furajere”. Din paginile acestui volum aflăm că ”Tazlăul străbate comuna Helegiu prin partea de vest, pe direcția Nord – Sud, prezentând un curs meandrat, cu brațe moarte, pe vechea albie rămânând acumularea de apă numită Balta Roșie… Ruperea barajului în iulie 1991 ca urmare a unei ruperi de nori a făcut ca foștii proprietari să-și lucreze din nou vechile proprietăți, deși proprietățile nu le-au fost restituite”.
Aplecarea profesorului de istorie Vasile Momanu asupra urmelor trecutului se vede în capitolul ”Începuturi”. Este menționat faptul că ”în anul 1913 istoricul Vasile Pârvan semnala existența unor urme de viață materială în localitățile Bârsănești, Brătila și Râpile, la confluența Tazlăului cu Trotușul”. Despre întemeierea satului Brătila aflăm că aceasta ”este strâns legată de numele așezării Mănești (în sud – estul fostului sat Ciortea, azi cătun al satului Brătila, unde au fost descoperite urme de așezare geto – scitică… Prin timp evoluția acestei așezări a fost favorizată de dezvoltarea Drumului Sării (odată cu intensificarea extragerii sării la Ocnele de la Trotuș). Acest drum trecea ca și acum pe sub Dealul Perchiu”.
Foarte interesante sunt datele privind demografia acestei așezări: ”la 1887 erau înregistrate în Brătila 333 de case de locuit, cu o populație de 1275 persoane. Recensământul din 1930 arată 1884 locuitori”. Este demn de remarcat și ocupația locuitorilor, alături de agricultori fiind și meseriași (blănari, cizmari, rotari, morari). Și creșterea animalelor era o ocupație de bază și în acest sens ne este amintit faptul că ”în anul 1890 în Brătila erau 34 cai, 732 vite, 880 oi și 159 porci”. Folosindu-se ca sursă de informare cele mai importante publicații ale timpului (una din acestea fiind Anuarul SOCEC 1925, aflat la Biblioteca Congresului SUA), ni se specifică faptul că Brătila ca și comună figurează cu satele Brătila de Jos, Brătila de Mijloc , Brătila de Sus și Ciortea.
Cu obișnuința unei continue întoarceri în timp prof. Vasile Momanu (care a activat mai mulți ani și la Muzeul de Istorie al municipiului Onești), ne aduce mai multe amănunte despre primele mențiuni documentare ale acestor sate. Astfel aflăm că ”prima mențiune a Brătilei de Jos este în anul 1607 (cu prilejul atribuirii unui loc Mănăstirii Berzunți de către călugărul Pavel). Brătila de Mijloc a existat din timpul lui Ștefan cel Mare ca sat de răzeși (denumire păstrată și azi în vocabularul local) iar Brătila de Sus (Mocani) a fost formată de un grup de oieri veniți în trashumanță)”. Acribia istoricului Vasile Momanu nu se lasă ușor și în acest ”mănunchi” de date aflăm și de măreția unui moment – de acțiunea curajoasă de la 22 decembrie 1941 a sergentului Nicolae Moman (u) din Brătila la străpungerea unor fortificații în jurul Sevastopolului (în timpul celui de-al Doilea Război Mondial).
Povestea presupusului hrisov de la Iuga Voievod, relatată de domnul Didel Ghihaniș, ne provoacă la o oarecare polemică în privința primei atestări documentare a localității Brătila, polemică pe care o lăsăm să fie descoperită de cititorii cărții în toate detaliile ei (fiind și o dispută științifică între istorici).
”Instituții brătilene de ieri și azi” este capitolul cel mai vast (realizat de prof. dr. Adrian Dovleag), al volumului ”Brătila, un sat care a străbătut veacurile”. În prezentarea primei instituții – școala, se pornește de la ideea că prin școală ”visele pot deveni realitate și idealurile posibilitate, pentru că ea îi ajută pe copii să acumuleze cunoștințe, să capete deprinderi și abilități, le șlefuiește talentele și îi sprijină să-și contureze, dezvolte și promoveze identitatea în acord cu imperativele societății în mijlocul căreia trăiesc”. În amalgamul prezentării multor lucruri din ”universul școlar al Brătilei” aflăm și de …un argat căsătorit cu fiica M… a unui ”chiabur”, care însă era ”netrimisă la școală de părinți, fiind pregătită acasă pentru cariera de gospodină exemplară”.
