UN ARTICOL DE PROF. ARISTOTEL PILIPĂUȚEANU (ONEȘTI)
Chivotul este o cutiuță așezată în altar, unde se păstrează cuminecătura rezervată celor care se împărtășesc în caz de boală, agonie, etc. În ”Biblie” era o ladă în care evreii purtau tablele legii primite de Moise de la însuși Dumnezeu. O asemenea prețioasă casetă se vrea cartea Andreei Nanu – ”Cartea cuvintelor chivot”, apărută la editura bucureșteană ”Eikon” în 2015, cu o prefață semnată de Alex. Ștefănescu. Un motto semnificativ solicită cititorului grija de a prețui fiecare cuvânt, de a explora înmagazinarea de viață trăită și de a-i reține funcția formativă.
Magia copilăriei pe malul Oituzului
Mai totdeauna, oamenii își doresc o istorie ”savantă, călcată și apretată ca pentru parada de gală a posterității”. Or, cadrul copilăriei celei care povestește presupune ”o existență pașnică și plină de savoare, ordonată de ritmuri și rațiuni din care istoria nu reușește să imortalizeze decât un văl decorativ”. Marea gospodărie țărănească (”trei curți și trei grădini”) devine un veritabil imperiu pentru copilul pus pe descoperiri. Banalitatea este persiflată cu acupunctura neologistică. Poiata porcilor devine ”un adăpost mixt în care cloștile care dădeau dovadă de bună purtare erau păzite și observate atent”. Neculai urcă și coboară din podul grajdului ”sfidând gravitația”. Găinile își fac siesta înainte de culcare. Coacerea cozonacilor presupune ”un proces îndelungat și din cale – afară de înmiresmat”. În caz de pericol, fetița se refugiază ”cu viteză în zona neutră a chilerului” și așa mai departe. Mai târziu, la grădiniță, la panoul de onoare ”locurile se eliberau mai greu ca la academie în mica societate a nemuritorilor care râdeau, știrbi și cu părul zburlit”. Această manieră de a privi caragialean lumea însoțește permanent textul stârnind plăcerea cititorului, dăruindu-i o compensatorie satisfacție, un fel de mică victorie asupra cenușiului existenței. Copilăria are potența miraculoasă de a transpune dramaticul în comic nevinovat: ”Mi-au rămas dragi înmormântările. Babele țipau, cu o ușurință și o inspirație în versuri de care mă minunam, în timp ce noi, copiii râdeam. Eram fericiți că urma să primim colivă, în afară de bunătățile pe care le puteam desprinde din pomul vieții”. Dar aceeași copilărie este, paradoxal, opusă la sinestezie, elevul Mișu Văcaru din clasa a I a neputând pricepe ”ce se aude din imagine”. Isteață, răscolind prin ”arhivă” fetița reține caietul cu corecturi roșii al tatălui, alibi în contracararea viitoarelor mustrări de mai târziu. Dar precocitatea ei alternează încă, fermecător, cu teama de <<bau – bau>> concretizat, după spusele bunicii Anica într-un misterios devorator de copii, ascuns în pivniță sau un șarpe cu apetit asemenea, pitit în grămada cu bălegar. Ca o altă Smarandă, Anica este atotputernică, zeitate inițiatoare și protectoare, biruitoare în confruntarea cu orătăniile și ierburile necunoscute, veghindu-și întregul neam cu viii pe care-i hrănea și adormiții pe care îi pomenea. Glasul ei comunică interactiv cu toate regnurile, limbajul ei universal percutează până pe tărâmul celălalt. Darul ei cel mai prețios este însă arta povestirii:”Gura făcută pentru povești o lua înaintea reperelor de timp și de spațiu. Povestea la fel cum scria. Fără punct și virgulă. Totul curgea din buzele ei ca o apă veșnică. Vorbea și rămânea în urma gândului, după care însă fugea repede ajutându-de de onomatopee : văleeeeu, racuțan de mamă-sa…”
