A șaptea artă în șapte zile

A șaptea  artă  în  șapte zile

ARTICOL   DE    COLECȚIE

A șaptea  artă  în  șapte zile

 

Pentru că  altădată am alergat (cu folos) după Caravana Filmului Românesc, prezentă la Onești din anul 2013  încoace, acum am hotărât să ies eu înaintea ei, ca să nu pierd niciun minut din atmosfera magică în care iluzia devine palpabilă. Duminică 31 iulie, chiar la intrarea în Parcul Municipal Onești, două siluete bărbătești mi-au atras atenția nu atât prin ele însele  cât prin privirile celor care veneau  din partea opusă. Tinerii treceau nepăsători, cel mult cu o umbră de curiozitate pentru doi străini, interesanți, poposiți în oraș. Niște necunoscuți care nu figurau în smarfonul lor. Cei de vârstă mijlocie își atenționau partenerii ”uite un actor, l-am văzut la tv, nu știu cum îl cheamă dar precis este un artist mare!” Alții îl știau pe Dorel Vișan, dar tipica sfiiciune moldovenească îi împiedica să  facă un semn de salut, iar surpriza le sugruma urma vreunui  zâmbet. Din fericire, am văzut și  persoane (să fi avut  cam 50 ani), care i-au urat celebrului actor  bun venit și succes, primind răspunsuri  formulate cu recunoștință  și amabilitate.

Pășeam în urma celor doi bătrâni prin ritmul domol al deplasării și totuși tineri, prin ținuta lor distinsă și mai ales prin dialogul alert pe care-l aveau. Actorul  purta haine ușoare de vară, o bluză cu modele sud – americane, dar în culori sobre, pantaloni albi, pantofi și ei albi, din piele fină, cu o croială  aproape artistică. Tovarășul său, îmbrăcat în întregime în alb, avea popularii  <<adidași>>, însă de bună calitate. La Roată erau câteva sute de persoane care știau cine este Dorel Vișan, pentru el chiar veniseră, așa încât l-au aplaudat călduros și au  scutit-o pe doamna Roxana Busu să mai facă prezentările.  Privindu-l mai  de aproape și din profil pe însoțitorul actorului, am constatat cu bucurie că era cunoscutul regizor Șerban Marinescu, prezent și altădată la Onești, autorul peliculei ”Cel mai iubit dintre pământeni”, în care prietenul său făcuse un rol fabulos. Preluând microfonul, Dorel Vișan  a refuzat să urce pe scenă, precizând că locul său este  printre oameni.

 La început a fost …meditația!

 

Surpriza a fost că în locul recitalului anunțat pe ecran (și ne așteptam să  auzim lungi  tirade din  teatrul lui Eminescu), actorul  ne-a ținut o  lecție de viață. O tăcere de templu, de biserică a cuprins asistența când  prin fraze vibrante actorul Dorel Vișan ne-a prevenit  că suntem pe cale  să pierdem ce avem mai scump, sufletul nostru supus ispitelor și loviturilor unei lumi în  degringoladă.  El a făcut apel insistent la textele sacre, precizând  că omul este singura  ființă  făurită chiar  de mâna lui Dumnezeu. Că omul a fost privit de artiști și filosofi în toate chipurile, de la idendificarea cu lupul ori cu fiara crudă a junglei până la măreția lui astrală. Că are capacitatea singulară de a înfrumuseța lumea,  dar o întinează  tocmai prin faptul că a întors spatele lui Dumnezeu. Patetic, actorul ne-a îndemnat să ne  întoarcem la tradițiile strămoșești, la credință, pentru a  supraviețui sufletește. Apoi ne-a vorbit  despre sentimentul patriotic, exprimându-l  ”derobat”  de fraze pompoase și ilustrându-l cu versuri, mai ales din creația poetului Adrian Păunescu dar și din alți poeți. Era Dorel Vișan cu totul altul decât cel din rolurile comico – satirice, din bancurile cu ardeleni., din conflictele cu  subalternii din vremea directoratului de la Naționalul clujean. O ținută impunătoasre, o voce puternică, o dicție perfectă la … 86 ani! Semnele unei ființe înzestrate de natură și perfecționate prin muncă, oferind fericita  îmbinare  de talent și înaltă simțire. Retrâgându-se lângă Șerban Marinescu și-a consultat ceasul de mână  întrebând: ”Cum a fost maestre?”, ”Foarte bine!” i-a răspuns  regizorul, mângâindu-l fratern pe spate. Până și  ”monștrii sacri”  au nevoie de  confirmări și încurajare…

 

