Cronica literară a volumului ”Azil” de Aurelian Zisu
UN ARTICOL DE PROF. ARISTOTEL PILIPĂUȚEANU
Câțiva tineri profesori de limba română ne întorceam de la Bacău, unde participasem la o consfătuire cu cadrele didactice, obiectiv pe care conducerea Inspectoratului Școlar Județean Bacău din anii 80 nu-l putea trece cu vederea. Curse puține, aglomerație mare, transportul – o problemă. Și-a făcut pomană cu noi posesorul unui ARO prăfuit, cu două mici banchete laterale în spate. Pe ele s-au așezat colegele noastre, iar noi, bărbații, ne-am mulțumit cu roata de rezervă plasată pe mijloc. Totuși, mai rămăsese fără loc o gingașă domniță, cu niște ochi frumoși albaștri, precum cerul de august și cu vorba curată și dulce ca mierea. Ne-am oferit care mai de care s-o ținem pe genunchi și ea, după ceva ezitări și roșeață în obraji, neavând încotro, a acceptat, alegându-l pe cel care urma să aibă dulcele privilegiu. Desigur, ne rodea un viermișor de invidie și am început să-l studiem mai atent pe colegul nostru. Ce rarități calitative va fi având omul pe care -l cunoșteam într-o oarecare măsură? Nu prea înalt, dar bine legat, cu păr negru, cu ten măsliniu, cu niște ochi care priveau pe lângă tine sau prin tine (cred că în intimitate purta ochelari, iar în public o făcea pe nonochelaristul), născut undeva în Oltenia, ajunsese probabil prin repartiție (și ce repartiție, având în vedere că posturile în orașe se obțineau greu!) la Onești. Era socotit bun profesor la Liceul Industrial nr. 3 (Colegiul Tehnic ”Gheorghe Asachi” de azi), edita o revistă școlară (”Meșterul Manole”), scria poezie și era membru activ al Fundației Naționale Culturale ”George Călinescu”. Numele său apărea ultimul pe afișe, Aurelian Zisu, dar nu era cel din urmă. Din contra, talentat, bine informat, sclipitor în gândire, sensibil în simțire, scria o poezie marcată puternic de semnele modernității, imposibilă pentru unii, remarcabilă pentru alții. Gusturi și niveluri. Într-o ședință de cenaclu, unde se comentau unele poeme mai încifrate, cineva ținea morțiș să i se explice sensul exact, concret al unor versuri ce i se păreau fără nici o noimă. A intervenit autoritar Aurelian Zisu! Olteanul își însușise bine lecția marelui său predecesor, Alexandru Macedonski, cum că ”logica poeziei este tocmai lipsa de logică: logica poeziei este însuși absurdul”. Ne-a explicat că poezia trebuie citită prin prisma sugestiilor verbale, prin relațiile invizibile dintre vocabule, prin ”necuvintele” lui Nichita Stănescu. Important este să rezonăm cu poetul în atingerea stării de sublim, nu să explicăm prozaic ”ce a vrut să spună autorul”. Dotat cu darul prieteniei, Aurelian Zisu nu ocolea nopțile cu multe pahare, în pofida zadarnicelor căințe de a doua zi, apărându-și cu înverșunare opiniile despre poezie și cultură în general. După ani buni petrecuți cu folos și pentru el și pentru noi la Onești, s-a retras ”acasă”, în Cetatea Băniei. Și acolo, excelent profesor la o școală de prestigiu național (Colegiul ”Carol I”), a devenit colaborator asiduu la revistele ”Mozaic” și ”Ramuri”, a publicat trei volume despre Ion Caraion, pe scurt, reprezintă o figură cunoscută a culturii craiovene. L-am revăzut acum mai mulți ani, revenit la una dintre edițiile ”Zilelor Culturii Călinesciene”, prezentându-și nu numai poezia, ”vioara sa primă”, dar și rezultatele muncii de cercetător științific. Într-o companie selectă (Elvira Sorohan, Geo Șerban) s-a dovedit la înălțime prin eleganța discursului și profunzimea ideilor. Fizic, evoluase. Trăsăturile faciale îl făceau mai dur, mai interiorizat, mai încrâncenat în lupta cu sine și cu alții, oarecum străin în raport cu tânărul zglobiu de altădată. Ochii deveniseră oglinda unui zbucium interior, un fel de luptă cu proprii demoni. Trimiteau în afară doar o minusculă flacără mărturisitoare. Apoi anii și-au continuat impasibila trecere și am mai auzit că i-a fost dat lui Aurelian Zisu să trăiască o dramă cumplită: moartea fiului său într-un accident stupid. Am încercat să-mi imaginez, fără să reușesc desigur în totalitate, dezastrul abătut asupra unui om cu sensibilitatea și obsesia analitică a lui Aurelian Zisu. Cuvintele își pierd sensul, oamenii nu -și mai găsesc moralul existențial. Hasdeu, marele Hasdeu, ajunsese la ședințe de spiritism iar Coșbuc devenise de nerecunoscut… Alteori, artistul învinge slăbiciunea omenească. Poezia devine o formă greu definibilă. Ea se înalță, durerea se sublimează și este transfigurată în întreaga ei profunzime umană. Fericiți cei care n-au cunoscut acest blestem!
