DE ZIUA TRICOLORULUI
Însemnările bravului ofițer Constantin Gane reprezintă o documentație interesantă, un jurnal atent și captivant cu aspecte, fapte și oameni care și-au dovedit patriotismul, luptând și învingând cu el în gânduri. ”Prin viroage și coclauri” însemnează o sinceră mărturie a sensibilității juristului cu studii la Rostock (Germania), ofițerului în Războiul Balcanic (al doilea) din 1913, cel de Întregire din 1916 – 1919 în Regimentul 37 Infanterie Botoșani.
”Din grămada de carte strivită, din boli, din foamete, din sărăcie, din istorie vie și din lacrimi se desprinde, nebănuită poate, o poezie înălțătoare ; poezia durerii românești – a vitejiei; a jertfei, a răbdării și a dragostei de neam”.
Dragostea aceasta de Neam l-a urmărit ca o obsesie și el o definește prin câteva întrebări pe care și le pune:”Dar dacă pământul nu e mai frumos decât în altă parte, nici oamenii mai buni și nici moravurile nu-mi plac mai mult, atunci de ce nu pot trăi în altă țară decât numai în asta? De ce cum trec de stâlpul grănicerului, mi-e dor de ce am lăsat în urmă și cum mă aflu printre străini, îmi sare inima din loc, de aud, în treacăt, vreo vorbă românească?
De ce îmi plac mai mult decât cea mai măiastră cântare, dangătul monoton al unei vechi romanțe naționale și decât cea mai bogată orchestră, fluierul și cobza?
De ce –mi sunt dragi obiceiuri străbune, făclia de Paști, Steaua și Irozii? De ce-mi plac cronici prăfuite, vechi, siropoase, cu slovele lor încâlcite, lespezi de morminte, uși de biserici, trecutul nostru dureros, mai mult decât trecutul glorios?
De ce, din îmbinarea atâtor culori îmi place mie numai una: aceea cu roș, galben și albastru?”
Notă: Deși nu a luat parte la conflagrație scriitorul Cezar Petrescu, pe baza unei ample documentări, în anul 1927 a dat, prin romanul ”Întunecare”, una dintre primele opere literare, la noi și în Europa ”ca tratare a războiului”, evocatoare a profunzimii destinelor în așteptarea de la acesta a purificării morale și a justei valorizări a umanității, învățând de la atrocități. Dar nu a fost să fie așa, luptele de la Cașin – Oituz ne sunt arătate cu urcări și coborâșuri, generația lui Radu Comșa având convingeri diferite și primind din plin loviturile tragismului, inadaptabilul personaj, înșelat în așteptări, rănit sufletește și marcat fizic de o cicatrice inestetică, are o dură concluzie:”omul este o oxinitocarbură de hidrogen și câteva impurități, atât știm sigur! Celelalte sunt ipoteze!” Prezent pe frontul de aici pictorul Ștefan Dimitrescu a realizat tabloul ”Morții de la Cașin”. Corneliu Cristea, Onești