UN ARTICOL DE PROF. ARISTOTEL PILIPĂUȚEANU
Nu chiar un album în sens generic, deoarece intențiile exhaustive prin bunăvoință ale celei care s-a ocupat de editare, Maria Axinte – Buciumi, nu s-au concretizat într-o apariție tipică, proprie Editurii ”Meridiane” de altădată, care se axa pe viețile pictorilor celebri. A rezultat în schimb un minunat volum de sinteză, excelent orchestrat sub aspectul structurii, al distribuției textelor și mai ales al intervențiilor discrete dar inspirate din partea editoarei. Volumul incubă un efort considerabil, dacă ținem cont că s-au colecționat și colaționat absolut toate textele păstrate, s-a stabilit locul lor pe criterii tematice și cronologice, pe genuri și specii și s-au redat în facsimil cele inedite pentru un plus de probitate.
Este vorba de ”Vicențiu Octavian Ghioldum. Album memorial”, Editura ”Karta”, Onești 2020. Argumentul temeinic al apariției îl reprezenta constatarea pe care Maria Axinte – Buciumi o făcea cândva în ”Onești Expres” (24 noiembrie 2015): ”Nu știu dacă își mai aduce cineva aminte de Vicențiu Ghioldum, personaj controversat în perioada comunistă”, poet care ”nu era ușor de pătruns. El trebuia descifrat”. Datele seci ale biografiei nu spun mare lucru. S-a născut în comuna Onești la 9aprilie 1944, (crunte bombardamente la București), a fost trecut în scripte la 15 aprilie, a trăit până la 11 iunie 1995, când, după o îngrozitoare maladie, a fost înmormântat în cimitirul Mănăstirii Cașin. Însă pentru cei care l-au cunoscut poetul de legendă al Oneștiului are altă dimensiune, plină de semnificații. Este ceea ce demonstrează lucrarea de care ne ocupăm, lucrare deschisă printr-o fotografie – document. Poetul, ușor surâzător, într-o ținută vestimentară impecabilă, obișnuită lui, stând lângă dreptele ziduri ale unei mănăstiri, la fel de încrezător în trăinicia principiilor sale. Principii incompatibile cu epoca pe care o radiografiază în poemul emblemă ”A fi contemporan”; caracterizând-o exact: Sisif și piatra (”Cumplite tragedii / personale ori colective , / mari cataclisme, de neocolit, / naturale sau provocate, / trăit-am , / nu ca martor, ci odată cu ele”). Drama integrală a unei vieți poate fi restrânsă în doar două versuri: ”Am tras la zaruri Eternitatea, / dar nu am rămas”. În alt poem, ”Punțile adevărului”, Vicențiu Ghioldum își conturează mai ferm poziția, aflată în răspăr cu fluxul epocii. Nu-l încântă deloc nici ”cel mai mare șantier al socialismului din România”, nici melodiile adolescenței sale, gen ”Răsună valea” ori ”Macarale”, nici ”cazarma / Una bine chibzuită, cu sodă, polimeri și altele”. El deplânge distrugerea totală a unei tradiții istorice, veghind în rugul amintirii, însoțit doar de ”lacrima grea a Perchiului” (deal pitoresc din marginea orașului).
Într-o poezie intitulată chiar ”Onești” respinge de asemenea viziunea idilică. Pentru el este orașul ”fără gări de pornire / cu datorii la țigări / și la cimitire”, orașul în care ”nimeni nu-mi spune dumneavoastră”. O succintă dar sugestivă biografie este însoțită de fotografiile păstrate:tatăl preot, mama învățătoare, două surori și un frate, Vicențiu elev la Liceul ”Andrei Șaguna”, exmatriculat după doi ani pe motive de dosar (preotul aderase la politica Guvernului Goga – Cuza), liceul seral la Onești, activități culturale în același oraș, semnele bolii care avea să-l doboare. Unele reconstituiri ale Mariei Axinte – Buciumi stimulează memoria sau imaginația: ”Nu admitea nimănui să-i citească în public poeziile sale. Atunci când se întâmpla, el devenea ironic, sarcastic chiar. El nu citea poeziile sale, el le interpreta prin ritm și intonație, mai puțin prin gesturi. Avea un anumit fel de a ține carnețelul în mâna stângă, la înălțime moderată,iar cu mâna dreaptă reda cadența. În acest fel ieșeau la iveală anumite subtilități și impresia era covârșitoare”.