Convinsă că limita dintre lumi este aproape insesizabilă, tălmăcește visele. Când enigmele o depășesc, apelează, ca orice bună creștină la sfaturile preotului. Capriciile soartei o poartă pe fetiță la oraș, mediu imund în raport cu simplitatea și curăția vieții de la țară. Intelectualicește, înregistrează un progres căci bunica Maia fusese totrdeauna premiantă, începea lecțiile cu ”Tatăl Nostru” recitat în franceză și avea o diplomă semnată de Rege. Nu ne-o putem imagina pe Anica lecturând romane franțuzești, nici pe Maia căutând găinile de ou și aceste extreme culturale exercită asupra copilului în creștere o acțiune covărșitoare, asigurându-i o complexă receptare asupra realității. Peregrinările continuă la Râmnicu – Sărat, unde își dau întâlnire nenumărate mătuși, fiind vorba de o familie cu multe femei drăcoase, îndărătnice și câțiva bărbați ponderați și cu simțul umorului. Toți își derulează traiul în atmosfera patriarhală a, încă, târgurilor de provincie. La fel ca și la Chiriacu, localitate dunăreană, leagănul copilăriei soțului. Autoarea încearcă o corespondență între cele două toposuri, Bogdănești un sat din zona de deal a Moldovei și Chiriacu, sat de câmpie. Despre primul a spus aproape totul, despre al doilea povestea abia începe. Ultimele 10 pagini din prezentul volum sunt doar o pregătire de foc pentru un altul, așteptat. Deocamdată ni se oferă, ca o promisiune, rezumatul virtualei narațiuni despre o lume ce are în structura ei o simplitate și o noblețe de altă natură.
Un spațiu și un timp încărcate de imagini
Sursele cărții sunt memoria, imaginarul și capacitatea de a poetiza. Acolo un de memoria nu poate sonda suficient, intervine ficțiunea facilitând implementarea unui lirism ponderat, astfel încât ansamblul să nu se dezechilibreze prin edulcorare. Deși ar părea delimitat, universul imaginar are o geografie foarte complexă, secondată de o istorie mică abundentă:”Mă delectez cu plăcerea pură de a asculta, cu un picior în sufrageria bunicii Sofia și cu celălalt pe tărâmul umbrelor binevoitoare, iscodind prin labirintul vocilor de acum și de odinioară”.
Când relatarea riscă să devină monotonă prin redundanță tematică și stilistică, Andreea Nanu are inspirația de a introduce pagini de jurnal autentic. Sunt amintirile Maiei dintr-o viață în care neșansa este contracarată de eforturile elevării spre lumină. Cumplitele zile de război, avatarurile profesiunii soțului constituie ”o felie de viață” în reușit dezacord artistic cu idilismul traiului fericite de copil visător. Relatarea evenimențială debutează, ca în mai toate textele memorialistice cu evocarea celor mai vechi amintiri. Cititorul așteaptă ascensiunea treptată marcată de bornele vârstelor, un bildungsroman, termen de comparație cu propria-i biografie. Neizbutind în strădania de a pune laolaltă frânturile istoriei unei familii, Andreea Nanu sistează cronologia. Narațiunea explodează ca un foc de artificii în povestiri separate, fulgurații pe care copilăria le expediază prin sita memoriei. Senzația de atemporalitate decurge din vaga indicație a vârstei fericite care pentru omul matur n-are o clară distincție, 3, 5 sau 7 ani însemnând cam același lucru (compensatoriu, tinerii nu văd mari diferențe între bătrânețile de 60, 70 sau 80 de ani). La fel se întâmplă și cu toposul care până la urmă se reduce la un vag ”la țară” și altul similar ”la oraș”.
