RĂSFOIND PRESA STRĂINĂ – ”DIARIO DE NOTICIAS”( PORTUGALIA)
Centrul de Artă Modernă Gulbenkian din Lisabona se pregătește să surprindă vizitatorii cu o clădire ”reinterpretată” de arthitectul japonez Kengo Kuma. Terenul este același, dar aproape totul este nou la Centrul de Artă Modernă (CAM) pe care Fundația Calouste Gulbenkian se pregătește să-l inaugureze într-o atmosferă de sărbătoare grandioasă, în weekendul 21 – 22 septembrie. Mai multă lumină naturală, mai mult ”verde”, mai multă durabilitate, dar și mult mai multă artă sunt motto-urile acestei clădiri noi / vechi, care s-a închis pentru renovare în 2020. Toate sub „protecția” celei mai mari noutăți din spațiu: gigantica Engawa , un element arhitectural în stil tradițional japonez, care își propune să stabilească o legătură armonioasă între spațiul interior mai intim și spațiul exterior, mai banal. Un design creat de arhitectul japonez Kengo Kuma, responsabil de proiect.
Această nouă identitate arhitecturală corespunde și unei creșteri semnificative a suprafeței expoziționale (cu armarea antiseismică a structurii) – în jur de 900 metri pătrați – și unei zone de grădină cu totul nouă, care leagă Rua Marquês de Fronteira de Avenida de Berna. Acest nou teren rezultă din achiziționarea a două hectare de grădină adiacentă Parcului proiectat în anii 1960, de Gonçalo Ribeiro Telles și António Viana Barreto, din care arhitectul peisagist Vladimir Djurovic s-a inspirat pentru această nouă intervenție.
După cum ne explică Paula Corte-Real, care a lucrat și la proiect, „s-a acordat prioritate durabilității mediului și respectului pentru ciclurile naturii”. Arborii existenți, care erau în stare bună, au fost menținuți, au fost adăugați alții noi, dar de dimensiuni deja considerabile și „a fost creat un întreg sistem de colectare a apei pluviale care duce, odată ce a fost acoperit un circuit complet nou- lacul. Ne aflăm așadar în fața unei mici <<păduri urbane>>, cu un nivel ridicat de biodiversitate, capabilă să stabilească o tranziție subtilă, foarte naturală, cu grădina originală Gulbenkian”. În această perioadă a anului, vizitatorii pot trăi astfel în armonie cu specii ale naturii. Astfel, după cum a amintit António Feijó, președintele Gulbenkian, „unele dintre criticile auzite în 1983, când CAM s-a deschis publicului, au fost, de asemenea, soluționate, atunci considerându-se și clădirea ca <<un obstacol orb>>, la capătul parcului. ”
Preocupările legate de sustenabilitate s-au extins și la intervenția arhitecturală asupra clădirii originale din beton, proiectată de arhitectul britanic Leslie Martin. După cum a spus Lourenço Rebelo de Andrade, arhitectul implicat în această lucrare, construcția de 100 de metri lungime are un acoperiș format din 3.274 de plăci ceramice albe, „produse în întregime în Portugalia, la fel ca lemnul folosit”. Pe lângă această preocupare cu originea materiilor prime, vizorul oferă clădirii un „mediu proaspăt, care permite reducerea utilizării aerului condiționat”.
Primele expoziții
În acest prim sezon al noului CAM, Leonor Antunes, fost bursier al Fundației, este primul artist care a primit avizarea de a expune.Potrivit directorului instituției, Benjamin Weil, urmează să continue, ca „artiștii să poată folosi foarte bine această libertate creativă pe care le oferim.” Leonor Antunes va prezenta o monumentală instalație sculpturală intitulată ”Din inegalitatea constantă a zilelor” (expoziția fiind deschisă din 21 septembrie până la 17 februarie 2025).
O expoziție colectivă, Linha de Maré , inaugurează noua galerie destinată expunerii lucrărilor din Colecție (așa-numitele rezerve vizitabile), prezentându-se un important set de piese care pun la îndoială relația dintre ființele umane și lumea naturală, încă de la sfârșitul secolului al XIX-lea până în zilele noastre. Espaço Engawa, de asemenea nou, va găzdui ”The Western Calligrapher” (21 septembrie – 20 ianuarie 2025), o expoziție care documentează relația lui Fernando Lemos cu Japonia, de când a cerut o bursă de la Gulbenkian pentru a studia caligrafia acolo. Lucrările prezentate acum aparțin Institutului Moreira Salles, din Brazilia..
