”Liniștită și plină de frumos” iarna își trimite mesagerii (frigul, fulgii răzleți de zăpadă, vântul foarte rece) și pe meleagurile oneștene, lăsând în urmă toate amintirile toamnei.
În plan politic local, după validarea tuturor mandatelor consilierilor locali pentru mandatul 2020 – 2024, a urmat ședința ordinară a Consiliului Local Onești la care a fost ales viceprimarul municipiului. Această ședință (care a avut loc în ziua de 19 noiembrie), a adus un lucru nou – stipulat în noul Cod administrativ – prin votarea prin vot secret (la cabina de vot), de către consilierii locali atât a viceprimarului municipiului Onești cât și a reprezentanților Consiliului Local în Consiliul de Administrație al Spitalului Municipal și în Adunarea Generală a Acționarilor de la SC Domeniul Public și Privat. De asemenea, au fost desemnați reprezentanții Consiliului Local Onești în comisiile pentru evaluarea și asigurarea calității în unitățile de învățământ preuniversitar din municipiu pentru anul școlar 2020 – 2021.
Luat prin surprindere de faptul că a fost președinte al acestei ședințe consilierul local Marcel Bujor (”ex – parlamentar”), a dat dovadă de o manieră deosebită de moderator al alegerii noului viceprimar al municipiului Onești. El a urat succes tuturor candidaților la această funcție (Elena Pașcu Apăvăloaie din partea Alianței PNL – USR – PLUS, Adrian Jilcu din partea Partidului Mișcarea Populară și Alexandru Agapi, din partea Partidului Social Democrat), ”aspiranții” fiind propuși de către consilierii Ciprian Zarzu, Alexandru Cristea și Dana Sticlaru. ”Lupta” pentru obținerea funcției de viceprimar s-a dovedit a fi mult mai simplă decât toate așteptările, arătând totuși un lucru trist: ”ruperea” Alianței PNL – USR – PLUS, ce a fost formată la debutul campaniei electorale pentru alegeriler locale. Un număr de 11 consilieri locali au votat ca Adrian Jilcu (consilier local al Partidului Mișcarea Populară) să fie viceprimar al municipiului, funcție pe care acesta și-a adjudecat-o în urma faptului că Alexandru Agapi a primit 6 voturi (din partea consilierilor locali ai PSD) iar Elena Pașcu Apăvăloaie a întrunit doar 4 voturi (ale consilierilor locali de la PNL). Primarul municipiului Onești, Laurențiu Neghină l-a felicitat pe Adrian Jilcu și a menționat:”Prin votul dumneavoastră ați respectat voința oneștenilor, Partidul Mișcarea Populară fiind partidul reprezentativ în Consiliul Local Onești”. Fiind în fața unei majorități (PMP – USR – PLUS) la limită în Consiliul Local Onești (11 la 10), Laurențiu Neghină a menționat:” Îmi doresc o bună colaborare cu toți consilierii locali și vă aștept cu propuneri și idei ca Primăria municipiului să funcționeze bine”.
Hotărâri în sprijinul antreprenorilor și a persoanelor nevoiașe
Ședința extraordinară a Consiliului Local Onești din ziua de 2 decembrie a adus în dezbatere un proiect de hotărâre privind adoptarea unor facilități fiscale în contextul pandemiei cu COVID 19 în municipiul Onești. Acest proiect a fost inițiat de grupul de consilieri PNL – USR – PLUS – PMP. În numele inițiatorilor proiectului a luat cuvântul Elena Pașcu Apăvăloaie (consilier local al Partidului Național Liberal), care a menționat: ”Este un proiect ce vine în ajutorul antreprenorilor care au trecut anul acesta printr-o perioadă de criză și vine în continuarea celorlalte măsuri luate de Guvernul României”.
Pentru buna informare a oneștenilor menționăm că destinatarii acestor facilități trebuie să depună o cerere în conformitate cu dispozițiile OUG 181 / 2020 pentru a beneficia de efectele hotărârii de consiliu. Astfel, proprietarii clădirilor au obligația ca, până la data de 21.12.2020, inclusiv, să depună la organul fiscal local în a cărui rază teritorială de competență se află clădirea, o cerere de acordare a reducerii însoțită de o declarație pe propria răspundere. Proprietarii care dețin clădiri nerezidențiale utilizate pentru activitatea economică proprie, în declarația pe propria raspundere prevăzută la alin. (2), vor menționa fie întreruperea totală a activității economice proprii stabilită conform prevederilor legale, fie întreruperea parțială a activității economice. Proprietarii care și-au întrerupt parțial activitatea anexează la cererea prevăzută la alin. (2) o copie a certificatului pentru situații de urgență emis de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri.
