Am remarcat și altădată propensiunea unor poeți contemporani spre poezia cu formă fixă. Ea își are sorgintea în setea de perfecțiune a ființei umane superioare, care ocolește vremurile și modele. Am precizat de asemenea că a scrie în asemenea manieră este un demers dificil, care presupune un efort considerabil, străin modului de a exista prin poezie actualmente, când versul curge descătușat, firesc precum mersul sau respirația. Rondelul, de exemplu, presupune exigențe severe. În cazurile cele mai frecvente este alcătuit din 13 – 14 versuri a câte 8 – 10 picioare metrice, cu numai două rime într-o repartizare de trei strofe. Primele două versuri, care sintetizează motivul liric, sunt reluate ca refren, mai întâi la mijlocul și apoi la sfârșitul poemului. De o asemenea performanță se apropie Olguța Luncașu Trifan, cu volumul ”Trăiri în armonia rondelului”, apărut în anul 2020 la editura ieșeană ”24: ore”. Perfecțiunea prozodică este dublată de un conținut ideatic bogat, ceea ce sporește farmecul și valoarea cărții. Punctul de plecare și constanta poetei este dorința dar și certitudinea integrării: ”Sunt tot și toate la un loc. / Sunt cer, apă și pământ, / Suflet sunt, din Duhul Sfânt. / Mai sunt scânteie-n dor, chiar foc”. Ea deține magia de a procrea unitate în diversitate. Integralitatea nu anulează totuși fine disocieri. Nefiind numai palpabilă substanță, ființa umană râde și plânge, își arde sufletul pe rug, se revoltă sau se supune cuminte destinului. Din aceste frământări se deschide calea spre marile motive de meditație: timpul (”Doar sita timpului prea bine știe / Să cearnă amintiri prin plasa sa”), onoarea, mustrarea, iertarea, ”tăcerile adânci ce-nghit cuvinte”, neantul. Coordonatele majore ale volumului sunt viața, satul și părinții, credința, iubirea, natura.
Într-o încercare de materializare, existența este văzută ca ”un ghem cu mai multe cununi”, rebel la venirea pe lume, domolit pe parcurs, deșirându-se implacabil, indiferent de virtuți și păcate, redus în final doar la un simplu fir ce se pierde în etern. Sub perfecțiunea versului se insinuează subtile consilieri cu tentă aforistică: ”Nu zămisli tăceri pe fruntea vieții” ; ”De când te naști, pân- la mormânt, / Fii luminos, fii câmp de maci” . Și mai ales, ”Când n-ai lumină în cuvânt / Și-ți este sec, mai bine taci!”
Satul și părinții constituie stimulentul eficient pentru păstrarea de idilice amintiri. Globalizarea acționează nemilos,” Lăsând doar case abandonate , / Iar sufletul mi-e – nlăcrimat / De gând pribeag ce-n tâmplă-mi bate / Și-ntreabă despre al meu sat”. ”Rugina coasei n-a iertat” și profunda jale din cântecele de înstrăinare ale lui Octavian Goga, revine în actualitate. Tatăl e doar o amintire legată de începuturi, mama – un trup plăpând cărându-și chinuitor povara vârstei. Un ”Rondel al chemării la glie” n-are forța revigoratoare dorită și pare asemeni unei predici în pustie. Inutil pare și gestul de a cere clemență satului, desigur într-un ”Rondel pentru iertare”.
Credința este permanentizată de o lumină trascendentală, sufletul purificându-se prin lacrima vie. Într-o lume inundată de mincinoase chemări, ”Nu-i luptă ușoară să-nfrunți azi ispita…” Ruga spre înalt include nu numai obișnuita solicitare a iertării pentru păcatele majoritar ale lumii decât ale eului, dar și nostalgica dorință de recuperare a trecutului, simțit ca întotdeauna aurit și idilic. Smerenia, modestia, altruismul, izbăvirea și în genere toată terminologia specifică își găsesc firesc locul, reflex al trăirilor spirituale proprii poetei. Unele rondeluri au adresă precisă, precum cel închinat Cărții (”Biblia”) sau altul dedicat Sfintei Fecioare.
În iubire, sentiment previzibil (”Erai în gândul meu pe jumătate” ) ochii peruzea devin lumină călăuzitoare prin întunericul lumesc, îndrăgostiții se contemplă reciproc precum soarele și marea, lacrimile de dor se transformă în rubine. De altfel, în context sentimental, lacrima capătă o conotație aparte: ”De m-aș preface –n lacrimă sărată / Și-aș izvorî din gândul tău curat, / Ți-aș zăbovi în colț de ochi, furată / De străluciri ce m-au cutremurat”. Câteodată, dorința ardentă părăsește moliciunea edulcorată a unei atmosfere romantice, țâșnind în vers energic, într-o sete de concretețe și trăire imediată: ”Nu vreau aur, nici palate, / Nu vreau luna de pe cer… / Vreau să fii aici, bărbate, / Și, privindu-te, să sper!” Îndemnul ”Nu-i mai cânta iubirii elegii! ” pare greu de respectat. Valul sentimental izbește ritmic, persistent în zidul aparent solid al edificiului cu formă fixă. Iubirea, ura, aparența, extazul generează tulburătoare asociații lexicale, precum sentimentul matern într-un poem dedicat unui ”dar haric de la Domnul venit” : ”Copil frumos, cu genele de rouă / Și scânteieri de soare în priviri, / Te minunezi privind la cartea nouă, / Din care vei citi vechi amintiri”.
