Lecturi afective – ”Expertiza liberului arbitru”

Lecturi afective – ”Expertiza liberului arbitru”

Din  când în când, cam la patru ani odată, regretatul ziarist oneștean  al  anilor  1980 – 2010, Alexandru Toma (în imagine, decedat în urmă cu un an), scotea câte o cărticică în care își  consemna  rezultatul meditațiilor provocate de existența cotidiană. ” Viața – spunea el –  este un balamuc al cărui sens ne face să filosofăm tot timpul” Volumul ”Expertiza liberului arbitru”, apărut la Editura ”Magic Print” din Onești în anul 2017 reprezintă o tentativă de a stabili efemere jaloane, în fluxul copleșitor al timpului, mai ales că  autorul  avea presimțirea, pe care o  vrem îndelung infirmată, că ”într-un curând și pentru totdeauna” va asculta, cu interes, ecoul tăcerilor postume.

Această carte este constituită  pe trei capitole.  Primul dintre ele, ”Cuvinte redefinite”, cuprinde  noi abordări  ale  semnificațiilor verbale desprinse din  dicționarul  în perpetuă  lucrare pe șantierul creației lui Alexandru Toma. Aflăm că:”

-”Babacii sunt niște părinți care și-au dobândit vocația de sponsori”

-”Calicul este o persoană foarte zgârcită, care n-ar renunța nici la sărăcie”

– ”Ecuația este locul în care  toate necunoscutele îți pun probleme grave”

– ”Erata este o declarație prin care toate greșelile  sânt dispuse  să-și facă autocritica”

– ”Factura este ansamblul mijloacelor de întristare”

– ”Iarba este  o plantă care,  chiar buruiană fiind, numai acasă ți se pare verde”

– ”Laconică este o persoană lapidară care vorbește ca să nu adoarmă”

-”Paleativul este  pretenția temporară a unei injecții de a vindeca un picior de lemn”

– ”Ratingul este o estimare a numărului de persoane care pierd timpul în fața televizorului”

-”Țurțurul este o stalactită care, dacă îți cade în cap, te transformă  în stalagmită”

După cum se vede simțul umorului îi facilitează lui Alexandru Toma parcursul unor multiple trepte: zâmbetul, zeflemeaua,  ironia, satira (ea însăși definită drept ”o batjocură artistică la adresa defectelor morale”), sarcasmul. Fiecare dintre ele implică sublinieri și atitudini: contemplația, observația, disprețul,  condamnarea, flagelarea. Sunt luate în colimator defectele și năravurile, ”tarele” unei societăți care, în ultima vreme, s-a îmbogățit cu de toate.  Prestând servicii de  psiholog și sociolog, scriitorul radiografiază starea de lucruri, reliefează răul social  și individual, moralizează cu blândețe sau vituperează cu violență. Însușirea de a nu fi logoreic, uneori nici chiar comunicativ, își are avantajele ei: o mai intensă  acuitate a observației, o mai mare profunzime a gândului, un mai lung  timp de reflecție, o maximă concentrare a limbajului, adică  exact condițiile ”sine qva non” pentru alcătuirea sus – analizatelor definiții aforistice. Sub raport artistic, remarcăm  apelul la  jocul topicii( ”Radarul este aparatul care măsoară viteza cu care polițiștii dau o amendă rutieră”), paradoxul, portretizarea (”Gazela este  denumirea unei femei suple, cu ochii mari și picioarele lungi”, ”Iedera este numele unei femei care stă tot timpul agățată de un bărbat”), șarja sau exprimarea frustă, în grai neaoș (”Tămâia  este o rășină care, când  se aprinde, toți dracii o iau la goană”).

Ceva mai succint, capitolul al doilea, ”Cuvinte concubine” este un grupaj de poezii. Primele versuri poartă ecoul redefinirilor anterioare, ca în poemul ”Lumea lui Brâncuși”: ”Pentru toți îndrăgostiții … /  Masa tăcerii e un  memorial al durerii, / Poarta sărutului  e un arc de triumf  / al iubirii, / Colana infinitului  e un deziderat al răbdării”. Iubirea, singurătatea, tristețea, resemnarea, amintirea părinților, viața ca inestimabil dar  divin sunt  temele predilecte. Poetul încearcă să transfigureze împletirea sentimentelor personale cu fenomenele optice și meteorologice ale naturii. Pașii prudenți, atingerile inocente își găsesc un corespondent poetic în pulberea albă a zăpezii și în imponderabilitatea  fulgilor de nea.  Grația refuzurilor ființei dorite  se alină în roua dimineților și se tămăduiește cu speranța zilei de mâine.