Amintiri de la un vechi film

 

  1. Ploaia torențială din dimineața zilei de luni  31 iulie a dus la un prim derapaj. Cufundat în paralelisme (”Biblia” și romanul ”Cămașa lui Iisus”), fermecat de rondelurile  macedonskiene, am omis a consulta site-ul Primăriei. În seara frumoasă și răcoroasă, și eu cu sentimentul sărbătoririi și grupuri de tineri ”bine înarmați” cu floricele de porumb (pardon, popkorn) și covrigi, am aflat că filmul ”De-aș fi Harap Alb” rulase deja de la ora 17 la Filiala  ”Cosânzeana” a Bibliotecii oneștene. N-am regretat prea mult ținând  cont de spațiul restrâns  de acolo și de faptul că pelicula îmi era  foarte cunoscută. Am  vizionat filmul  lui Gopo  imediat după lansare, discutându-l  copios cu mai mulți colegi  studenți. Eram extaziați de frumusețea protagoniștilor (Florin Piersic, Irina Petrescu și mai ales  Cristea Avram în rolul Spânului), de  prezența pe ecran a unor  actori legendari (Constantin Codrescu, Fory Eterle, Emil Botta, Puiu Călinescu). Ne distra teribil apariția Licăi Gheorghiu în rol de …bonă! Făceam bancuri spunând  că nu este talentată dar este ”tare-n tată”,  care era conducătorul statului –  Gheorghe Gheorghiu Dej.Nu știam pe atunci că  datorită fumurilor ei și a  admirației părintești necondiționate ne-am ales cu Studioul Cinematografic de la Buftea, sursa atâtor pelicule  românești de succes. Ulterior m-am întâlnit cu ”Harap Alb” încă de multe ori, căci era  numărul 1, la concurență cu ”Veronica” în topul preferințelor Prințesei (nepoata mea în epoca ”grădi”).

 

Cât  se  poate  de real…

 

  1. ”Maria Mirabela”, film pentru copii, dar și pentru oameni mari care știu să aprecieze și forma, nu numai conținutul operei de artă, a fost prefațat cu măgulitoare  opinii formulate cândva  de scriitorii Marin Sorescu și Grigore Vieru. A fost o  încântare  să  reascultăm vocile a două staruri românești: Anda Călugăreanu și Mihai Constantinescu. Am avut fericitul prilej de a mă  întreține minute bune cu  organizatorii Caravanei Filmului Românesc la Onești, cu Roxana Bușu și Mihai  Orășanu. Am deplâns  absența invitaților de marcă. Bătrânii  actori fie au plecat spre  tărâmul veșniciei, fie au căzut pradă unor suferințe  fizice, iar tinerii  actori nu reușesc să câștige admirația publicului. Oricum, conlocuitorii mei, doi  oameni de suflet, nu-și pierd curajul și sunt deciși a reveni constant la Onești, unde se simt ca acasă.
  2. ”Șantaj”, excelent film cu inserții de aventură și subtilități psihologice, ecranizare a romanului ”Omul de la capătul firului”, de Rodica Ojog Brașoveanu. Plus un subiect care se repetă în actualitate: diplomele false. Ne întristează doar afișul. Dintre  protagoniștii enumerați (Octavian Cotescu, Silviu Stănculescu, Amza Pellea, Dem Rădulescu, Sebastian Papaiani) supraviețuieste  numai Ileana Stana Ionescu!
  3. ”Ringul”, peliculă de Sergiu Nicolaescu. Drama unui boxer într-un lagăr german. Grijulie, Roxana Bușu  ne atrage  atenția  că scenele  de înfruntare cu pumnii sunt reale. Ultima, în care adversarii se  reîntâlnesc a fost filmată la Sala Polivalentă din București în prezența a 5000 de spectatori plătitori, curioși  să-l vadă pe carismaticul  regizor boxând. ”Așa se făceau filmele pe atunci, nu ca în zilele noastre când  punem o cameră de luat vederi în colțul sufrageriei, înregistrăm doi inși care mănâncă o ciorbă și filmul e gata!”

 

”Ziua cea mare!”