Imposibilitatea unui punct fix
Dedicat ”dragului meu fiu, Carol Cătălin, plecat la Dumnezeu prea devreme”, volumul de poezii ”Azil” a apărut la Editura ”Aius” din Craiova. Chiar poemul inițial, ”Otravă doar” este poarta spre un univers al disoluției, al disperării, al contextului în care este osândit să-și trăiască zilele sufletul bolnav:”Nu pot să râd. / Abia pot să respir / un cutremur pe noapte, o ramă de lună, un plâns / fără ochi, fără stea”. Într-o imensitate întunecată, într-un oraș ce pare lipsit de viață, sufletul este împins spre malefi ce soluții extreme: beția și invocarea diavolului cu rol exterminator. ”Judecata de apoi” este văzută ca o scenă de abator în care trupul este deposedat barbar de atributele fizice spre purificarea sufletului. La modul arghezian, sunt utilizate cuvinte deloc poetice (”jupuit”, ”duhori”, ”zevzec”), uneori în cascadă (”boț, mămăligă, hahaleră / scorpie, rugă, ombilic”). Imaginația atinge cote infernale, tușele de coșmar întăresc senzația de sinistru degajată de un tablou ce ține cel puțin de purgatoriu. O poezie ”Azil”, din cele 12 la număr, căci poetul, generos, durează mai multe false adăposturi, sugerează de fapt un ”loc fără loc”, imposibilitatea unui punct fix, a unei temelii stabile în existența și post – existența noastră. Încercarea de a realiza o relație între două universuri antagonice și totuși în succesiune întărește și mai mult ideea că totul este relativ, iluzie și deziluzie, precum ”orizontul acestei cărți / și cartea umblând la nimicuri în dungă” sau ”genunchii de șarpe ai lui Iisus”. Din capul locului se vede că Thanatos (moartea) domină peisajul și poeme precum ”Pe urmă”, ”Groapa” sau ”Prins” sunt cutremurătoare. Sufletul îndură contorsionări de neînchipuit. Poetul apelează și la instanța supremă, dumnezeirea, inclusiv într-un poem intitulat desigur ”Psalm”, început arghezian (”De ce aceste cercuri, Doamne, / Și munții mei toți pustiiți…”), dar luat apoi pe cont propriu în pendularea sufletului și inimii negre între existență și neant. O ”Glossă” este rezultatul împletirii de originalitate cu influențe atât de multe și de diverse încât este dificil să furnizezi o adresă (Miron Radu Paraschivescu? Ion Barbu? Nichita Stănescu?). Lectura de poezie, cât mai multă, indicată poeților, se dovedește cu două tăișuri: o ucenicie de înaltă clasă, dar și riscul de a nu-ți descoperi timbrul propriu. Poți merge până acolo încât să scrii în orice manieră (Mircea Cărtărescu, ”Levantul”), dar ceea ce contează în peisajul liricii este originalitatea. La Aurelian Zisu, aceasta este vizibil preponderentă, iar nuanțele rezultate din preluări pot fi considerate doar elemente livrești. Căci el este un cititor nu numai împătimit, dar și dăruit cu empatia ce înlesnește înțelegerea unui text, a unui fenomen până la fibra ultimă. O dovedește ampla baladă închinată poetului german, născut la Timișoara, Nicolaus Lenau. Să luăm de pildă poemul ”Albertine”. Titlul ne trimite inevitabil la Proust. Derularea versurilor are un parfum macedonskian, dar mai ales note minulesciene:” Pe urmă voi lua de la capăt poemul / nebun c-o să pleci în vacanță / la polul cel Nord din faianță / ori poate la Sud cu tot polul // Voi strânge la sine talazul / Brelocuri, vapoare, vapori / și ce voi, Doamne, în sărbători / spăla pe picioare necazul”. Normal, suntem în Oltenia. Însă impresia finală este rezultatul unui eșafodaj verbal care pune în lumină originalitatea. Revenind la ”Glossă”, acest poem singur oferă material de interpretare cât un volum întreg. Mai întâi frapează forțările semantice:”pasul care te-a nescris”, ”niște pasăre în pungă”, ”peste nemirări să curg”. Urmează asociații paradoxale, ”numai pomul n-avea pom”, ”burg de somn”, ”iad anahoret”, menite să coaguleze cât de cât impalpabilul.
Reversuri ale unor luminoase creații romantice
Subtitlurile generează un dramatism cutremurător:”Și eu te țineam de lună / O, te-aș fi ținut de mână”. Aceste ispititoare cugetări pe text ar putea continua, dar ne interesează ansamblul, universul poetic. Spațiul este invadat de concepte ce implică dezolarea, deznădejdea, spaima și greața. Poemele tind să devină reversuri ale unor luminoase creații romantice. Atmosfera senină, optimistă, euforică din eminesciana ”Floare albastră” (versul comun ”De nu m-ai uita încaltea” ne susțin comparația) devine în ”Peri de lună” un halou irespirabil, populat de fantasme înfricoșătoare:”O, copil, copil de-albastru / Cine-n tine-o să mai cate? / Numai mâna-mi fără minte / Prinde chiot de-o înșală / O cățea cu ochi fierbinte / și cu țipătul de smoală”. Raiul romantic (”Hai în codrul cu verdeață”) este înlocuit cu infernul, concretizat în expresii aproape macabre ” râsul cu tălpile goale”). Din pastelul clasic, idilic (Vasile Alecsandri, George Coșbuc) nu mai rămân decât imaginile picturale și acelea în culori sumbre:”coada soarelui putrezise”, ”hore de cretă”, ”sânge și galbeni”. Dar, părăsind aceste poteci ale tragicului, străbătute cândva de Edgar Alan Poe și Bacovia, poetul abordează tema supremă, iubirea, ”vaporoasă / în seiful din palme în casă” (declic pentru imaginea ”Catedralei” lui Rodin), ”dragoste trează”. În plenipotențialitatea lui, sentimentul invadează sufletul dezîntristându-l, conferindu-i atribute miraculoase: ”Arca lui Noe nu avea arcuri, însă plutea / pe dragostea ta, pe dragostea mea!” Frumusețea încântă:”Ți-ai uitat raiul deschis, / Frumoaso de in”. Sensibilitatea incită:”zveltă ca o rodie mușcată, / animal de dragoste, tresari”. Numai că, semnele tragicului în ipostază demonică n-au dispărut, subconștientul cărându-și în continuare tulburile trăiri:”vinul se vărsa lângă mine-n imagini/ se vărsa în mine ”. Este suficientă o declarație precum cea care deschide frumos intitulatul poem ”Somn pentru Eva”: ”Miroși a sârmă ghimpată, iubita mea / Te piezi fără suflet, ai ură”, și bucuria noastră s-a pulverizat. Surprinzătoare este prezența poeziei ”Lângă tron” dedicată Maiestății Sale Regele Mihai, una dintre puținele concesii făcute vieții exterioare, însă în același stil ofensiv, sarcastic dotat cu vocabule din arsenalul specific, atacând lipsa de recunoștință și a puterii de redresare corectă a unui popor. Și pentru că tot veni vorba de poeme cu dedicație, cu emoție le-am receptat pe cele adresate ”poetului Constantin Th. Ciobanu, în amintirea Oneștiului etern” și lui Dan Dumitrescu, și el ”prieten etern”.
