”Este impresionant să știi că ai contribuit la educația unui om, că ai făcut o diferență în viața lui !”

”Este impresionant  să  știi că ai contribuit la educația unui om, că ai făcut o diferență  în viața lui !”

După câteva ”săptămâni de foc”  în care  profesoara Mirela Dana Palimariu a fost ”prinsă” în mai multe activități (inclusiv participarea ca lector la Conferința Internațională a Experților în Educație, ce a avut loc în Qatar), mai multe întrebări ”au mers direct la țintă” și publicăm azi  acest interviu. Invitată a răspunde  întrebărilor este…daa,   profesoara Mirela Dana Palimariu, care a  activat mulți ani la Liceul cu Program Sportiv  ”Nadia Comăneci”din Onești!

– Vă cunoaștem o profesoară  ambițioasă, care ați perseverat mereu și ați luptat să vă împliniți visurile… De unde provine această dorință?

– Mereu am fost o persoană ambițioasă. Una din valorile mele esențiale a fost ambiția. Mereu am urmărit să mă perfecționez, să fiu o mai bună variantă a propriei mele persoane. Cu toții tindem spre perfecțiune; chiar dacă nu o atingem, ne perfecționăm pe zi ce trece. Personal, îmi analizez realizările și îmi fac planul pentru a îmbunătăți unele aspecte care necesită acest lucru.

– Un mare vis al dumneavoastră a fost să predați în alte țări! Ce sacrificii ați făcut pentru aceasta  și ce  provocări ați întâlnit?

–  A preda în străinătate este o mare provocare pentru un profesor care a predat ani buni în România. În cazul meu, după 16 ani de predare în învățământul românesc, ani in care am fost profesor cu toate gradele didactice, șef de catedră, metodist și director adjunct, am decis că era timpul pentru o provocare. Ținta mea era să acumulez cunoștințe despre sisteme de învățământ diferite, abordări ale metodelor de predare, precum și perfecționarea la locul de muncă. Oportunitatea s-a ivit după numeroase aplicații în mediul online. Am fost selectată de o firmă de recrutare din Marea Britanie și mi s-au oferit 4 școli în 4 locații diferite: China, Kazahstan, Malaezia  și Qatar. Am ales Qatarul datorită siguranței-este țara cu cea mai mică rată de infracționalitate. Am sacrificat stabilitatea unui loc de muncă în România, o titularizare care îmi conferea un loc de muncă stabil in sistemul de stat. Mi-am dat demisia și am acceptat provocarea unei cariere despre care nu știam foarte multe aspecte. Am avut sprijinul familiei care m-a încurajat să fac acest pas. Pe data de 23 august 2013 mă îmbarcam în zborul de Qatar cu 25 kg la cală și o mulțime de gânduri în minte.

– Vi s-a părut vre-un moment că este un lucru foarte greu ca să predai la școli din străinătate? Cum v-ați acomodat noilor condiții?

– Trecerea de la un sistem de predare într-o școală de stat din România la o școală în sistemul privat din străinătate este o mare provocare. Personal, am trecut de la un sistem rigid, centralizat, axat pe profesor, bazat pe teorie, la un sistem flexibil, axat pe elev, bazat pe practică, și adaptat nevoilor elevilor și societății. Aceste atribute sunt ale sistemului de învătâmânt Cambridge. M-am acomodat destul de ușor datorită sistemului de ghidare existent în școlile care angajează profesori din alte sisteme. Acomodarea se face în mod progresiv, monitorizat, profesional, iar din partea școlii susținerea este foarte bine pusă la punct.

– Prin ce se deosebește învățământul din România de cel Qatar, unde  activați?

–  În România sistemul de învățământ este bazat pe cumularea de informații. Este un sistem rigid în care rolul elevului este redus. Este un învățământ de masă, din păcate, neadaptat nevoilor individuale ale elevilor. În totală opoziție cu  acest sistem este sistemul de învățământ Cambridge. Acest sistem este flexibil, bazat pe dezvoltarea abilităților și cunoștintelor elevilor de care vor avea nevoie în viață, care oferă un fundament robust și o monitorizare progresivă. Elevul este în centrul atenției și sistemul oferă abordarea  învățării în funcție de nevoile lui. Testarea este diversificată  și nu se bazează doar pe examene stricte, ci și pe prezentări de proiecte sau abordări holistice ale conceptelor.

