Școala românească, ce se dorește a fi o școală europeană modernă, în care procesul de dezvoltare continuă să aibă prioritate, derulează în mod lăudabil, proiecte ce presupun crearea de relații interpersonale bazate pe un dialog permanent, deschis și sincer. Acest dialog din cadrul actului educațional este între cadre didactice, elevi, părinți și organizații din comunitatea locală. ”Sunt mai cool dacă fumez?!” este numele proiectului educativ de la Școala Gimnazială ”George Călinescu” ai cărui coordonatori sunt profesorii Ioana Rusu, Lăcrămioara Săbăreanu și Emilia Spătaru, partener fiind Spitalul Municipal ”Sfântul Ierah Dr. Luca” din Onești.
Acest proiect educațional are în vedere însușirea și dezvoltarea unui mod de comportament al elevilor, structurat pe valori educative și morale. ”Mai mult, pentru că școala este un agent de transformare în cadrul societății, elevii – țintă ai acestui proiect trebuie să conștientizeze în primul rând propria valoare, respectul de sine, responsabilitățile ce le revin. Democratizarea școlii presupune nevoia unor reevaluări de rol, de statut, de norme. Fumatul în rândul elevilor reflectă din păcate o stare de criză. Și elevii au probleme reale, de aceea se impune ajutarea lor de către specialiști”, a declarat prof. Ioana Rusu, care a mai menționat:.”Derularea acestui proiect are loc în condițiile apariției și adâncirii diferențelor foarte mari între venituri, între nivelurile de trai ale părinților și elevilor, când tot mai mulți părinți care pleacă în străinătate își lasă copiii în grija bunicilor ori a rudelor. Inevitabil apar traumele sufletești, datorită absenței părinților. În plus, influența găștilor de cartier sau a unor persoane rău intenționate este din ce în ce mai mare și mai puternică. Mentalitatea păguboasă de a refuza să se recunoască și să accepte gravitatea acestei probleme, inclusiv a celor generate de insuficiența maturitate psihică a elevilor precum și a situațiilor clare, uneori grave de deviații comportamentale agravează problemele deja existente. Neasumarea răspunderii sau la fel de grav a << pasării>> responsabilității de la o instituție la alta este din păcate o practică des întâlnită care conduce la încetinirea rezolvării problemelor legate de fumat și nu numai (alcool, droguri)”.
Membrii asociați ai acestui proiect sunt dr. Mădălina Pletea Purcaru (director al Spitalului Municipal ”Sfântul Ierarh Dr. Luca”, care a prezentat elevilor structura și fiziologia plămânului, implicațiile lipsei de oxigen dar și a prezenței celorlalte substanțe nocive din țigară precum și gravitatea începerii de timpuriu a fumatului și complicațiile pulmonare și de altă natură ale acestuia) și psiholog Angela Curcuță (ce a răspuns întrebărilor adresate), partener fiind Spitalul Municipal Onești. ”Eliminarea fumatului în rândul elevilor prin implicarea activă a acestora în diferite activități ce presupune încurajarea creativității și libertății de exprimare și mai ales conștientizarea riscurilor la care se supun și a faptului că pot rezista tentației de a fuma precum și crearea unei atitudini corecte a elevilor față de fumat sunt câteva din scopurile acestui proiect”, a menționat prof. Emilia Spătaru.
Ca obiective, prin implementarea acestui proiect se înscriu evaluarea dimensiunii fumatului în rândul elevilor, elaborarea unui set de recomandări părinților și cadrelor didactice cu scopul de ameliorare a fumatului în rândul elevilor, crearea unor opinii ale elevilor care resimt mai acut și semnalează cu franchețe unele efecte ale fumatului. De asemenea, stimularea gândirii creative în idendificarea și rezolvarea de probleme și realizarea unei comunicări eficiente, care să aibă drept efect cooperarea și căpătarea încrederii în sine a elevilor sunt alte obiective ale acestui proiect. Menționăm că grupul țintă și beneficiari ai proiectului sunt elevii claselor a VII a de la Școala Gimnazială ”George Călinescu” din Onești.
Este de evidențiat faptul că desfășurarea activităților și implementarea Proiectului educațional ”Sunt mai cool dacă fumez?!” de la Școala Gimnazială ”George Călinescu” din Onești va conduce la mai multe lucruri pozitive: identificarea timpurie a elevilor predispuși să fumeze, implicarea activă a celorlalți elevi în prevenirea și combaterea fumatului, la îmbunătățirea stării generale de disciplină în rândul elevilor, la crearea unor structuri cu rol de mediere. Ion Moraru