În cazul proprietarilor care dețin clădiri nerezidențiale date în folosință pentru desfășurarea unor activități economice către alte persoane fizice sau juridice, pe perioada în care s-a instituit starea de urgență și / sau alertă, din declarația pe propria răspundere prevăzută la alin. (2) trebuie să reiasă că aceștia se regăsesc concomitent în următoarele situații:
- au renunțat la cel putin 50% din dreptul de a încasa contravaloarea chiriei, redevenței sau altă formă de utilizare a clădirii, stabilită conform prevederilor contractuale, pe perioada pentru care s-a instituit starea de urgență și / sau alertă;
- cel puțin 50% din suprafețele totale deținute și afectate ale activităților economice nu au fost utilizate, ca urmare a faptului că titularii dreptului de folosință a clădirilor respective au fost obligați, potrivit legii, să își întrerupă total și / sau parțial activitatea economică.
Sublinierea făcută de Elena Pașcu Apăvăloaie că ”bugetul Primăriei municipiului Onești nu este cum ne-am fi dorit, este unul sărac! E ca și atunci când te îmbolnăvești și nu ai bani de medicamente”, a stârnit ”un val” de discuții și comentarii ce au scos din monotonie activitatea noului Consiliu Local. Mai mult, o remarcă a aceleeași consiliere (”să se administreze bugetul local în așa fel încât să venim în sprijinul antreprenorilor, să fim un pic mai cumpătați!”), a făcut ca să dea o replică primarul municipiului Onești, Laurențiu Neghină. ” În anul 2012 am luat Primăria Onești cu 32 miliarde datorie iar în 2015 am lăsat-o cu 83 miliarde de lei în cont”, a declarat Laurențiu Neghină, menționând hotărât: ”nu voi permite ca cineva să își bată joc de banul public”. Primarul municipiului Onești, Laurențiu Neghină a făcut cunoscut și un fapt deosebit: ”Am demarat auditul intern la Direcția Generală de Asistență Socială și voi comunica rezultatele acestei acțiuni”.
La ședința extraordinară din 2 decembrie 2020 s-au mai luat în discuție câteva probleme: pe site-ul și pe pagina Primăriei municipiului Onești să fie menționate condițiile necesare a fi îndeplinite ca să se bucure de facilitățile fiscale acordate antreprenorii afectați de pandemie; autoturismele Primăriei municipiului și Consiliului Local să fie inscripționate. Un alt aspect de avut în vedere este cel al premierii sportivilor de la CSM și CSS Onești. În acest sens Elena Pașcu Apăvăloaie – ”vârful de lance” al liberalilor oneșteni – a menționat:”Sunt medalii cucerite de oneșteni ce au performat și au dus numele orașului mai departe!” La această solicitare edilul – șef al Oneștiului, Laurențiu Neghină a răspuns favorabil, afirmând: ”Sunt un susținător al sportului și învățământului! Așteptăm o centralizare a tuturor rezultatelor.” Consilierul local al PNL, Ciprian Zarzu a adus în atenția primarului municipiului ”găsirea unei soluții pentru a fi amenajate ca spații de cazare un număr de trei apartamente cu două camere, în care a funcționat o grădiniță pentru copii. Acestea sunt situate pe str. Libertății și stau goale”.
Cum decembrie este o lună ”fierbinte”, în așteptarea sărbătorilor de iarnă dar și de bilanț, pentru instituții și firme dornice de a încheia cu rezultate bune acest an, la Consiliul Local Onești mai este un prag! Într-o ședință extraordinară, care a avut loc miercuri 9 decembrie consilierii locali și primarul municipiului s-au consultat în ceea ce privește taxa de salubritate ce se va aplica în municipiul Onești în anul 2021. Aceasta va fi aprobată în ședința ordinară programată a se desfășura cu câteva zile înainte de Sărbătoarea Crăciunului, când va fi dezbătut și Proiectul de hotărâre privind stabilirea impozitelor și taxelor locale pentru anul 2021. Demn de remarcat este faptul că la ședința extraordinară din 9 decembrie a fost aprobat un proiect de cooperare între SC Interagroaliment, Primăria Onești, Direcția Generală de Asistență Socială și SC Domeniul Public și Privat SA în vederea distribuirii de produse alimentare persoanelor nevoiașe. Chiar în aceste zile se distribuie peste 60 000 kg de produse alimentare (cartofi, ceapă, păstrârnac, pătrunjel, sfeclă) către beneficiarii de ajutor social (conform Legii nr. 416/2001), de alocație de susținere a familiei (conform Legii nr.227/2010), persoanelor cu handicap (conform Legii nr. 448 / 2006 – toate categoriile), persoanelor vârstnice peste 65 ani. De asemenea, aceste produse sunt distribuite și beneficiarilor de ajutor de șomaj precum și la alte categorii de persoane din municipiul Onești, care nu realizează venituri supuse impozitării, pe baza declarației pe proprie răspundere. Amprenta de Onești