Mai multe expoziții vor fi prezentate și în cadrul Sezonului de Artă Contemporană Japoneză, o inițiativă lansată anul trecut pentru a sărbători cea de-a 40-a aniversare a Centrului de Artă Modernă Gulbenkian ( CAM). La rândul său, Yasuhiro Morinaga inaugurează noua <<cameră de sunet>>, cu o instalație fără precedent . În atriumul CAM va fi instalată o sală video itinerantă – H BOX – proiectată de artistul portughezo-francez Didier Faustino, unde publicul va avea acces gratuit la un set de videoclipuri ale artiștilor internaționali, mereu rotativ.
Și pentru că vorbim de un spațiu care se dorește „să fie experimentat de comunitate”, așa cum a subliniat Ana Botella, director adjunct al CAM, la prezentarea noului spațiu , vor exista și un nou restaurant și un nou magazin. Restaurantul, care se va numi A Mesa do CAM (și care se află exact acolo unde era vechiul și emblematicul self-service ), va oferi o experiență gastronomică , folosind producția proprie și o rețea de producători locali. Condus de bucătarul André Magalhães (de la Taberna da Rua das Flores), acesta va acorda prioritate durabilității și sezonalității produselor, prezentând diferite propuneri pe tot parcursul anului. La alegerea numelui a contribuit masa mare proiectată de Kengo Kuma, care este împărțită în mese de diferite dimensiuni, în funcție de numărul de meseni.
Magazinul, axat în principal pe design, își propune să provoace creatorii și ”mărcile înregistrate” să dezvolte piese exclusive inspirate din colecții artistice. Printre primele piese puse în vânzare vor fi lucrări produse de Portugal Jewels și create de tânăra designer Tamia Dellinger, finalista Ar.Co. Va fi lansată și o linie de parfumuri inspirate din aroma grădinii Engawa, cu semnătura indianului Jahnvi Lakhota Nandan. Pe lângă cataloagele de expoziție și cărțile de artă, magazinul va prezenta și propriile linii de merchandising bazate pe noua imagine a CAM.
Weekendul de deschidere va avea mai multe momente muzicale care vor continua până noaptea în spațiile interioare și exterioare ale CAM, într-un program desfășurat în colaborare cu Associação Cultural Filho Único. Artista belgiană, de origine caraibiană și stabilită la Londra, Nala Sinephro, care s-a remarcat în domeniul jazz-ului experimental, concertează pentru prima dată la Anfiteatro ao Ar Livre în Portugalia. DJ Nídia și Tim Reaper vor anima Engawa cu propunerile lor muzicale alternative. De asemenea, va fi spațiu pentru spectacole muzicale în dialog cu operele de artă expuse în diferitele spații CAM. Acesta va fi cazul spectacolului lui Éliane Radigue, pionier al muzicii electronice, care va susține o serie de concerte-performanțe la Nave do CAM, după instalația sculpturală a lui Leonor Antunes. Artista multidisciplinară braziliană Jota Mombaça va realiza, la rândul său, un spectacol special creat pentru această ocazie – Semper viva cobra d’água – care încrucișează sculptura, arta publică și performanțele ecologice.
În cadrul sezonului japonez care abia începe, duo-ul Ryoko Sekiguchi & Samon Takahashi va aduce la CAM, un spectacol fără precedent care îmbină muzica și poezia, pentru a crea un spațiu poetic vizual și sonor unic. Cu această ocazie, Takahashi își prezintă și DJ-ul creat special pentru Engawa. De remarcat, de asemenea, că, după vernisaj, toate expozițiile vor avea intrare liberă până pe 7 octombrie.
Clădirea inițială CAM a fost deschisă pe 20 iulie 1983, cu obiectivul principal de a reuni și de a prezenta colecția de artă contemporană pe care Fundația Gulbenkian o adunase de la sfârșitul anilor 1950. Articol realizat de Maria João Martins (”Diario de Noticias)