Dacă ar fi să punem sub lupa atenției devastatoarele atentate la ființarea poporului nostru, prin negura timpului, cel mai grav, considerăm noi, ar fi acela îndreptat împotriva spiritualității. O simplă trecere în revistă a celor două fețe ale lui Ianus cel imprevizibil, ne dezvăluie mai mult un rictus hidos al fărădelegii împlinite, care a lucrat lugubru și fără de istov, împotriva seminției băștinașe, încă de la începuturile existenței sale: genocid, pribegii, jafuri, masacre, rapturi, asasinate, distrugeri de așezăminte culturale și de lăcașuri de cult, falsificarea adevărului istoric. Și lista e mult mai lungă…Șirul crimelor cu nume sau pierdute în alb-negrul anonimatului nu-l vom ști niciodată. Altfel spus, ștergerea amprentei existențiale a neamului românesc. Cam aceasta ar fi “percuția” sub care demarează încercarea timidă de a proiecta, succint, din punctul nostru de vedere, imaginea-simbol a unui martir intrat în rândul sfinților și în conștiința durabilă a românilor. Numele lui Constantin Brâncoveanu apare întâia oară în actele oficiale ale vremii, pe la anul 1674, când își pune pecetea ca “vtori postelnic” … În anul 1672 iscălește, potrivit misiei dregătorești, “vtori logofăt”, iar, după venirea la tron a unchiului său Șerban Cantacuzino, parcurge pieptiș treptele ierarhiei și în 1672 îl găsim “mare agă”… Tot în același an girează Tronul Tării în compania altor trei boieri de ispravă, potrivit demnității sale de “mare postelnic”, ca, mai apoi, în anul 1682, înainte de asediul Vienei, să dețină calitatea de “ispravnic de scaun” – un pas mai mic, dar inerent, până la urcarea pe tron… Din mărturiile celor din preajma lui s-ar credea că Brâncoveanu nu și-a dorit prea mult să guste din funcțiile publice cu care soarta l-a împodobit spre binele Țării, că nu s-a simțit nicicând fermecat de trebile administrative, el fiind o fire mai mult retrasă, preumblându-se într-o lume mai mult de el scornită, visând la o viață fără de prihană, pe care și-o putea îngădui în virtutea unei bogății lumești fără de seamăn pe care Domnul i-o hărăzise cu multă dărnicie. Nu degeaba era supranumit Altân Bei! Adică, Prințul Aurului! Și-a câștigat stima și încrederea fruntașilor Obștii și asta explică și opțiunea lui Șerban Cantacuzino care, cu puțin timp înainte de a-și da obștescul sfârșit, considera că nimerit să preia tronul nu ar fi altul decât Constantin Brâncoveanu. Memorabile sunt, de altfel, cuvintele viitorului domn-martir, cu prilejul înscăunării: “Dumneavoastră bine știți că eu am fost la casa mea ca un domn… și domnia aceasta eu nu o pohtesc ca să-mi înmulțesc grijile… ci dumneavoastră m-ați pohtit și fără voia mea m-ați pus domn în vremi de acestea tulburate, înconjurate de oști și de vrășmași… dacă pohtiți toți, mi-e voia și mie…” Tocmai din aceste potrivite voroave rostite cu fața spre profunzimi de conștiință, parcă, se revarsă clarviziunea de cristal și luciditatea dureroasă cu care privea domnitorul zbuciumul lumii în care intra, nolens-volens, vâltoarea tabloului intern și extern total neprielnic domniei sale sfârșite, mai apoi, atât de trist, la masa de joc a Trădării … Și-a venit vântoasa Destinului: Detronat mișelește și cetluit sub strașnică poruncă, într-o căruță cu coviltir în care i-a fost înghesuită toată familia, Constantin Brâncoveanu ajunge la Constantinopol, în surghiun, după trei săptămâni de mersură năsilnică. Este despărțit de cei dragi (ce durere!) și închis singur la Edicule, în timp ce familia solidară la cazne îi este întemnițată la Ceauș – Emini și Bașbaciculi – toate închisori cumplite din capitala otomană. Din mai, când au ajuns, și până în iulie, sunt torturați cu barbarie. Și când sfârșitul părea că se apropie cu pași repezi, culmea sadismului, un trepăduș de la Curte acoperă umerii domnitorului fără de tron cu “caftanul iertării”, spre batjocură și umilire. În dimineața zilei de 15 august (oare întâmplător?) 1714, în chiar ziua când domnitorul împlinea 60 de ani, a avut loc execuția prin decapitare. A căzut sub satârul gâdelui împreună cu cei patru fii ai săi și cu credinciosul său vistiernic Ianache Văcărescu. Asasinatul s-a petrecut în prezența sultanului Ahmed al III-lea, a vizirului Gin-Ali-Pașa, a curții imperiale, a trimișilor ambasadori convocați ad-hoc, în piața Iali-Kioșc (Chioșcul Mării), aproape de Serai. Primul a căzut sub tăiș Matei, un copilandru de 17 ani care, înnebunit de gândul morții, cearcă să se treacă la mahomedanism. Poate-poate…! Cu ultimele puteri intervine Tatăl, se opune și… capul Scumpului său fecior se rostogolește în rânjete imperiale. Sub privirea golită de spaime a tatălui sunt jertfiți cu bestialitate