Un ”Toma Necredinciosul” constant cu sine și vrâncean, Virgil Ursu – Munceleanu, nu acceptă nicicum convertirea la realitatea frustă, decopertată științific, nici la modalitatea de a-și trăi viața pragmatic. Frânează la timp, dobândind o percepție justă a lumii înconjurătoare, căreia încearcă să-i descoase mecanismele. Pe punctul de a încălca sfântul principiu balzacian ”Cine n-are iluzii, n-are nici deziluzii”, se salvează în extremis, sub umbrela echilibrului interior.
Structurat în trei secvențe, volumul ”Era să cred…” (apărut la Editura ”Salonul literar”), este mărturia unui căutător al adevărului cu finele instrumente ale poeziei.
”Versurile înlăcrimate” transfigurează zbaterea sufletească între filozofice antinomii. Poemul titular ”Era să cred…” afișează dureros și reparator, deziluzia poetului care tindea spre o lume ideal edificată pe temelia unor principii sănătoase: concretizarea visului, biruința luminii interioare, consonanța cu natura și tradiția, aspirația specific umană spre libertate, unitate și pace, pe scurt înflorita grădină a paradisului relocată pe pământ. Înșelat, dar vindicativ, poetul atacă adversitățile cu propriile lor arme, cuvinte ce frizează vulgaritatea și demagogia, reorientate însă spre ținte precise:
”Plâng pixurile de-atâta scris în van,
Ei fac ce vor ca să le fie doar la fix,
Se țin cu-atâta disperare de ciolan
Încât de-atâta scris nu-i lacrimă de pix.”
Apelează, inspirat, și la clasica formulă a fabulei, alexandreasca ”Boul și vițeii”, cu ”parafa bovinească”, ”stirpea-i gentilă” cu ”vaca la birou” și ”puterea-i ticsită de viței”, oferindu-ne prilej de justă defulare. Vehemența nu se diminuează, dorința de răzbunare atingând cote superlative:
”Ce-aș mai lovi cu barda înrăită
În strâmbii sănătoși, bolnavi în fapte,
Să pot răpune –o lume aiurită
A strâmbilor crescuți c-un soi de lapte!”
Sătul de o lume detestabilă care nu-i oferă decât injustiție și oroare, cu un ”Adio gelos!”, Virgil Ursu – Munceleanu se întoarce în fabuloasa zonă a poeziei, încercând o limpezire a rostului ei, o distincție între har și misiune, între inefabil și impactul cu asperitățiler lumii materiale. Resursele reconstrucției sunt încă generoase:
”Din sânii grei ai nemuririi noastre
Mai curge lapte dulce din belșug,
Iar Dumnezeu cu mâinile-i măiastre,
Făcut-a, din român, poet la plug.”
căci ”Suntem sărmani dar ne cântăm durerea”.
Poetul nu se relaxează însă multă vreme. O avalanșă de întrebări îi invadează ființa:
”…dar OMUL… ce-i OMUL ?
Cine sunt EU care mă-ntreb despre mine?
Dar cine ești tu?
Și cine e EL?
Cine pe cine și care pe care?”
Căutarea soluțiilor cu armele poeziei se dovedește extrem de dificilă, căci ” a fi poet – e una, să crezi că ești – e alta!” Într-adevăr, ipostaza de artist al cuvântului se capătă greu când printre versuri avântate se rătăcește și câte-un poem prolix, precum cel neintenționat, dar potrivit intitulat , ”Se –ntâmplă uneori…”
Cu ”Versuri îndrăgostite”, ceva mai înseninat, poetul are disponibilități pentru speculații ludice. Senzualitatea din strofele abil înstrunate, precum:
”Gemând sub sărutarea-mi nebună dar sfioasă,
Mă mușcă cu privirea colac pe după gât,
Mă mângâie cu-o geană ca pe-un copil de casă
Și-mi dă răgaz să aflu că nimeni nu-i urât!”
este de fapt atributul existențial al primăverii. Apoi, demersul poetic se axează pe binecunoscutele trepte ale iubirii: admirația și elogiul, febra întâlnirilor, tristețea despărțirii, dorința de reintegrare, solitudinea în aprig dor, un dor ce incendiază și alte sensibile teritorii – nașterea, viața, universul însuși.
”Versurile INTERNET –ice” nu se ridică la aceeași înălțime. Insesizabil însă, poezia veritabilă se prinde în ancorele ironiei, țâșnind la suprafață printr-o pitorească ”Toamnă la Panciu”. Respirația este de scurtă durată, oboseala meșterului scurgându-se printr-un ”plugușor” al respectivilor localnici.
Poetul își începe și își încheie cartea polemic, ripostând aprioric unor posibili critici literari, asmuțind și ”tunurile mari din Navarone”:
”Cu ce-am scris… m-ai bate și-n fotografie,
M-ai lua în furcă și m-ai da la coasă,
Dar nu uita că rându-ți va veni și ție.
Te-oi prinde eu cu drag la vreo frumoasă!”
Într-adevăr, trebuie să recunoaștem , am fost surprinși delectându-ne cu vreo frumoasă poezie plăsmuită de poetul vrâncean.
Joc multicolor de cuvinte, cu ascensiuni surprinzătoare și depresii compensatoare într-un limbaj ce pendulează de la banal la inefabil, poezia lui Virgil Ursu – Munceleanu are calitatea unui respiro (popas) binevenit pentru cititorul pândit de angoasele și stresul contemporaneității, mai exact pentru cel ce ”era să creadă…” Prof. Aristotel Pilipăuțeanu, Onești