Capitolul al treilea, ”Predispuneri zodiacale” este rodul studiilor de  tip comportamental sub aspect psihologic și social, practicate  vreme de câteva decenii. Analiza minuțioasă a  corelației dintre individ și zodia aparținătoare conturează caracterul, dar, mai ales, portretizează cu fidelitate. (Ne-am verificat noi înșine, cu satisfacție). Marea calitate a zodiacului t o m i s t  este însă  prezentarea inițială a combinațiilor astrale, în ton propriu autorului, care nu exclude  îmbinarea de bună dispoziție  cu fina înțepătură  a ironiei. Curiozitatea cititorilor  ne obligă la citate în extenso:

  • ”Vărsătorul este o persoană căreia toată lumea îi recunoaște priceperea în irigații”
  • ”Peștii sunt indivizi tăcuți, mari amatori de bălăceală”
  • ” Berbecul este un bătăuș recunoscut, gata să treacă la nevoie și printr-un zid”
  • ”Taurul este un mascul viril, ușor de iritat în arenă de toți  impotenții”
  • ”Gemenii sunt creaturi din neamul zigoților, apăruți  pe lume aproape simultan”
  • Racul este o ființă care, în trafic, se deplasează ușor pe contrasens”
  • ”Leul este un individ puternic și feroce atunci când pentru el vorbesc banii”.
  • ”Fecioara este o mare raritate, în devenire, chiar printre persoanele juvenile”
  • ”Balanța este instrumentul cu care justiția măsoară durata anilor de detenție”
  • ”Scorpionul este replica masculină, devenită proverbială, a mamei soacre”
  • ”Săgetătorul este un profesionist în materie, preocupat să nu îi scape nici o țintă”
  • ”Capricornul este o ființă care crede că oricine îi poate adăuga un corn”.

Luată în  totalitate, scrierea lui Alexandru Toma este un prilej de  divertisment prin capacitatea de a ne  descreți frunțile, dar mai ales o carte de învățătură prin doza ei majoră de înțelepciune. Remarcăm și ”Scrisoarea de acreditare” elaborată de  cel mai înalt for al culturii oneștene prin Doina Brumă, care pune un diagnostic  exact lucrării  și reliefează competent, într-un limbaj superlativ și adecvat calitățile textului.    Articol realizat de prof. Aristotel Pilipăuțeanu, Onești

 

”ALEXANDRU  TOMA ESTE UN OM ÎNDRĂGOSTIT DE CUVINTE. PENTRU DOMNIA SA, CUVINTELE  SUNT PERSONAJE ALE UNEI LUMI PARALELE, INTERESANTE, UNEORI FABULOASE, ALTEORI RIDICOLE SAU DECĂZUTE, O LUME LABIRINTICĂ, PROVOCATOARE, CARE  SOLICITĂ  PERMANENT   AUTOCONFIRMĂRI”

DOINA BRUMĂ, ȘEF SERVICIU RELAȚII CU PUBLICUL – PRELUCRARE DOCUMENTE, BIBLIOTECA MUNICIPALĂ  ”RADU ROSETTI”  ONEȘTI

   

 

Prin grija doamnei Elena Nemeș Ciornei (în  foto 3), în Italia a apărut volumul ”Libero come un uccello nel cielo” (”Liber ca pasărea cerului”), care cuprinde poezii și reflecții semnate de Alexandru Toma. Această carte a fost lansată sâmbătă 27 noiembrie în localitatea Telese Terme din Italia. ”Cu emoție și imensă plăcere  am tradus reflecțiile  și poeziile  vărului meu, Alexandru Toma, cu speranța că  el de undeva din Univers, va râde la aceeastă idee”, a menționat Elena Nemeș Ciornei, autoare a mai multor volume de poezie.      

Distribuie articolul!