”SUNTEM MICI DAR NE PASĂ” – acesta este ”codul eco” ce inspiră și motivează cadrele didactice de la nivel preșcolar ale Școlii Gimnaziale ”George Călinescu” din Onești în activitățile pe care le efectuează zi de zi pentru a forma la copii deprinderi și atitudini creatoare pentru o conduită ecologică. În anul școlar 2012 – 2013 această structură a debutat în Programul ECO – ȘCOALĂ și de atunci generații de preșcolari care au deprins aici multe din primele taine ale cunoașterii, au fost sensibilizați să aibă un comportament adecvat față de mediul înconjurător. În anul 2015 a avut loc prima evaluare, care a fost urmată de reevaluările din 2017 și 2019 (la care a fost obținut STEAGUL VERDE, acordarea acestuia evidențiind perseverența pentru o educație a preșcolarilor ca aceștia să valorizeze cunoștințele despre mediu dar și deprinderi pentru a proteja mediul înconjurător).
Educatoarea Tatiana Tudor, care s-a implicat foarte mult în acest proiect ce s-a bucurat de o reușită recunoscută la nivel național, ne-a declarat:”Anul școlar 2012 – 2013 a fost anul debutului grădiniței noastre în marea familie a Programului mondial ECO ȘCOALA. Au trecut iată nouă ani de când prin dăruire și implicare, cu numeroase activități deosebite în acest program am obținut recunoașterea Centrului Carpato – Danubian de Geoecologie (CCDG, ce coordonează în România Programul ECO – ȘCOALA) și prima distincție STEAGUL VERDE, care a fost urmată de acordarea Premiului de excelență obținut în anul 2017. Pe parcursul acestor nouă ani de proiect în acțiunile desfășurate s-a implicat întreg colectivul grădiniței, am colaborat foarte bine cu părinții și bunicii preșcolarilor, cu comunitatea locală. Ne-au acordat sprijinul lor Compartimentul Protecția Mediului de la Primăria municipiului Onești, Agenția de Protecție a Mediului Bacău, Biblioteca Municipală <<Radu Rosetti>> Onești, celelalte unități școlare ECO – ȘCOALA din Onești (Grădinița cu program prelungit <<Magnolia>> și Colegiul Tehnic <<Gheorghe Asachi>>). Frumoasele rezultate obținute le-am făcut cunoscute prin activitățile comisiei metodice a educatoarelor, a cercurilor pedagogice, în presa locală (despre acțiunile desfășurate relatând ziarele ONEȘTI EXPRES șiu UNU PE TROTUȘ precum și pe grupurile de Wats App și Facebook de la nivelul fiecărei grupe de preșcolari. Mulțumesc foarte mult colegilor care din anul 2012 s-au implicat în acest proiect dar și părinților și bunicilor copiilor, ce și-au adus prin acțiuni concrete contribuția ca toate activitățile desfășurate să se bucure de un mare impact în rândul preșcolarilor.”
Acum, în frumoasa lună a lui Florar acțiunile desfășurate cu copiii continuă, sălile de clasă fiind înfrumusețate ”în ton cu primăvara”, la fel ca și spațiul verde din jur, unde au fost plantate flori, care îi bucură foarte mult pe cei mici și este păstrată mereu curățenia.
Educatoarea Tatiana Tudor ne-a vorbit nu numai despre prezent ci și despre viitor și în acest sens ne-a declarat: ”Prin acțiunile noastre, ce urmăresc dezvoltarea spiritului civic, ne propunem ca pe lângă formarea și consolidarea unor deprinderi și abilități practice copiii să înțeleagă modul în care pot să acționeze pentru ocrotrirea mediului înconjurător și perntru prevenirea și diminuarea efectelor poluării. Este imperios necesar ca în aceste timpuri să se desfășoare activități de educație ecologică pentru a le dezvolta copiilor deprinderi și obișnuințe de protejare a mediului înconjurător, pentru a sădi în sufletul lor dragostea față de natură și respectul pentru tot ceea ce ne înconjoară. Acestea se pot împlini prin realizarea de acțiuni de colectare, reciclare și valorificare a deșeurilor, prin plantarea unui număr mare de pomi, îngrijirea spațiilor verzi, prin grija față de plantele de apartament, pentru a asigura frumusețea și sănătatea mediului ambiant, prin reducerea consumului de apă potabilă și energie electrică, a produselor care produc o mare cantitate de deșeuri. Copiii pot deprinde astfel un comportament ecologic minim, care, în timp, prin dezvoltare, să reducă impactul activității umane asupra mediului și să aibă respect și înțelegere față de biodiversitate, pentru utilizarea durabilă a resurselor naturale. Programul ECO – ȘCOALA , care formează la copil deprinderi, comportamente și implicit o conduită ecologică, este un program de educație pentru mediu, un scop pentru dezvoltarea durabilă a comunității locale și o strategie ecologică a tinerei generații.” Ion Moraru