Unele povestiri încep în maniera lui Ispirescu (”A fost odată, doar o singură dată, o Fereastră și un Copac”). Altele trimit la vremuri ancestrale (”Vin dintr-un neam în care toată lumea visează” ),la un arbore genealogic care, cu o mulțime de Marii și Neculai, de bunici și bunice întrucât și surorile bunicii capătă acest statut, (ba chiar și ascendentele soțului) devine atât de stufos încât cititorul pragmatic renunță la intenția unei distincții. Rămâne farmecul narațiunii. Și acesta rezidă în a transforma prozaica ogradă rurală cu găinile, porcii, vechiturile și gunoaiele ei într-un paradis locuibil de o nouă Alice, cu broboadă și colțuni, dar cu o imaginație și o forță de transfigurare debordante. O inserție de nerv aduce aluzia la politic, la început doar în treacăt: ”un televizor cu lămpi ce se deschidea pentru un ceas, numai seara, când mie îmi era deja somn”. De Paști se utilizează ”tot felul de ingrediente rare, cu care se umblă cu grijă… pentru că nu se găsesc”. Ulterior, conștientizând, copilul capătă ochi cercetător iar naratoarea acutizează observația socială în stilul lui Goya, transpus scriptural. Șefa magazinului alimentar este ”al doilea om în sat, după primar, uneori și prima, în funcție de starea de foamete a populației”. Distribuirea părtinitoare a ajutoarelor aduse de francezi, văzută de aceștia ca un impact între civilizație și sălbăticie, prilejuiește câteva pagini de sagace critică socială și caracterologie umană. Comicul se naște prin discrepanța dintre lozincă (”Să fim cinstite, fetelor!!!”) și metehnele împărțitoarelor. Copilul trage pe bună dreptate concluzia că așa se scrie istoria la noi. În fine, se atacă direct subiectul atunci când copiii de la grădiniță sunt orientați, cinic și ridicol ”cu fața la tovarășul Nicolae Ceaușescu” și puși să intoneze ”trei culori cunosc pe lume”.
Cuvinte vii în cuibul cărții
Andreea Nanu se orientează spre un limbaj pe măsura faptelor narate. Apar cuvinte rare dar cu încărcătură sugestivă puternică. Niște babe, ba chiar și o doamnă sunt ”firoscofoase”. La o serbare, un grup de pioniere ”pufneau și hopăiau pe loc ca niște iepe priponite și nerăbdătoare”. Alți copii ”s-au așezat ciuciulica”, ”buginesc acolo în limba lor”. Cei care nu-și ascultă învățătoarea vor rămâne ”ca niște gorgoaze”. Uneori se comit involuntar probe de estetică a urâtului: ”rostopasca usca negii”. Însă permanent se sugerează deliciile copilăriei:”mă tăvăleam în iarba moale și răsfirată ca părul unui uriaș adormit”, ”un păr cu pere mălăiețe, de Sfântul Ilie, din care curgea zeama până la coate când mușcam din ele” ; ”mă înfiora catapeteasma fagilor”. Natură solară, Andreea Nanu apelează obsesiv la astrul zilei, acesta fiind văzut poliedric. La țară, copilul trăia : ”Cu soarele în cap. Îl simțeam alunecându-ne printre sprâncene, ca o căciulă asudată” ; ”licărea în apă. Asfințea în auriu și porfiră, ca un rege vechi de zile” ; ”cobora bătrân, ca un moș cu fața roșie care tocmai se oprise din alergat după cireadă și se pusese jos, pe prispă, exact pe dealul din față. Asta, înainte de a întoarce ochiul și de a se culca domol, în spatele muntelui albastru” ; ”apune stropind cu roșu tufele scuturate de trandafiri”. La oraș ”soarele ca un ficat bolnav de gălbează”, ”dogorește de sus, tronând pe farfuria cerului ca o mămăligă fierbinte”, ” încins cu sclipiri de uitare pe luciul nesfârșit al apei”, ”topindu-se în ea ca o șoaptă de chihlimbar”, ”licărea molcom și se culca în albia lăptoasă a Oituzului”. Celălalt astru generic, luna, apare o singură dată, dar memorabil: ”Luna stropește podeaua cu răgazuri de lumină melancolică”.
În scrisul Andreei Nanu cuvintele capătă concretețe: ”Maia vorbea cu tanti Nina mai în șoaptă, călcând pe coada unor cuvinte de parcă ar fi vrut să le strivească așa, ca pe șerpi”; ”vorbele zburau pe deasupra capului meu ca niște stoluri care-și schimbau brusc direcția fără să se rătăcească”. Forța de plasticizare este omniprezentă: ”mă trezesc prinsă în cârligul privirii ei scrutătoare” ; ”taina ca o pălărie cu voaletă, rămasă văduvă din timpul războiului” ; ” visul are culoarea verde și miroase a iarbă uscată din grădină” ; ”când anii s-au terminat a venit și veșnicia” ; veșnicia adunată în coșarcă și pusă la păstrat pentru iarnă”. Autoarea deține și facilitatea de a portretiza: ”Nicolae Jianu, căruia frații mai mici îi sărutau mâna și-i spuneau nenea, venise din Cadrilater călare pe un cal alb. Avea un baston cu cap argintat și placheuri la pantofi. Purta fes și număra turcește până la o sută”. Mama ”miroase mai frumos decât toți cozonacii la un loc și decât florile de cireș care se scutură în noapte ca stolurile de fluturi”.