 

  1. Vineri 4 august. Ziua cea mare. Pe scenă urcă Andrei Păunescu, soția sa, Maria, fiica lor de 8 ani, Adriana dar și valorosul lor  partener, Vanghelie Gogu. Andrei are o ținută distinsă, elegantă, e finuț în gesturi și ferm în rostire, pe scurt este  fiul lui Adrian Păunescu dar și al sensibilei poete Constanța Buzea. Cu vocea  sa caldă, bine timbrată, câștigă imediat simpatia publicului. Public în componența căruia  domină persoanele  de vârsta a doua plus. Câțiva tineri au venit din curiozitate, dar nu pot înțelege farmecul, dezlănțuirea, euforia generate de  Cenaclul ”Flacăra” , cel  de altădată  și ecoul său de acum. Astăzi, când  mai pe toate canalele  radio și tv  rar se aude  câte o melodie românească  și rarisim din repertoriul deceniilor trecute… Galopul globalizării cere drept fundal sonor o altă  rostire. Ca și Fuego, cu publicul său bine delimitat cronologic, Andrei Păunescu are o nișă anume. Sunt nostalgicii anilor frumoși 70 și, paradoxal, chiar 80 când  poetul Adrian Păunescu aduna pe stadioane zeci de mii  de fani, sensibilizându-i  până la delir. Vechile cântece sunt reluate  acum și aici, încălzind asistența. ”Căciula” dacilor  strămoși, ”Imnul lui Ștefan” compus de  oneșeanul Gil Ioniță, colindele lui Hrușcă… Vanghelie Gogu își are și el numărul său. Cum arată și numele, este de stirpe aromână, machidon,  din ramura  cea mai sudică și mai  rezistentă a sufletului românesc. Înzestrat  cu o armonică, interpretează cântece în dialect, dar și câteva  piese moderne compuse de el. Ca de obicei, publicului oneștean i se reproșează  că nu se lasă prins  în jocul interactiv. Generos în aplauze, nu cântă convingător. Dar ca și tatăl său, poetul, Andrei Păunescu, în stil personal însă, știe să stârnească  germenele de patriotism ce dormitează în fiecare dintre noi. Melodiile cu ritm de odă, apoi cu  cele cu ritm de marș mobilizează spectatorii și când răsună imnul oștirii naționale, ”Treceți, batalioane române, Carpații”… cele câteva sute de persoane, ridicate la comandă în picioare , cu telefoanele pe post de făclii, par de neoprit  în pornirea de  a refăuri România Mare. Urmează filmul ”Te salut,  generație în blugi!” Despre  acest film Andrei Păunescu a declarat:”Politrucii comuniști, nemulțumiți de  comportamentul  tineretului contaminat de civilizația occidentală, au vrut să distrugă acest film. A fost ascuns și salvat de …Nicu Ceaușescu, tânăr și el pe atunci, care a considerat că  o mărturie a celebrului fenomen trebuie cunoscută și de către urmași”. Forța poetului Adrian Păunescu, uriașa sa personalitate, vocile ajunse legendare – Hrușcă, Șeicaru, Alifantis, Ducu Bertzi, Tatiana Stepa, mulțimile în delir, marile orașe cuprinse de efuziunea patriotică, fac din peliculă o realizare de neuitat, antologică.  Interesant, Andrei Păunescu, după ce răspunde cu  respect și delicatețe tuturor celor care i-au cerut un autograf sau  o fotografie, trece în rândul spectatorilor și urmărește  cu interes vibrantele secvențe  pe care le-a văzut  probabil de zeci de ori. În brațele sale ”se culcușește” fiica sa, Adriana, și tatăl o strânge la piept, drăgălind-o cu cea mai dulce  mângâiere. Ce o fi în sufletul lor!? Într-al meu  răsună toată seara, chiar și după ce adorm, refrenul ”Trăiască România! Trăiască tricolorul!”
  2. Ultimul film pe care –l vizionăm la ediția din acest an a Caravanei Filmului Românesc de la Onești, este realizat în 2022 (unii au cerut filme noi) și este o comedie. Doamna Roxana Busu ne îndeamnă să râdem, să ne debarasăm de  grijile de azi și mai ales de mâine. Ea a adus mulțumiri funcționarilor Primăriei municipiului Onești și Bibliotecii Municipale ”Radu Rosetti”, căci în spatele  celor șapte zile frumoase cu proiecții de filme românești  s-au depus  considerabile eforturi, și materiale  și logistice.  A mulțumit și  domnului primar al Oneștiului, Laurențiu Neghină, fără de a cărui generozitate evenimentul cinematografic nu ar fi avut loc. Stăruie în glasul prezentatoarei o  undă ușoară de tristețe, o mică ezitare în fața viitorului. ”Poate ne  vom vedea sau poate nu încă un an sau mai mulți, cu alte filme, alte  prezențe, alte bucurii și necazuri”.    A consemnat prof. Aristotel Pilipăuțeanu, Onești,    

 

Foto Simion Bâlbâe

Distribuie articolul!