ÎN PROFUNZIMEA PICTURII
În anii maturității artistice, celebrul pictor Nicolae Grigorescu ajungea să lucreze în ritm foarte alert, reușind câteodată.să termine câteva pânze în fiecare zi. Dintre ele, cele mai faimoase pentru iubitorii de artă români sunt ”Carele cu boi”, cele care realizează constant și recorduri de vânzări în licitații. Compoziția generală nu se referă doar la viața rurală, ci la rotirea perpetuă a anotimpurilor, la un ciclu al vieții nesfârșit, reprezentat în diferite ipostaze asemănătoare și, în egală măsură total diferite ca ambianță și sentiment.
Totuși, câte versiuni ale ”Carelor cu boi” au ieșit de sub penelul lui Nicolae Grigorescu? Din diferite motive, până astăzi nu există un ”Catalogue raisonné”, un inventar al operelor autentice ale lui Nicolae Grigorescu. Autorul era un bonom desăvârșit, fără evidențe stricte ale lucrărilor. A lucrat mult în Franța, în Bărăgan și în Moldova, dar de fiecare dată a preferat un stil de viață solitar și rezervat. Ca atare, numărul lucrărilor sale poate fi doar bănuit și doar reconstituit din mărturii.
Se estimează că există câteva sute de picturi ale autorului, poate în jur de 1.000 conform unelor aprecieri. Dintre acestea, există probabil 300 de versiuni ale temei ”Carului cu boi”, pe care Nicolae Grigorescu a explorat-o pentru mai mult de 15 ani. Fără a se putea avansa o cifră exactă, merită menționat și contextul profund autocritic al pictorului, care distrugea frecvent lucrările de care nu era mulțumit.
Se pare că numărul mare de ”Care cu boi” este determinat de cererea foarte mare pentru pânze pe temă, dar și de pasiunea pictorului pentru acest subiect. Viteza de lucru evocată, dar și problemele cu vederea, l-au făcut să ignore detaliile componistice precum figurile personajelor. Astfel, a putut să devină unul dintre cei mai prolifici pictori români.
În prezent, cele mai multe muzee de artă din România expun cel puțin un ”Car cu boi” realizat de Nicolae Grigorescu. Cea mai mare colecție publică de ”Care cu boi” ale acestui mare pictor se află expusă la Muzeul Național de Artă al României. Articol realizat de Mela Dasein, curator