”Școala din Atena” – Rafael

”Școala din Atena”  – Rafael

ARTĂ    ȘI    PROFUNZIME

 

”Școala din Atena”  – Rafael

 

Cei doi protagoniști din centrul frescei sunt Platon și Aristotel, încercând să vorbească unul cu celălalt. Primul este reprezentat de Raffaello cu chipul lui Leonardo da Vinci și are cu el Timeo, opera sa, în timp ce al doilea deține Etica Nicomacheei.

Dar …hai să  mai povestim un pic, ce scrie un site arhi-blog cunoscut despre  această capodoperă a picturii:”În centru se află Platon și Aristotel. <<Ari, noi trebuie să tindem către perfecțiune!>> zice Platon, ridicând un deget către Lumea Ideilor. <<Platon, nu te grăbi, hai s-o luăm metodic, să ramânem cu picioarele pe pământ!>>  răspunde Aristotel, indicând pardoseala. Pe lângă ei, grupuri și bisericuțe, în funcție de interesele personale, figuri cunoscute participă la brainstorming. Șugubăț din fire, Rafael nu s-a mulțumit să picteze doar figuri simbolice, unor personaje le-a dat fețele unor contemporani. Cine știe ce emoție o fi avut Leonardo da Vinci când s-a recunoscut în rolul lui Platon, până atunci crezuse că Rafael îl considera un rival… Degetul ridicat către cer nu e numai reprezentarea filozofului convins că adevărul trebuie căutat dincolo de cer, e practic <<semnătura>> lui Da Vinci în tablouri, gestul pe care îl pictează mereu atunci când subiectul e religios!
În haine verzi e reprezentat Socrate, tot  din profil. Pitagora e așezat și citeste o carte. În dreapta e un grup de sofiști (evident, pe lânga Aristotel, că Platon nu-i putea suferi!) Arhimede trasează un desen pe jos, iar aspectul e cel al lui Bramante ( în grupul din spatele său se regăsește Rafael însuși, ca un simbol al faptului că arta e o forma de căutare a perfecțiunii sau poate pentru că făcea parte dintre protejați?) Diogene așteapta tolănit pe scări iar figura feminină în alb e controversată… După terminarea picturii , Rafael reușește să tragă cu ochiul la Capela Sixtină, în care lucra Michelangelo, rivalul numărul unu. La vederea ei, ramâne atât de impresionat încât lasă de-o parte competiția și decide să îl omagieze pe artist în tabloul său, adăugându-l în veșmintele lui Heraclit, care își  sprijină capul într-o mâna pe un bloc de piatră. Însă, spre deosebire de restul personajelor, care sunt înfățișate desculțe, cel al lui Michelangelo păstrează cizmele în picioare, ironie pentru faptul că nici în viața reală  pictorul / sculptor nu se descălța niciodată, nici măcar în pat, iar incălțămintea o schimba numai când era complet ruptă.”

 

 Lucrarea se află în Muzeele Vaticanului, la care intrarea este  gratuită  în prima duminică din fiecare  lună.

 

 

Distribuie articolul!