Încifrarea textului
”Azil” este titlul pe care-l poartă 12 poeme ce caută soluții: poezia, iubirea, beția, uitarea, credința, toate însă lipite de un efect vindecător. Poate, este prea devreme pentru ora bilanțului, dar scriitorul simte nevoia unei sintetizări de etapă:”un boț de cerneală”, ”un poet, un zgârietor”, ”ia, o mână de friguri, de frig”. Discreția este absolută și cine ia piesa intitulată ”Poezie” drept artă poetică nu află mare lucru. Dinamica limbajului dovedește abilitatea de a utiliza claviatura semantică de la sofisticatele neologisme la coloritul folcloric (țâu”, ”săcară”) și, când ideea nu-și mai află vestmântul potrivit, la invenția lexicală sau la sintagme paradoxale gen ”memorii asexuate”. Jocul de cuvinte capătă adesea sclipiri:”Povestește-mi de acum despre plante / despre ataraxie, oho, oho / cântam împreună cu Ghiocul în grădini / suspendate / pe care Babilonul mi-l luă / să-i facă un joc lui Maruk / să-i ună coajă de nuc / la ureche sau la Uruk”. De la comparații relativ cuminți (”ca și cum s-ar fi întins pe cer o femeie / împletind îngeri și nori”, ”sinucigaș ca țigarea”, ”gol ca nevederea umbrei ce se bea”) și enumerații definitorii (”erai lagăr, sintaxă, amăgire, icoană”) se trece la metafore plasticizante (”o femeie de toamne”, ”se fântâneau stelele”) sau revelatorii (”saharele zilei”, ”adună-mi urmele și mușcă-le tare”, ”plăcerea unui somn de ateu”). Oricât am forța cuvintele, aducându-le pentru obținerea sugestiei la statutul de linie sau punct, dacă s-ar putea, imaginar, poezia nu va egala muzica sau pictura. Aurelian Zisu nu se dă bătut și încercările sale merită remarcate:”sângele pe care mi-l numeri”, ”colțul de sânge nedezlegat”, ”l-au rostit în miez himere” sau întregul poem ”Ea”.
Dinamitarea topicii comune este alt procedeu, este drept nu prea lucrativ:”se mai sigur întoarce” . În momente rarisime, Aurelian Zisu (în foto 2) renunță la maniera de a încifra textul până la gratuitate, dând la iveală versuri în dulcele stil clasic precum ”Era o toamnă”, poem dedicat ”soției mele, Rala, cu dragoste”. Un motiv frecvent întâlnit este ”unghia”: ”să bem din unghii”, unghii tari, sărutate, neșterse, învăluitoare, înmulțite, atârnând greu, ”unghii de mare”. Sfârșind lectura acestui volum de un dramatism tulburător, ești prins încă multă vreme în plasa cenușie a marasmului. O carte în care durerea și disperarea nu îmbracă haina resemnării în față tăinuitelor calcule divine, ci izbucnesc într-un mânios țipăt vindicativ, cu adresă imprecisă, dar de o sinceritate maximă.
Iisus
Lui Dan Dumitrescu, prieten etern
Or să mă pună în fața instanței
cu vocale în unghii amintit amintit
și rotunjindu-se păsări pe- afară
or să-mi dea vorba de – argint
Nu, nu vor spune de tine de ceaiul
ce-l bei în șezlonguri murind
ci de-o întâmplare prin care căzusem
pe cărămizi amintind amintind
Destule păsări
Destule păsări pete filiforme
și-acest infern de glorie veghează
mi-am străbătut de la un cap la altul
întreaga ta părere de amiază
fără să aflu unde stai
femeie
măcar să-ți bucur rufele, să iert
funinginea pe care-o pune vântul
pe umere, pe dragoste, pe piept
Destule păsări totuși aurore
și acest infern de glorie veghează
și peste iaduri, peste văi și ore
basmaua ta de aripă turchează Versuri de Aurelian Zisu