Paradoxuri clujene

Paradoxuri  clujene

RĂSFOIND    PRESA   JUDEȚEANĂ – ZIARUL  ”FĂCLIA”   CLUJ

PARADOXURI   CLUJENE

 

Noul sediu al Academiei de Muzică “Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca, care este în construcție în Cartierul Mănăștur, se va mândri cu cea mai mare sală de concerte din țară (în foto), cu o capacitate de 1016 locuri, care va fi finalizată în luna noiembrie 2024, conform anunțului făcut de rectorul Academiei de Muzică Gheorghe Dima, profesorul universitar doctor Vasile Jucan, în cadrul primei întâlniri Purple Lounge organizate de Filarmonica de Stat “Transilvania”. „În luna noiembrie 2024, cu siguranță vor avea loc concerte în această sală. Va fi cea mai mare sală de concerte din România, având o capacitate de 1016 locuri. Așteptăm și suntem convinși că vom obține o acustică excepțională. Academia de Muzică a așteptat 100 de ani pentru un astfel de proiect. Pentru evenimentele deosebit de importante, cum ar fi Toamna Muzicală, suntem cu siguranță cei mai apropiați de Filarmonică și vom pune această sală la dispoziție pentru concerte de o importanță majoră. Cu toate acestea, nu putem afirma că această sală aparține Filarmonicii. Noi suntem sub incidența Ministerului Educației, în timp ce Filarmonica este sub autoritatea Ministerului Culturii. Din păcate, nu putem să le amestecăm”, a declarat Vasile Jucan.

Maestrul Lawrence Foster, dirijor emerit al Orchestrei Filarmonicii de Stat „Transilvania”, consideră că această situație este pur și simplu absurdă pentru Filarmonica din Cluj: „Nu este posibil să construiți o clădire atât de splendidă pentru un Conservator minunat, fără îndoială, dar care să nu servească și unei orchestre de prim rang.” Articol   de  Mara A. MUNTEAN

 

Eveniment  cinematografic

 

În perioada 3 – 31 octombrie, Cinema ARTA din Cluj-Napoca, situată pe strada Universității numărul 3, vă invită să vă alăturați unei călătorii unice prin istoria filmului european și universal. Evenimentul cu titlul sugestiv „Povestea (AR)TA – Heritage Cinemas of Europe” vă va purta într-o incursiune în lumea fascinantă a cinematografiei, evidențiind valoarea patrimonială a acestui spațiu cultural. Prin intermediul filmelor, muzicii și prezentărilor, cinematograful ARTA vă va oferi o experiență captivantă care explorează relația strânsă dintre cinematografie, arhitectură, oraș și modernitate. Programul evenimentului cuprinde o serie de proiecții de filme care vor fi precedate de prezentări susținute de curatorii Daniel Iftene și Radu Toderici. Aceștia vor dezvolta și contextualiza temele abordate în filme, oferindu-vă o perspectivă mai amplă asupra evoluției cinematografiei europene și a modului în care aceasta s-a raportat la schimbările din societate și la evoluția tehnologică.

„Care sunt momentele esențiale din istoria cinema-ului european și universal? Care sunt acele filme în care se vede inovația, ruptura față de tradiție, dar în același timp, în mod paradoxal, și o însumare a ceea ce reprezenta tradiția cinematografică până în acel moment?” – Acestea sunt întrebările de la care am pornit atunci când am conturat programul evenimentului. Filmele selectate au fost alese cu atenție pentru a ilustra evoluția cinematografiei în diverse perioade și contexte culturale. Primul titlu din seria de filme explorează perioada filmului mut, o epocă în care detalii minuțioase au creat lumi fantastice pe ecran. Un exemplu notabil este filmul „The Thief of Bagdad” din 1924, regizat de Raoul Walsh și cu Douglas Fairbanks în rolul principal. Acest film este o transpunere imaginativă a poveștilor din  ”O mie și una de nopți” și reprezintă una dintre cele mai frumoase creații vizuale din era filmului mut. Al doilea film selectat, „Brazil” regizat de Terry Gilliam, prezintă o imagine distopică a unui viitor cenușiu și birocratizat, în care individul se luptă pentru a-și păstra umanitatea într-un mediu urban ostil. Clădirile uriașe și sterile subliniază alienarea și controlul opresiv al statului. Al treilea film, „Berlin: Simfonia unui mare oraș”, oferă o privire asupra vieții urbane tumultuoase din Berlinul anilor ’20 prin intermediul unui documentar experimental mut. Acest film reprezintă un exercițiu de observație a vieții cotidiene a orașului și surprinde ritmul frenetic al metropolei. Al patrulea film din serie, „Anotimpuri”, explorează modernitatea în contextul perioadei socialiste din România. Regizat de Savel Stiopul, acest film liric pune în discuție tehnologia, viața cotidiană și alienarea urbană, oferind o perspectivă unică asupra modernității socialiste.

Evenimentul se încheie cu un titlu captivant, „Cabaret”, un film care dezvăluie lumea teatrului și a cluburilor de noapte din Berlinul anilor ’30. Filmul explorează naivitatea și libertatea în fața intoleranței și extremismului care se ridică amenințător în fundal. În întâlnirile cu publicul, curatorii vor oferi o analiză mai profundă a acestor filme, dezvăluind conexiuni interesante între cinematografie, arhitectură și societatea din epoca respectivă. Aceste filme nu sunt doar opere cinematografice remarcabile, ci și mijloace prin care cinematograful își explorează propria identitate și relația cu lumea înconjurătoare.

„Cinematograful ARTA se concentrează pe viața cotidiană a orașului, pe străzi, pe oameni și pe evenimentele care au loc în decursul unei zile  iar proiectul  <<Povestea (AR)TA – Heritage Cinemas of Europe>>  aduce în prim-plan acest  cinematograf – un loc cu o istorie bogată, situat într-o clădire monument istoric, care își păstrează funcțiunea încă din 1913. Echipa ARTA a reușit să restaureze și să redeschidă acest cinematograf în 2021, oferind astfel o oportunitate unică de a explora istoria cinematografiei europene într-un cadru autentic.

Cum cotidianul  clujean  încheie fiecare articol cu îndemnul ”Rămâneți  conectat la toate  noutățile cu  ziarul Făclia” ,  rămâneți  aproape  vă spune  și  AMPRENTA  DE  ONEȘTI, pentru  a nu pierde  articole deosebite, ”de suflet”  pentru toate  vârstele!

 

 

 

 

 

Distribuie articolul!