Semnale în bernă
Partea substanțială a creației lui Vicențiu Ghioldum și deci a cărții o reprezintă poeziile. Editoarea le grupează cumva tematic, în câteva cicluri. Selecția este personală și subiectivă. Spre exemplu, ciclul ”Oaza posibilă” nu se idendifică cu volumul similar (pe care l-am comentat pe site-ul ”Amprenta de Onești” la 2 octombrie 2020). Primul grupaj, ”Odată cu vârsta aceleiași ploi” include tematic poeme bazate pe o stare de profundă neliniște: ”Luați-mă iar printre voi, / să vă spun despre soare / și moarte…”, ”Somnul zăpezilor năruie noaptea” în vreme ce ”pagina albă arde ca jarul”. Obsesiile înăbușă peisajul ”amăgind asfințitul cu neîntoarcerea”. Ecourile poeziei barbiene, foarte prizate în epocă, sunt impregnate de conotații particulare: ”Ca Riga Dan în jocul lui secund / cu ghearele în propria-mi eroare, / înalț la Isarlâk spânzurători / trecând dintr-o eroare –ntr-o teroare”. Câte un distih șochează prin concentrare și profunzime: ”Rămân Golgotă / între oameni și timp…” Uneori, eul liric nu se mai consideră, la modul egolatru, un însingurat, un exclus social. Drama lui este și drama gloatei inconștiente: ”Vai nu vă dați seama de asta . / M-am sinucis odată cu voi / purtându-ne gândul și suflet / și țeasta-n același noroi”. Ludicul însuși capătă nuanțe de tragism ca în aparent inofensiva ”Baladă”: ”Baladă color patru foi / cu trei carate de noroi” ; ”Baladă-n două roluri mici / baladă – bal, baladă – bici” ; ”Pandora își încuie lada / și ne rămâne doar balada”. Alteori, versurile capătă caracter dramatic, se încifrează aproape enigmatic, dând naștere, printr-o calitate a poeziei superioare, la multiple interpretări: ”Convoiul învinșilor… / Primul poartă un suflet / în formă de șiș”. Cu ”propriul craniu / vas de jertfă”, poetul trece prin viață căutând, formal și ironic, explicații pe care știe că nu le va primi niciodată. Următorul ciclu, ”Poema iernilor de vis” abordează teama de prozaic, de pierdere în banalitate, într-o lume care nu poate să înțeleagă zbaterea lăutrică a poetului cu ”cercul din tâmple prea strâns”. Domină incertitudinea și jaloanele se dovedesc iluzorii. Împletirea de năzuință și exasperare duce la o stare indicibilă, dar poetul stăruie să-i găsească expresia:”tăiș de aprilie, de apă a sâmbetei – / curgând înspre vinerea somnului”. ”Oaza posibilă”, titlul altui ciclu este desigur locul dorit protector, dar coordonatele sale se dovedesc paradoxale;”poetul acceptă cu groază / Cum Calea Lactee se-nfundă”, într-un cer devenit o temniță fără sens. Aici figurează și una dintre cele mai reușite piese, ”Dans”, remarcabilă perin ritmicitate și încărcătură emoțională:”Purtăm în suflet tangouri celebre / și fire de gheață printre vertebre // Dansam dureros, elegant și timid / dansam într-un spațiu trecut și perfid…” Ironia este copleșitoare prin marasm: ”Și totul e bine și aproape postum”.
Celelalte cicluri, ”În arena interzisă”, ”Tentativa de salvare”, ”Starea vremii” conturează și mai ferm starea poetică marcată de anxietate, dezamăgire, perspectivă sumbră: ”Vai stelele / nu-s decât guri de tun / îndreptate spre Terra”; ”Și în clipa când steaua, steaua îmi părea căruntă / Mă trezi o mioriță, pregătindu-mă de nuntă”. O poziție aparte în arealul prezenței lirice ocupă un amplu poem intitulat ”Câinele Phoenix”, alcătuit din 10 secvențe. Elemente de coșmar se nasc din reziduuri ale realității preluate în viziuni hiperbolice. Un toboșar cu ”glasul de păcură” face anunțuri apocaliptice. Câini bolnavi de pojar (vezi și simbolistica viselor) mârâie amenințător. Voci paralele îndeamnă la omucidere. În totul, o atmosferă suprasaturată de cinism și oribil, transfigurând degringolada sufletească a eului în speciale circumstanțe. În fine, singura poezie patriotică, ”Un colț de Europa”, a cărei existență în universul lui Vicențiu Ghioldum ar necesita un complicat demers explicativ, depășește poncifele epocii. Sinceritatea trăirii este evidentă: ”îmi vor păzi mormântul / un dac și o romană cu securea. // O, colț de Europă adânc înfiptă-n noi, / Dar dacă azi ar fi să-mi calce țara / Chem Marea Neagră înapoi”.
