Viitorul Europei și digitalizarea educației sunt subiectele principale pe agenda decidenților de la Bruxelles și Strasbourg. În acest context european, Colegiul Național „Grigore Moisil” Onești, Școală-Ambasador a Parlamentului European, a organizat webinarul cu tema „Digitalizarea educației – Politici și strategii de acțiune la nivel european și național” pentru a construi punți de comunicare către viitorul Europei. Au răspuns invitației la dezbateri, în cadrul proiectului EPAS (European Parliament Ambassador Schools), dl. Eugen Tomac, europarlamentar, și dl. Valerian Vreme, fost ministru al Comunicațiilor și Tehnologiei Informației în guvernul României. La evenimentul online au participat 100 de persoane: ambasadorii seniori (prof. Irina-Livia Enache, directorul școlii; prof. Cristina – Lăcrămioara Buzatu, director adjunct; prof. Virginia – Smărăndița Brăescu, coordonator proiect EPAS; prof. Mariana Bereczki, prof. Cristina Matei, prof. Daniela Florea, prof. Mărioara Brescan, prof. Magdalena-Maria Velicu, prof. Claudiu-Aurelian Visciun) și ambasadorii juniori EPAS (Geanina-Elena Aștefanei, Sorina Callu, Daria Manolache, Ioana Lazăr, Ana-Maria Bitiri, Ilaria Cojocaru, Ilinca Sasu, Daria Matei, Andreea-Ștefania Anisei, Miruna-Maria Bacalu, Elena Mitrea, Lavinia Bîclea, Antonia Dovleag, Sara Nechifor), elevi pasionați de IT (Hîncu Ștefan, Simion Darius, Baciu Paul-Gabriel, Ciocoiu Dragoș, Radu Ianoș, Ferrant Luc-Theodor, Tiron Valentin) și mulți alți elevi interesați de programele europene pentru tineri, îndrumați de profesorii moisiliști (prof. Carmen-Elena Melinte, prof. Maria Stanciu, prof. dr. Gabriela Gîrmacea, prof. Gabriela Terchescu, prof. Cristina Romandaș, prof. Adriana Constantin, prof. Delia-Mihaela Nădejde).
Evenimentul online a fost deschis de cuvântul de bun venit adresat invitaților și tuturor participanților de către directorul școlii, prof. Irina – Livia Enache, și de către echipa de coordonare și facilitare, reprezentată de ambasadorii seniori EPAS, prof. Virginia – Smărăndița Brăescu și prof. Mariana Bereczki.
Programul educațional EPAS (European Parliament Ambassador Schools) a fost lansat la începutul anului 2017 în toate statele membre ale Uniunii Europene și urmărește familiarizarea elevilor cu valorile europene, cu rolul Parlamentului European și cu democrația parlamentară europeană, precum și îmbunătățirea cunoștințelor elevilor despre Europa și Uniunea Europeană.
Proiectul european este susținut, atât de comisarii și deputații europeni, cât și de cetățenii europeni din toate statele membre ale Uniunii Europene. Tinerii, inclusiv cei din Marea Britanie, în ciuda Brexit, cred cu tărie în viitorul Europei bazat pe valori comune, dialog intercultural, educație la standarde înalte de calitate, cercetare și inovație, sprijin reciproc, cooperare și solidaritate pentru a pune în practică pactul verde european, pentru creștere economică sustenabilă și atingerea obiectivelor de dezvoltare durabilă.
Referitor la strategia privind digitalizarea educației pentru perioada 2021 – 2027, întâlnirea online cu domnul eurodeputat Eugen Tomac și cu domnul fost ministru Valerian Vreme a permis profesorilor și elevilor moisiliști, să dezbată împreună acest subiect pentru a înțelege care sunt provocările și oportunitățile digitalizării și care va fi impactul acesteia la nivel european și în plan național.
Cei doi piloni pe care este construită această strategie sunt: competențe digitale relevante pentru transformarea digitală și ecosistem digital de educație și formare de înaltă performanță; Țintele pe care strategia le propune sunt următoarele: 90 la sută din populația României să fie alfabetizată digital; formarea a 82 la sută din populația cu vârsta cuprinsă între 20 și 34 de ani pentru meserii emergente, în vederea inserției cu succes pe piața muncii; dotarea tuturor unităților de învățământ din România cu infrastructură și resurse tehnologice adaptate schimbărilor permanente.
Cetățenii europeni în general și tinerii în mod special au nevoie să cunoască impactul şi efectele integrării europene, ale digitalizării educației, precum şi pârghiile de care dispun pentru a putea influenţa procesul decizional, atât la nivel naţional, cât şi la nivel european. Competențele digitale și competențele sociale și civice sunt competențe cheie în toate sistemele educaționale din țările membre ale Uniunii Europene și pot fi dobândite prin diferite abordări care nu se exclud și care, dimpotrivă, pot fi aplicate toate în mod integrat pentru a conduce la o competență transversală numită, de către unii experți, „alfabetizare europeană” (Georgi, 2008; Du Bois-Reymond, 2002). Această competență presupune dobândirea cunoştinţelor şi dezvoltarea capacităţii de a înţelege, de a gândi autonom, în mod creativ, critic și sistemic, care să permită fiecărui cetățean european să înţeleagă ce se întâmplă în viaţa publică la nivel local, naţional, european şi global. În acest sens, ambasadorii seniori și ambasadorii juniori EPAS se implică în comunitățile locale, intră în comunicare și colaborează cu deputații europeni, cu decidenții din România și cu alți parteneri la nivel local, național și european: Biroul de Legătură al Parlamentului European în România, centrele Europe Direct, ONG-uri, alte școli EPAS din România și din țările membre ale Uniunii Europene.
Profesorii și elevii moisiliști sunt activi în multiple programe și proiecte europene (EPAS, eTwinning, Erasmus+) și se pregătesc pentru a sărbători Ziua Europei cu o agendă plină de activități la nivel local, național și european. Datorită Internetului și digitalizării, punțile de comunicare la toate nivelurile pot fi stabilite rapid și eficient. Cooperarea și solidaritatea europeană se datorează în principal legăturilor socio-emoționale stabilite între cetățenii europeni. Dacă identitatea europeană este percepută ca o „extensie a identităţii naţionale” (Hadler et al., 2012, p. 397), atunci proiectele educaționale, consultările și dezbaterile publice, dialogul structurat cu tinerii, schimburile de experiență și bune practici, călătoriile în străinătate şi cunoaşterea mai multor limbi străine sunt asociate cu „materiile prime ale identificării cu Europa” (Datler et al., 2005, p. 2), deoarece duc la construirea unor punți de comunicare și a unor relaţii de prietenie puternice, atât în plan personal, cât și în plan profesional.
Prof. Virginia-Smărăndița Brăescu, Colegiul Național „Grigore Moisil” Onești