Pagini de proză de Elena Văcărescu
„Ambasadoarea sufletului românesc” (cum au numit-o cu egală admiraţie Nicolae Iorga şi Camil Petrescu), cu o biografie excepţional de bogată, Elena Văcărescu a trăit evenimente şi întâmplări desfăşurate pe un orizont ce ne apare de-a dreptul fabulos, întins de la vatra natală de sub poalele Carpaţilor până în îndepărtate colţuri ale lumii, iar martora lor s-a dovedit a fi înzestrată pe deasupra şi cu o memorie fenomenală. Anii de copilărie petrecuţi îndeosebi la Văcăreştii dâmboviţeni, intrarea de timpuriu în spaţiul spiritual efervescent al Bucureştilor de după Independenţă (1877), iar mai apoi introducerea prin favoare în saloanele literare ale Parisului din ultimele decenii ale secolului al XVIII-lea, trăirea de aici înainte în vâltoarea unor evenimente epocale pentru civilizaţia şi cultura umanităţii, în contact direct şi prosper cu mai multe generaţii de scriitori, artişti, politicieni, diplomaţi, ziarişti etc. – toate acestea au fost consemnate în sute şi sute de pagini memorialistice presărate în reviste, conferinţe, interviuri, cărţi. Scriitoarea s-a antrenat în descrieri vii şi colorate, introducând cititorul în peisajul natural şi uman din multe părţi de lume unde s-a oprit emoţionată: castele şi parcuri princiare, saloane mondene şi literare, temple ale artei şi civilizaţiei durabile din Franţa, Germania, Anglia, Italia, Spania, Egipt… Impresiile sale reţin cadrul general şi unele linii specifice de detaliu, autoarea cufundându-se cu vădită plăcere în istorie, etalând erudiţie în cultură şi în artele cele mai diverse, în folclor şi, mai ales, în literatură. Este o proză de evocare caldă, sentimentală, mizând pe plasticitatea imaginii şi pe efectul retorismului, la ea în intimă preferinţă. Ion Stăvăruș, din Prefața la volumul ”Memorii” de Elena Văcărescu
Elena Văcărescu – Mărturisiri
De-ar şti să spună ursitele ce vor de la noi şi de-am avea puterea să le răstălmăcim ţinta şi faţa! Eu, cea dintâi, mi-aş fi sfâşiat mâinile acestea care au urzit atâta zbucium şi atâtea dureri au prilejuit. Dintre acestea din urmă, cine ar fi putut-o prezice pe cea mai statornică şi cea mai vie – otravă de esenţă subtilă picurându-mi în vine din pana-mi scriitoricească? Cine mi-ar fi putut-o prezice pe vremea când, tânără şi vrăjită de serile toamnei noastre, simţeam înfrigurată dogoarea flăcării pe care-n adânc mi-o nutrea visul ereditar? Când, fie de pe banca ce stăpânea câmpia, fie de pe trunchiul cu muşchi, mă lăsam furată de apele serii şi desluşeam în depărtare un cortegiu de plugari pe drum spre casă sau o copilă cu rochie stacojie şi podoabe de frunziş ce păşea mărunt peste puntea străjuită de-o fântână? Se-nşirau apoi turmele şi carele cu încărcătura lor de balsam câmpenesc. Trecători grăbiţi îmi urau „bună seara”, îngânat de vorba aspră a ciobanilor ce-şi chemau turmele. […] Dincolo de zidurile grădinii, grav şi înclinându-se cu leneşă condescendenţă, puţul vechi scârţâia supărat. […] Eram, în acest decor muntenesc, o fiică a locului, în sângele căreia trăia, bogat, trecutul neamului nostru. Sânge curat, încărcat de poeţi şi de atavisme imperioase, sortit dintru-nceput să nască verb românesc. Şi totuşi, această chemare de dincolo de fiinţa ei, această chemare ce de pe atunci îi brăzda sângele, copila plaiurilor noastre a nesocotit-o. Zi cu zi, comoara de senzaţii şi simţiri sporea. Erau simţiri şi senzaţii născute din fiinţa locului, izvorâte din contemplarea colinelor familiare şi-a orizontului străbun. Târgoviştea, îmbrăţişând întinderea cu aspru-i braţ de piatră, închipuie resturile unui câmp de bătaie, ruinele unei cetăţi stăpânite de stafii glorioase. Şi pe drumeagurile ce ocolesc lanurile de porumb, umbre izvorăsc din pământ. Dar mai cu seamă simplitatea augustă şi caldă a decorului vrăjeşte co-pila. În lumina de nalbă şi de trandafir a înserării, luna însăşi, ştirbită de culorile prea vii de pe sprânceana cerului, nu-i decât o pată de lumină sfâşiată ce întinde capcană argintie unde primele stele vin să se prindă şi să moară. Cât e de caldă şi de sfântă priveliştea! Copila gânditoare, cu artere clocotitoare de cântec, câmpia, umbrele, oamenii şi, deodată, melodia tărăgănată ce vine valuri-valuri din biserica ce-şi înalţă deasupra fagilor crucea – abur uşor şi alb –, totul e frumos, fraged şi românesc. În jurul copilei vrăjite de sfinţenia locului, drama unei vieţi întregi îşi urzeşte firul. Fiică a frământărilor câtorva generaţii de căutători ai cuvântului românesc, copila va scăpa din mreaja străbunilor. O magie inextricabilă o va îndepărta de verbul sacru, în care străbunii au făcut să răsune bucurii şi dureri, verbul natal al cărui catehism – cea dintâi gramatică românească – unul dintre înaintaşi îl strânge la piept, precum îl arată un portret ilustru. Tot mai mult seara se înfăşura în manta-i albastră. Turmele adorm. Luna a prins în capcana-i de argint stelele stinse. Copila rătăceşte singură pe plaiurile visului. Şi din depărtări nelămurite, viitorul se naşte clipă cu clipă. Cine-ar putea să-i întoarcă mersul?
VOLUMUL ”MEMORII” DE ELENA VĂCĂRESCU ARE ÎN PAGINILE SALE ÎNSEMNĂRI DESPRE VASILE ALECSANDRI, MIHAI EMINESCU , ION LUCA CARAGIALE, IULIA HASDEU PRECUM ȘI DISCURSUL DE PRIMIRE ÎN ACADEMIA ROMÂNĂ A AUTOAREI.