– Cu ce  considerați  că ar putea fi îmbunătățit învățământul românesc?

–  Învățământul  românesc ar trebui adaptat nevoilor societății. Acest aspect ar trebui să se reflecte în programa școlară care trebuie adaptată  de la învățământul preșcolar și concluzionând până în etapa  studiilor post-doctorale. Programa ar trebui redefinită ca fiind consistentă, flexibilă, progresivă și adaptată nevoilor individuale ale elevilor. Un rol important il are și resursa umană  din  învățământ, educatorii, care ar trebui să abordeze conceptele în funcție de necesități, să centreze predarea și evaluarea pe elev  și să se perfecționeze în mod consistent.

– Există  un spirit  al școlii și este acesta diferit în lume?

–  Toate școlile private internaționale sunt bazate pe competitivitate, progres, profesionalism  și au valori bine definite. Școlile internaționale private au o identitate unică, definită prin propria misiune, viziune  și propriile valori. Toate aceste aspecte sunt revizuite și evaluate de corpul de conducere al școlii împreună cu părinții și reprezentanții elevilor în mod constant.

– ”Ecuația  profesor – manual” cum este abordată în străinătate?

–  Manualul este doar un instrument didactic cu rol de ghid în activitatea pedagogică. Manualul nu este singura și cea mai importantă resursă în procesul educativ. Resursele unei lecții pot fi foarte variate, de la surse online și până la cele create în clasă. Platformele educaționale oferă o mare varietate de conținuturi care explică conceptele în diverse moduri, în functie de nivelul de predare. Manualul oferă doar un cadru restrâns de abordare a standardelor și conține strategii limitate, prin care se pot atinge standardele. Manualul ar trebui completat de resurse cum ar fi platformele educaționale, materiale și instrumente auxiliare, și timp alocat bibliotecii și laboratoarelor.

– Ați ajuns la performanța deosebită  de a manageria o școală din Qatar. Ce planuri aveți pentru această  deosebită misiune?

–  Da, în luna septembrie a acestui an am fost numită director la o școală internațională privată din Qatar. Este rezultatul muncii și studiilor mele de peste 27 de ani, începând cu Masteratul în Management și culminând cu Calificarea Profesională pentru Conducerea Institutiilor de Învățământ Internationale conferită de Ministerul Învățământului din Marea Britanie. Am studiat managementul scolar în mod consecvent. De asemenea, am absolvit Cursurile de Conducere ale  Școlilor Internaționale din cadrul Universității Harvard. La toate acestea aș adăuga și prezența mea în calitate de Lector – Expert în Educație la  Conferința Internațională a Experților în Educație care a avut loc  în Qatar în zilele de  5 și 6 decembrie, în acest an. Toate acestea mi-au oferit șansa de a acumula cunoștințe temeinice pentru ocuparea unor funcții de conducere. Misiunea mea în școala pe care o conduc este de a o dezvolta, îmbunătăți, și asigura că activează la cele mai înalte standarde  internaționale.

– Ne puteți prezenta  cel mai impresionant moment din cariera dv. didactică  desfășurată  peste hotare ?

– Eu am un  motto care mă ghidează: cuvintele unei emblematice  personalități din Africa de Sud, Nelson Mandela – „Educația este cea mai puternică armă pe care o puteți folosi pentru a schimba lumea !”  Nu pot numi un singur moment, ci nenumărate. De la elevi pe care i-am format de la nivelul zero la cel de vorbitor fluent, de la elevi care mi-au mulțumit că le-am schimbat existența, la părinții care mi-au spus că am fost modelul copiilor lor. Sunt  momente unice în cariera unui educator. Este impresionant  să  știi că ai contribuit la educația unui om, că ai făcut o diferență  în viața lui, sau că ai avut un rol decizional într-o școală  prestigioasă.  Interviu realizat de Ion Moraru

 

Urez tuturor sărbători liniștite, multă  sănătate și putere de muncă. UN   AN   NOU   FERICIT   ȘI   PLIN DE  ÎMPLINIRI!      Prof.  Mirela Dana Palimariu, Qatar

 

 

 

Distribuie articolul!