Învățământul din Brătila este urmărit în contextul începuturilor învățământului public băcăuan. La Brătila prima școală s-a deschis la 1 decembrie 1865 (conform cu mărturiile prof. Vasile Momanu) iar primul învățător al satului a fost inimosul Petru Fudulu, ”cel care a depășit cu brio toate provocările inerente oricărui început impunându-se energic în fața imobilismului autorităților locale”. În timpul Primului Război Mondial au fost vremuri grele pentru școala brătileană, din anul 1921 fiind noi informații despre activitatea didactică de aici. ”Lumina cunoașterii” a călăuzit mulți dascăli în această ”vatră de pe Tazlăul Mare” și amintim dintre ei pe Alexandru Obreja (”mai statornic și mai așezat”), care, în anul 1926, împărțea 7 (clase) în 2 (două) săli ale școlii cu un efectiv de 159 elevi. În anul 1935 s-a înființat Școala de la Ciortea iar în 1936 demarează construcția noului sediu propriu al școlii din sat (inaugurat cu fast la 13 noiembrie 1937). ”Drumul ascendent încurajator parcurs de școala brătileană în perioada interbelică va fi serios îngreunat, împovărat de izbucnirea noii conflagrații mondiale”, scrie prof. dr. Adrian Dovleag.
În 1953 semnalăm faptul că la Ciortea funcționa un cămin cultural și ”Casa de citit”, în acea perioadă începând lupta pentru alfabetizare . Ca un gong trist cu sunetul spart întâlnim în cartea ”Brătila, un sat care a străbătut veacurile” și vestea desființării Școlii primare de la Mocani (în 2007), după care peste un an a urmat a celei de la Ciortea iar din anul 2019 și de la Brătila, puținii elevi rămași urmând cursurile școlare la Helegiu ori la Onești. Rolul Jandarmeriei în contextul schimbărilor politice survenite de-a lungul timpului și împroprietărirea țăranilor sunt alte două teme analizate de prof. dr. Adrian Dovleag, ca un adevărat istoric, oferindu- ni-se numeroase date din arhivele vremii. El prezintă în același registru și bisericile din localitate.
”La sânul Brătilei”
Obișnuindu-ne cu lucruri inedite domnul Didel Ghihaniș ne propune alte câteva pagini incitante sub titlul ”Cojani, mocani, răzeși sau cum a fost mâța înghițită de pisică”. În fond, în aceste pagini este abordată problema eterogenității populației satului Brătila. Aici distinge ”pe cei care s-au căsătorit cu frumoase brătilence și <<s-au măritat>> în sat (s-au mutat), pe fetele de pe alte meleaguri căsătorite cu chipeși brătileni, ce i-au urmat în sat”. Sunt date numeroase exemple în acest sens, fiind menționat și un lucru ”de suflet”, ce dovedește că satul nu a fost unul închis – ”La sânul Brătilei au găsit adăpost oameni veniți de pretutindeni!” Este ”atinsă” și stabilirea pe teritoriul satului a ”mocanilor” (la origini crescători de oi, venind probabil din zonele de munte dintre Muntenia și Ardeal”. Astfel, sunt scoase la lumină izvoare populare din generație în generație, fiind prezentat portul mocănesc. Și pune și o întrebare: dacă nu cumva existența unui munte (vârf) numit Brătila, din masivul Făgăraș au îndreptățit pe unii să emită ipoteza conform căreia satul Brătila a fost întemeiat de oierii originari din munții Făgăraș? Răspunsul la această întrebare ca și lămurirea denumirii de ”Răzeși” sunt în paginile acestei incitante cărți în care d-nul Didel Ghihaniș mai zvârle ”o piatră fierbinte”, vorbind despre cojani! În aceeași sferă de interes de trezire a sentimentului de a cunoaște cât mai bine istoria locală se înscriu și paginile semnate de prof. dr. Adrian Dovleag despre ”Comoara de la Cetățuia”.
Ce spuneam de surprize? Mai este una, oferită de profesorul Iosif Durdu, care se referă la nume de persoane și locuri din Brătila.De la numele de botez la prenumele de origine latină ori de proveniență cultă, occidentală și rusă profesorul Iosif Durdu ne poartă prin ”antropomie” (ramură a lingvisticii care studiază numele de persoană), oprindu-se, cu numeroase exemple, și la numele de familie creștine și laice dar și la… porecle și supranume! Mai mult, ne sunt lămurite și multe denumiri ”ale locului” și aflăm astfel de Brătilița (pârâul ce curge de-a lungul satului Brătila), de mai multe ”gropi” (depresiuni cu fânețe), de Balta Roșie.