Putem declanșa o întreagă discuție cu privire la devoalarea unor poeme mai puțin realizate artistic, a unor eboșe, a unor fragmente disparate ori aflate în neconvingătoare incipiență. Să ne mulțumim însă cu argumentul că, pentru a salva memoria poetului, s-a găsit de cuviință ca orice rând și gând risipit să fie concretizat în literă tipărită. Poate fi aceasta și o posibilă oportunitate de a contura mai pregnant complexitatea eului poetic.
Nimeni nu-și uită istoria!
Una dintre surprizele acestei ediții o constituie tentativa lui Vicențiu Ghioldum de a ieși din aria poeziei printr-un studiu despre domnitorul Gheorghe Ștefan și, cine ar fi crezut, o …piesă de teatru.”Dispariția lui Gheorghe Ștefan Voievod”, apoteoză la o temeinică documentare, dar și la sentimentul de mândrie că trecerea a trei veacuri de istorie n-a erodat zidurile ctitoriei de la Mănăstirea Cașin și nici amintirea anilor de glorie. Personalitate cu acut simț politic, posesorul unei capacități native de a jongla cu arta compromisului, maestru în calcularea loviturilor decisive, Gheorghe Ștefan își câștigă notorietatea pe parcursul domniei lui Vasile Lupu, căruia îi va urma la tron în următorii cinci ani. Urmează apoi peregrinări zadarnice pe la curțile europene pentru redobândirea domniei. La capătul unei vieți zbuciumate, trupul îi va fi înhumat la Mănăstirea Cașin. Toate acestea sunt analizate de Vicențiu Ghioldum cu lux de amănunte, într-un stil sobru, propriu unei lucrări științifice.
”Pribeagul” (dramă istorică în șase tablouri) reia avatarurile existenței lui Gheorghe Ștefan. Dramaturgul vizează un spectacol non – stop, fără culise. Personajele istorice sunt însoțite de Măști (fără număr) și de Ion Bufonul (fără vârstă). Domnul, aflat la capătul unei existențe epuizante, se simte slăbit, incapabil de noi elanuri. În acest sens este sugestiv dansul morții interpretat de Măști și inspirat din folclorul vrâncean. Este utilizat procedeul lui Barbu Ștefănescu Delavrancea din ”Apus de soare”. Bătrân, sărac, bolnav, Gheorghe Ștefan se confesează în replici trenante contesei Ștefana Mihailova, o ultimă iubire. Rememorează evenimentele trecutului în căutarea unui raport de cauzalitate. În centrul reflecțiilor stă eroarea fatală de a participa la o alianță lipsită de noroc, având ca urmare pierderea tronului. Circumstanța este ilustrată coregrafic printr-un ”dans al săbiilor, al topoarelor. Balet perfid”. Finalul se vrea dramatic, preluând din creația poetică imnul bradului, parafrază a cunoscutului cântec de Crăciun. Fără virtuți artistice deosebite, piesa a fost scrisă probabil pentru formația de teatru a Casei de Cultură, dar n-a văzut luminile rampei niciodată.
Din paginația generală a cărții, un sfert îl reprezintă facsimilele care reproduc piesa de teatru și poemele inedite. Explicația unei asemenea risipe de hârtie ar consta în teama editoarei de eventuale suspiciuni. Lucrarea se încheie cu o bibliografie ce însumează titluri de reviste în care au fost publicate unele poezii ale lui Vicențiu Ghioldum. Alcătuit cu o patetică iubire pentru creația poetului, albumul nu este numai un act de necesară restituire, dar mai ales unul de recunoștință, mai prețios decât zece festivități religioase de comemorare, acum când, incredibil, au trecut peste 75 de ani de la nașterea acestui veritabil talent oneștean și 25 de ani de la dispariția lui prematură. Prof. Aristotel Pilipăuțeanu, Onești