și ceilalți trei fii: Radu, Ștefan și Constantin. Restul parcă nu mai contează! Bravul creștin intrat, deja, în cartea de istorie a neamului, își domina Destinul: drept ca un hronic al vechimii vlașine, neclintit ca mireasma unei cancelarii domnești , înțelepțit, și mai mult, în Hristica iubire ce-l mântuia. Pe el creștea cămașa Morții! Era chiar o statuie a Durerii trecute dincolo de Timpul său! Trupurile lor batjocorite au fost plimbate, mai apoi, pe străzi și prin medean-uri, spre luare aminte și pohvală, iar capetele lor au fost țintuite la intrarea în Serai. De nedescris nelegiuire! Căutate îndelung și adunate cu grijă din valurile Mării Marmara, unde au fost lepădate, rămășițele celor dați morții mucenicești au fost astrucate în incinta unui tihnit așezământ monahal din insula Chalke, iar mai târziu, după ani și ani, resturile pământești ale fostului domnitor au fost aduse în țară și înmormântate creștinește în biserica fostei mânăstiri Sfântu Gheorghe, din București…
În plenul ședinței din 20 iunie 1992, Sfântul Sinod al BOR a statornicit cu strășnicie că “…de-acum înainte și până la capătul veacurilor, binecredinciosul voievod Constantin Brâncoveanu, împreună cu fiii săi Constantin, Ștefan, Radu și Matei și cu sfetnicul Ianache să fie cinstiți cu sfinții în ceata martirilor Ortodoxiei, pomenindu-i cu slujbe și cântări de laudă în ziua de 16 august, fiind înscriși în sinaxar, cărțile de cult, precum și în calendarul Bisericii noastre.”…
Cumplitele cazne la care au fost supuși martirii din stirpea Brâncoveanu au avut un larg răsunet internațional, sfârșitul lor martiric fiind consemnat în mai toate publicațiile care apăreau pe atunci în lumea civilizată. Cutremurătoare, în acest sens, au fost și însemnările de specific din rapoartele diplomatice expediate pe cai de olac din capitala osmanlâie. Românii și-au frânt inima în lacrimi la mai noua nenorocire cazută din hăuri păgâne: i-au jeluit și i-au pomenit, după datini, i-au proslăvit în cântări poporale. În jurul anului 1730, în Moldova, printre purtătorii de călimări și de condeie fără de somn, s-a răspândit cu of și-alean cărturăresc un cântec (devenit, mai apoi, popular) intitulat “Istoria Măririi Sale Constantin Vodă Brâncoveanu din București.” Nici Vasile Alecsandri nu cunoaște odihna folcloristicii de pionierat și culege o baladă fără de asemănare, care surprinde martiriul lui “Brâncoveanu Constantin – Boier vechi și domn creștin.” După mutarea la Domnul a celor șase dreptcredincioși, Mitropolitul Calinic al Heracleiei compune și propune la 1726 un “Canon al Domnului Valahiei Constantin Brâncoveanu”, din care n-au mai rezistat decât vreo patru tropare. Multe dintre Sfintele mănăstiri din pretutindenea pământului românesc au înălțat slujbe de pomenire și au glorificat în străluciri de pricesne Înălțarea la Ceruri a bravilor martiri brâncoveni: “Pe florile României, cei de taină, pe cei întocmai ca mucenicii cei vechi, … toți noi trebuie să-i lăudăm și cu cântări nevinovăția lor să o fericim, că se roagă Domnului să se mântuiască sufletele noastre.”…
Luați aminte și la frumusețea de strană antimică a unui icos coborât, parcă, din glasurile fără de prihană ale Cetelor Cerești: “Bucură-te, domnitorule și mucenice al lui Hristos, cel ce ai domnit peste patimi, Constantine Brâncovene! Bucură-te, viteazule între mucenici, Ianache, vrednicule de laudă! Bucură-te, cel ce cu inima bărbătească ai rușinat pe muftiul cel urât, Constantine Brâncovene! Bucură-te, cel ce ai îndrăznuit a ocărî cu cuvinte mărețe pe sultanul cel păgân, Ștefane, alesul între mucenici! Bucură-te, râvnitorule cel adevărat al lui Hristos, Radule, prea înțelepte! Bucură-te, mai micule între frați, dar mai mare între mucenici, Matei cel minunat! …. Bucurați-vă, toți, împreună și pentru noi faceți rugăciuni, ca să ne ierte păcatele noastre, să ne sfârșim în pocăință, ca mărturisindu-ne, să putem cânta și noi împreună cu voi lui Dumnezeu: Aliluia!”
Așa s-a petrecut din lumea aceasta pârdalnică marele erou care a fost Constantin Brâncoveanu! În domnia sa curmată păgânește după 25 de ani lumești, s-au înălțat mândrețe de biserici și de mănăstiri, s-au deschis școli pentru tot natul, au văzut lumina tiparului o mulțime de cărți daurite în straiele înțelepției și vestitoare de Piscuri, slujitorii spiritului, făptuitorii de arte au fost sprijiniți și încurajați, așezămintele creștine de pretutindeni au fost miluite din belșug, s-a deșteptat și s-a întărit spiritul național românesc, s-a înstăpânit nădejdea în sorții de izbândă ai Independenței… “ce va să vie”, spre gloria și măreția Țării Românilor! Articol realizat de scriitorul Dan Sandu