Legând firul de poveste ”a fost odată” cu expresia ”ACASĂ – un cuvânt fără limite” Rodica Mihaela Geaboc Bădic ne prezintă tradițiile și obiceiurile acestor meleaguri, pe care le consideră ”comori ce nu ar trebui uitate, nici schimbate prin troc cu alte obiceiuri importante din alte țări”.
Cultivarea pământului, principala îndeletnicire a țăranului brătilean, a ținut aprinsă flacăra că ”între sămânța semănată și recolta scontată era o legătură trăită existențial, în rugăciune, răbdare și speranță”. În această împletire ”cu firul divin” al existenței tradițiile sunt prezentate de-a lungul unui an calendaristic. Binecuvântarea de către preot a caselor enoriașilor (la Bobotează), câșlegile, Sărbătoarea Paștelui (când gospodinele se întrec în pregătirea Mesei de Paște), alte celebrări religioase de peste an sunt prezentate cu trăirea firească a acestora. Învierea Domnului este evocată alături de înălțătoarea cântare a Prohodului de către corul bărbaților din Brătila iar pentru a ne face părtași ”Sânzienelor” (când fetele de măritat făceau coronițe din flori pe care le aruncau peste casă sau le puneau sub perne, cu scopul de a-și visa alesul), ne sunt prezentate și câteva versuri ale regretatei profesoare Elena Budescu Ciubotaru (fiică a meleagurilor Brătilei) :”În noaptea de Sânziene / Am plecat după flori, picuri de gene… / Oare viața, chiar viața ne cheamă?” Din însemnările Rodicăi Mihaela Geaboc Bădic aflăm că ”sărbătoarea hramului, de pe 6 Decembrie, când îl sărbătorim pe Sfântul Ierarh Nicolae vine la Brătila cu sărmăluțe de post cu nuci și cu ciorbă preparată dimineața”. Obiceiurile legate de ciclul vieții ( de la naștere, nuntă și înmormântare) cuprind particularități ce încântă cititorii acestei cărți și (re) aduc în actualitate frumusețea unor clipe deosebite, privite azi – când unele sunt păstrate doar în amintire ! – asemeni ”trecutelor vieți de doamne și domnițe…” Conocoșia (o personificare despre un împărat ce-și căuta aleasa), punerea voalului miresei, ruperea colacului, strigarea darului la nuntă sunt momentele ce au înfrumusețat atâtea vieți și la Brătila. Aici se păstrează vechi rânduieli de înmormântare. Iar obiceiurile de Anul Nou au un loc distinct în prezentarea realizată de Rodica Mihaela Geaboc Bădic, ea referindu-se și la ”Hora satului” și cum a rămas aceasta în amintirea oamenilor (”prilejul ideal ca tinerii să se cunoască și să-și înfiripe cele mai ascunse și puternice idile”).
Concluzionând, Rodica Mihaela Geaboc Bădic, a găsit și cele mai frumoase rânduri de încheiere a volumului ”Brătila, un sat care a străbătut veacurile”: ”Satul nostru are o altă față acum, dar bucăți din ce a fost odinioară au rămas. Trebuie să le căutăm și să le arătăm, pentru a ști în primul rând cine suntem și de unde venim”. Iar cronicarii de la Asociația ”Fii satului Brătila” (ce a făcut posibilă apariția acestui volum, ei fiind încurajați de brătileni aflați la mari depărtări prin lume), au certitudinea că ”Brătila va continua să existe și că brătilenii vor prospera numai dacă vor fi suficient de inteligenți să se adapteze noilor realități…” Nu ar fi drept dacă nu am spune că acest lucru se potrivește tuturor românilor, în ”vremurile de bejenie” pe care le trăim! Iată cum, la sfârșitul acestei trude ”birui-t-a gândul” cronicarilor ”realiști și că încercăm să vedem partea plină a paharului, cât și partea lui goală”. Ion Moraru
CARTEA ESTE COMPLETATĂ DE UN FOARTE UTIL GLOSAR ȘI DE O IMPRESIONANTĂ SUITĂ DE ÎNSCRISURI ȘI DOCUMENTE ORIGINALE PRIVITOARE LA SATUL BRĂTILA. CINSTE TUTUROR CE ȘI-AU UNIT EFORTUL PENTRU REALIZAREA ACESTEI LUCRĂRI!