Natura este evocată prin propriile ei daruri: salcia, ghiocelul, trandafirul sau luna. Macul este roșu de rușine că somnul l-a furat sau, la un nivel superior, amintind de jertfa cristică. Privighetoarea este ”dăruită să facă daruri seminției omenești”. Toamna se manifestă drept anotimp privelegiat, splendoare arămie, opulentă, risipă de culori evoluând de la blândețe la panică. Sufletul jelește pentru soarta frunzei confuze mânată de vântul nebun și pentru suratele ei, care ”pe ramuri de gheață”, ”se leagănă a spaimă, se tem că se frâng”. Infiltrată cu elemente de pastel și iarna a devenit o sursă de nostalgie pentru zăpezile de altădată, pe când primăvara a rămas același delicat eșantion al reînvierii și speranței.
În contextul acestor transfigurări de trăiri general – umane, poeta atinge și repere punctuale: Aduce peste timp, un omagiu lui Eminescu care ”prea cuminte / Măsura lumea cu versul, / Iar iubirea în cuvinte”. Deplânge ”o Românie ce-nghite cuvinte / Dure, colorate, rostite de hoți”, conștientă că ”Se-ntorc Domnii noștri astăzi în morminte / Când îți simt durerea și că nu mai poți”. Sub raport artistic, se pot formula puține reproșuri, bunăoară faptul că din cele trei ”Rondeluri în acrostih” doar primul își onorează cartea de vizită. Mai degrabă ne vin la îndemână aprecierile. Olguța Luncașu Trifan are arta de a utiliza, prin inspirată potrivire și diplomatică atenuare, unele cuvinte considerate, în genere, apoetice: ”Am bucurie multă –n stoc” ; Când ne arde asocierea / Cu-al lumescului sfârșit” ; ”Cred în Duhul Sfânt, la el ader / Bat la ușa cerului să-l cer”. Încearcă adesea cu îndrăzneală să exploateze ultimele resurse ale cuvintelor în jocul lor semantic, forțând sensurile și biruind rigiditatea (”Rondelul plângerii”). Alteori, cuvintele aterizează cu exactitate și într-o armonie de invidiat (”Rondelul speranței”). Nu rareori, câte o strofă impresionează prin îmbinarea perfectă între expresie și idee, fermecând prin muzicalitatea versului, dar și prin capacitatea de a transfigura stări sufletești în contextul naturii: ”Înmiresmate roze și teii plâng sub lună, / Când despuiate lacrimi obrazul mi-l străbat, / Mă însoțesc pe cale, cu mine se cunună / Și gândurile-mi fură, nici vânturi nu mai bat”.
Pagina și rondelul! Circa 100 de poezii vin să completeze bogata zestre a Olguței Luncașu Trifan, sintetizată, deocamdată în cinci volume zămislite cu dorința de a spori frumusețea lumii. Cea mai exactă apreciere o face tot poeta într-un autograf: ”Mărturie a timpului trecut, speranță pentru cei ce vor veni, popas de mângâiere pentru cei de astăzi” Profesor Aristotel Pilipăuțeanu, Onești
RONDEL PENTRU SPERANȚĂ
Și dacă ploaia-n ochii tăi se –adună,
Obrazul inundându-ți în surdină,
Iar nori pe fruntea ta vestesc furtună,
Ce – adună umbre –n zarea de lumină,
Tu poartă-ți gândul sub sclipiri de lună
Să-l vindece de dor, dureri ori vină,
Chiar dacă ploaia-n ochii tăi se-adună,
Obrazul inundându-ți în surdină,
S-o rogi ca înainte să apună,
S-aducă –n suflet liniște deplină,
Pomadă de iubire care – alină,
Să sece, prin cuvântul ce-o să-l spună,
Ploaia din ochii tăi când se adună.
RONDELUL LACRIMII
De m-aș preface-n lacrimă sărată
Și-aș izvorî din gândul tău curat,
Ți-aș zăbovi în colț de ochi, furată,
De străluciri ce m-au cutremurat.
Și-n tremur de iubire, mult mirată,
Ți-aș mângâia obrazu-îmbujorat,
De m-aș preface-n lacrimă sărată
Și-aș izvorî din gândul tău curat.
În colțul gurii, ieri nesărutată,
M-aș primeni în gust dulce – sărat,
Apoi să cad pe crinul rourat,
Să luminez de soare mângâiată.
De m-aș preface-n lacrimă sărată…
Versuri de Olguța Luncașu Trifan