”CARTEA CUVINTELOR CHIVOT” BENEFICIAZĂ DE RECOMANDAREA UNEIA DINTRE CELE MAI AUTORITARE VOCI ALE CRITICII ȘI ISTORIEI LITERARE ACTUALE, ALEX ȘTEFĂNESCU. ÎN PREFAȚA INTITULATĂ ”AMINTIRI SALVATE” O CONSIDERĂ ”O SURVOLARE A PROZEI DE FIECARE ZI, O CĂLĂTORIE DE VIS, LA CARE NUMAI SCRIITORII CEI MAI ÎNZESTRAȚI AU ACCES”. O CARTE CU OAMENI CARE CUNOȘTEAU PLĂCEREA DE A SE PRIVI UNII PE CEILALȚI, NU DOAR LA TELEVIZOR. O CARTE CARE DEMONSTREAZĂ CĂ MEMORIA RĂMÂNE CEA MAI FRUMOASĂ ÎNSUȘIRE A FIINȚEI UMANE”. PROF. ARISTOTEL PILIPĂUȚEANU (ONEȘTI)
ANDREEA NANU:
De ce scriu? Mai are rost să scriu romane de ficţiune când realitatea ne copleşeşte, romane estetice când urâtul e la modă, romane de artă, în timp ce în apropierea graniţelor mor oameni nevinovaţi, sunt distruse oraşe, vieţi, biblioteci? Răspunsul meu e DA. Când cărţile ard (şi nu e prima oară în istoria recentă, mult prea recentă!), trebuie să continui să scrii cărţi. E răspunsul în care cred, la fel cum alţii au crezul în el, cu mult înaintea mea şi l-au apărat, chiar cu preţul vieţii, al libertăţii. De la Sf. Bernard de Claivaux mi-a rămas regula „ora et labora”. „Roagă-te şi munceşte”. O asum personal, în forma „roagă-te şi scrie!” Un cuvânt bine scris, cu discernământ, zideşte şi consolează în timp de violenţă, oferă claritate în vremuri de confuzie, devine echivalentul unei clipe de rezistenţă. Rezistenţa prin spirit rămâne esenţială. Spiritul – libertatea, demnitatea lui – e singura baricadă care nu poate fi aruncată în aer. Sufletul, singur, nu poate muri. Scriu ca să-mi amintesc de propria imortalitate, dar şi de fragilitatea mea… De condiţia pe care o împărtăşim!… Scriitorul e un alergător de cursă lungă. Singurătate şi comunitate. Când alergi, fireşte că vezi şi eşti conştient de ceea ce se petrece în jur. Nu cred că există „turn de fildeş”, decât ca metaforă pentru o evadare asumată. Există, însă, realitatea. Şi posibilitatea transfigurării ei – şi a noastră – prin scris. Citim ştirile şi ne-am dori un xanax. Dar, îmi vine în minte replica unui personaj din filmul „Memoria”, pe care l-am descoperit chiar în ziua în care a fost atacată Ucraina: „dacă-ţi dau un xanax, nu vei mai simţi frumuseţea, nici tristeţea acestei lumi”. Putem face, fiecare, în împrejurările dramatice de acum, multe lucruri. Din fericire, le facem împreună; şi pentru asta există cel mai nobil şi puternic cuvânt din istoria scrisului: „solidaritate”. Eu pot să mă rog şi să scriu. Să rămân prezentă. Să ridic ca barieră în faţa morţii şi a violenţei „frumuseţea şi tristeţea acestei lumi”, lăsându-le deopotrivă să-mi traverseze conştiinţa, sufletul şi scrisul, fără anestezic. De ce scriu? Ca să spun mai departe Povestea atunci când alţii nu ştiu, sau nu mai pot să o spună. Povestea ca fir neîntrerupt şi arcă a Umanităţii noastre.