O seară cu Ozana Barabancea

O  seară cu Ozana Barabancea

FOTOLIUL  13

O  seară  cu Ozana Barabancea

UN  ARTICOL  DE  PROF.   ARISTOTEL   PILIPĂUȚEANU 

 

 

Dacă în alte orașe s-au acordat  sărbătoririi  culturii române trei zile  (la Bârlad) sau chiar o săptămână (la Botoșani), la noi la Onești s-a redus la o singură manifestare  consemnabilă, ”one (wo) man show-ul” susținut de Ozana Barabancea. Este drept că și la nivelul școlilor au avut loc mici spectacole cu recitări  de poezie și intonări de romanțe, dar acestea sunt lucruri pe care cadrele didactice cu dăruire le fac dincolo de fișa postului. Bunăoară, la Liceul cu Program Sportiv ”Nadia Comăneci”, energica profesoară Andreea Calapod, total devotată cultului  pentru marile valori literare, a organizat o atractivă  manifestare, actanții – elevi  fiind recompensați de către  directorul Emil Ganea cu o diplomă omagială.

Ceea ce a impresionat în primul rând la  spectacolul din sala elegantului Cinematograf ”Capitol” în seara zilei de 16 ianuarie, a fost prezența masivă a publicului. Un public elevat, avid de cultură, căruia însă i se oferă prea puțin în acest sens, mai ales acum când Biblioteca Municipală ”Radu Rosetti”, singurul luptător  veritabil pe un front din ce în ce mai îngust, mai pauper, trece printr-un amplu și  necesar proces fizic de reabilitare  și amenajare. Spectacolul, desfășurat în prezența  primarului  municipiului Onești, Laurențiu Neghină și a  altor câteva personalități  locale, a început  neinspirat, prin exacerbarea  sentimentului patriotic: o melodie ostentativ dedicată României, cu volumul boxelor la maximum, zguduind tavanul, pereții și fotoliile! A urmatr intruziunea  ocazionalului, pomenirea obligatorie a poetului nepereche și  declarația artistei  Ozana Barabancea că  va  recita cel mai valoros poem eminescian. Nu ”Luceafărul”, nici vreo ”Scrisoare”, nici ”Memento  mori”,  nici chiar ”Doina”! Era vorba, ați ghicit, de poezia  adolescentină ”Ce-ți doresc eu ție, dulce Românie”, rostită  foarte tare, încât să pui la îndoială capacitatea artistei de a recepta, ierarhiza și populariza creația eminesciană… În fața unui asemenea debut, care amintea de trecut, când așteptam răbdători să se termine  odele închinate geniului carpatin sau, mai încoace ”tiradele patriotarde”  ale lui Corneliu Vadim Tudor, am simțit nevoia să mă ridic, dar locul meu – 13!, era chiar la mijloc de rând! M-am resemnat cu ideea că totuși cei care cred că patriotismul se simte cu inima nu cu timpanele sunt, numeric vorbind, infinit mai mulți. Au urmat apoi două – trei melodii mediocre, ”un serviciu făcut unei prietene”, compozitoare, trăitoare la Sinaia și care are de gând să se călugărească!

Însă, odată scăpată din chingile formalismului, ale ocazionalului ori poate ale cerințelor  exterioare, ne-a arătat Ozana  cine este Barbancea! O voce caldă, apropiată m-a dus automat la Margareta Pâslaru… N-am crezut niciodată, până în seara zilei de 16 ianuarie, în sala Cinematografului ”Capitol” că  idealul tinereții noastre poate fi depășit de cineva.. Dar vocea Ozanei, păstrând  flexiunile  caracteristice stilului, s-a dovedit a fi mai pură, mai cristalină, capabilă de incredibile suișuri și coborâșuri pe două, poate chiar trei octave, de prelungiri vocale surprinzătoare, de forță penetrantă excepțională. Adevăratul spectacol a început  când au fost abordate  piese celebre, clasicizate de mari somități interpretative. Versuri precum ”Noaptea e-n balans / Și-o invit la dans / Râde-un trecător / Că încerc să zbor”, nemuritoare prin vocea Aurei Urziceanu au fost reproduse  de Ozana Barabancea în mod ireproșabil.  Cunoscutul șlagăr  al lui Ion Vasilescu ”Habar n-ai tu” s-a detașat de calma interpretare a Dorinei Drăghici sau de varianta cinematografică (”Actorul și sălbaticii”), urcând într-un strigăt  disperat al celui neînțeles în dragoste. Mihaela Mihai  a fost total deposedată de maniera în care cânta melodia ”De-ai fi tu salcie la mal” prin  imersiunea  unui plus de energie și printr-o modalitate  superioară de  transmisie a mesajului. Să ai curajul de a porni la drum cu declarația franțuzoaicei Edith Piaf că nu regretă nimic din ce a trăit și  să faci paradă de variațiuni ca un  Richard Ozchanitzky vocal, este o probă indubitabilă de pasiune și talent. Spectatorii au uitat cu totul  de apariția în ținută vestimentară fistichie a artistei, de ochelarii ei sugerând  un 8 culcat sau poate infinitul, de contrastul  dintre prezența fizică și afiș, chiar și despre morala  care li s-a făcut (”Eu n-am venit de la București ca să vă ascult telefoanele voastre deschise!)

S-a vorbit  mereu zilele acestea  de necesitatea ”împrietenirii lui Eminescu cu generația DIGI”. La spectacol, generația DIGI a fost prezentă mai mult pe scenă (fiul artistei, interpret la orgă și un coleg al său, solist vocal) și mai puțin în sală (câțiva copii de 6 – 8 anișori, aduși de bunici!)

Într-un oraș  ca Oneștiul, în care existența unui ziar local este considerată o inutilitate, iar o revistă culturală ”un moft al câtorva ciudați”, evoluția Ozanei Barabancea  în spectacoul dedicat Zilei Culturii Naționale a fost un veritabil foc de artificii  pe un cer gri, seducător prin strălucire și talent.

 

 

Distribuie articolul!