FOTOLIUL 13
O scenă haios mobilată. În loc de scrin, un banal birou ca o catedră modestă dintr-o clasă a unei școli periferice. În loc de călimară și toc, un performant laptop. În loc de balcon, un scaun… În loc de ceva, altceva! Pe fundal, proiectată pe un ecran, imaginea regizorului care, fiind plecat în Germania pentru masterat, își supraveghează elevii ” in absentia” dându-le indicații, apreciindu-i, mustrându-i enervându-se, bucurându-se. Și cei patru interpreți, tineri, talentați, luptând până la ultima picătură de energie pentru a-și dezlănțui potențialul interior în gesturi, vorbe, replici care să răscolească spectatorul, să-l facă să viseze teatru. Desfășurarea propriu – zisă pune în valoare trei calități indubitabile. În primul rând încadrarea excelentă în refrene muzicale care dau adesea senzația de reușită operetă. Voci suave sau agresive, coborând în octave sau suind în pizzicato, strecurând uneori duioșii romantice, expectorând alteori satirice persiflări la situațiile de viață, se degajă cu naturalețe din histrionismul propriu actorilor născuți și nu făcuți. În al doilea rând , se remarcă partitura coregrafică: exactitatea pasului pe notă, simetria cinetică, perfecta exploatare a primului sistem de semnalizare. În fine, jocul mimetic, o consecință a exteriorizării armoniei interioare, stăpânit admirabil. Toate acestea constituie rezultatul unor îndelungi repetiții, probabil sub controlul unui ochi sever și avizat.
Problema spectacolului ”PRESS X STARTOVER” oferit de Grupul ”Les Chorbeaux” din Cluj, revenit a doua oară la Onești, o constituie textul dramatic pus în scenă. Nici vorbă de vreun fir epic, de înșiruire a mărgelelor narative. Fragmente mai mult sau mai puțin decodabile se succed aleatoriu. O găselniță la care se face des apel în teatrul de azi ține de preluarea parodică a marilor motive din cultura universală. După ce a trecut prin diverse retorte (”Romeo, Julieta și întunericul”, ”Romeo și Julieta la Mizil”), după ce a fost ridicată în azur prin filmul lui Zefirelli, plimbată pe motocicletă de Leonardo di Caprio, târâtă prin gări de Tanța și Costel, idila îndrăgostiților din Verona poposește și în Harghita, alegând aici eroi ce provin parcă anume din etnii diferite pentru a suferi de complicațiile unei situații discutabile. Amorul însă nu ține cont de nimic, evoluează rapid, cei doi se trezesc înălțați pe același scaun (adică balcon), Romeo îl expediază accelerat pe un nevolnic rival și sentimentul pare să se eternizeze. Așa ar fi dacă n-ar interveni dorința Julietei de a verifica sinceritatea iubirii lui Romeo. În loc de otravă utilizează bomboane ”tic – tac”, adică pastile. Drama capătă accente de comedie bufă. Romeo pare a se împiedica de trupul unui câine adormit, dar constată că este vorba de Julieta, o voce îl previne că eroina are doar 12 ani, el simte un fior pe șira spinării căci în subconștient aude vocea tunătoare de la publicitatea radio conform căreia ”actul sexual comis de un major cu un minor sub 16 ani constituie viol, dacă diferența de vârstă e mai mare de 5 ani, și se pedepsește cu închisoarea”. Șterge urmele și fuge. La rândul ei, Julieta expectorează ce-a mai rămas din tic – tac-urile reținute în cavitatea bucală și trista poveste declanșează veselia spectatorilor extaziați de gagurile succedate pe scenă. Acesta este momentul cel mai bun al spectacolului. Ce urmează se ordonează pe scene pe trepte valorice descendente: motivul gelosului care își împușcă nevasta adulterină dar și pe amantul acesteia, un cântec împănat cu vorbe semiprohibite, înlocuite pe ecran prin croșete și în partitura solistei cu meșteșugite sărituri de zăplaz, o cam plicticoasă prelecțiune despre feminitate și masculinitate.
Un moment care pune la încercare anduranța publicului este acela când regizorul de pe ecran, mai întâi persuasiv, apoi imperativ și ulterior agresiv repetă de vreo 12 ori ”să vină pe scenă spectatorul ales de colegii mei!” În cazul oneștenilor, alegerea a fost cum nu se poate mai potrivită, cel urcat pe scenă, Vlaicu Popa, el însuși actor, s-a încadrat imediat și minunat în mișcarea protagoniștilor. (Investigațiile pe care le-am făcut m-au convins că nu era vorba de niciun aranjament. Explicația primită : actorii au studiat îndelung și atent pe cei prezenți, urmărindu-le reacția și intuiția nu s-a înșelat). În final, înșiși interpreții s-au întrebat prin intermediul unei ariete dacă spectatorii au înțeles ceva ori ba din piesa jucată, răspunsul fiind liniștitor în rezolvarea tihnită a vechilor cronicari moldoveni:”dacă au înțeles e bine, dacă n-au înțeles , iarăși e bine”. Actorii Eduard Crucianu, Radu Fărcane, Andrei Mărgineanu, Andrei Pleșa, Sara Pongrac, ajunși la Onești grație Bibliotecii Municipale, în special regizoarei Nicoleta Sălbatecu, au făcut tot ce au putut și chiar mai mult.
Adevărul este că această succesiune haotică de componente diferit colorate, expediate și receptate cu nerăbdarea generației tinere, a pus bine spectatorul pe gânduri, i-a schimbat imaginația, disponibilitatea asociativă, capacitatea decodării unor înțelesuri. Publicul, 90 la sută tânăr, și-a regăsit adesea căutările, aspirațiile, similitudinile, dovadă reacția sălii nu rareori aproape zgomotoasă.
Un spectacol reușit atât ca interpretare scenică dar și ca efect asupra celor ce au avut bucuria să-l vizioneze. Cunoscută și iubită în Ardeal, apreciată la cunoscutul festival de la Sibiu chiar pentru această piesă, trupa clujeană ”Les Chorbeaux” tinde să devină un stâlp de rezistență de care mișcarea teatrală română de azi are atâta nevoie. Prof. Aristotel Pilipăuțeanu, Onești
O prezență deosebită pentru Trupa ”Les Chobeaux” a fost participarea, în luna septembrie în județul Vrancea la Festivalul de Teatru Tânăr ”Ora de Teatru”. După cum au declarat organizatorii acestui festival ” Teatrul a mers acolo unde a fost nevoie de el, a mers la elevii și liceenii din nouă localități din Vrancea (Focșani, Adjud, Odobești, Mărășești, Panciu, Movilița, Pufești, Răcoasa și Vidra). Au avut loc ateliere de teatru (treu din acestea fiind susținute de Trupa “Les Chobeaux”), ateliere de relaționare / inteligență emoțională și a fost organizată o librărie în aer liber și “laboratorul de voci” unde s- a experimentat și explorat o gamă diversă de sonorităţi pe care vocea umană le poate produce.
Organizatorii acestui festival au mai menționat că ”la ceas de seară a fost prilejul întâlnirilor cu mari actori ai scenei românești (Tania Popa, Ciprian Nicula și Marian Râlea), unde am stat de vorbă cu ei și despre ei și despre teatru. De asemenea, a avut loc și conferință în aer liber, pe tema “Despre necuprinsul cuvintelor”, acesta fiind momentul întâlnirii cu pr. prof. univ. dr. habil Constantin Necula”