UN ARTICOL DE PROF. ARISTOTEL PILIPĂUȚEANU
Pentru că la Onești continuă să se nască autentice talente, Iris Irodi, absolventă a Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică ”Ion Luca Caragiale” din București (UNATC), aflată acum în anul al doilea de masterat, dar cu frumoase rezultate colaterale, ne-a oferit o minunată seară de film într-o vreme neprietenos de rece. Studentă a regizoarei Iulia Rugină, Iris a secondat-o în acțiunile complexe de producție, contribuind la reușita documentarului ”Playback”. Intenția inițială a fost realizarea unui film de ficțiune, care la un moment dat cerea prezența unui D.G. Solicitărilor le-a fost recomandat ieșeanul Sorin Lupașcu, cel mai strălucit reprezentant al genului în anii 80 – 90. Când acesta a acceptat să colaboreze, a exercitat asupra echipei o atât de puternică impresie, încât proiectul inițial a fost deturnat și astfel a apărut ”Playback” sau filmul despre Sorin Lupașcu. Ieșeanul, el însuși cu atribute de actor înzestrat, charismatic și cu o vorbă dulce, cu simț al umorului, a reușit de pe ecran, să încânte și spectatorii. Trăind într-o vreme de răscruce, marcată de anul 1989, Sorin Lupașcu a fost nevoit să străbată două etape diferite: închisoarea culturală comunistă și degringolada culturală post –decembristă.
Filmul are trei secvențe grăitoare: răscolirea arhivei din anii 1980; organizarea unei expoziții care să arate generațiilor tinere ”cum a fost”; stațiunea Costinești, odinioară și acum. Mesajul este ferit de extreme, de maniheism, regizoarea lăsând libertatea spectatorului să aleagă ce a fost bun sau rău dintr-o perioadă sau alta. A împânzit însă pelicula cu amănunte semnificative pe care ochiul fin al cinefilului nu le poate ignora. Cercetarea arhivei, un apartament prăfuit, burdușit de casete, CD-uri, discuri de vinil afișe, reviste, costume, ancestrale magnetofoane și casetofoane, tranzistoare (radio portabile), uriașe boxe incomode, cabluri, microfoane, etc., probează cenușiul unor vremuri când totul stătea sub talpa severă a cenzurii, dar și a zgârceniei dirijate sau chiar a prostului gust. Reviste alb – negru, înregistrări atent controlate, nu cumva să răspândească virusul cosmopolitismului, tehnică de mâna a șaptea. A face rost de muzică bună mărturisește protagonistul, era un chin. Căuta la radio un post îndepărtat și când găsea un hit, îl înregistra de bine de rău și era o fericire să-l reproducă în discotecă, uneori parțial, cu gluma că ”restul – săptămâna viitoare!” Organizarea expoziției retrospective scoate în evidență alte avataruri. Și totuși, în imagini apare un tineret vesel, exuberant, hipnotizat de spectacolele lui Adrian Păunescu, imun la caraghioslâcurile de tot felul. În ciuda unor interdicții severe, a obligației de a recita sau citi , ca niște păpuși automate, hilare adeziuni la politica partidului unic, seninătatea și bucuria vârstei nu pot fi înlănțuite. Pentru ei muzica și dansul însemna libertate, arte cu un limbaj universal, capabile să redea fidel fluxul trăirilor. Cum era de așteptat, expoziția generează impresii amestecate. Organizatorii par mulțumiți, dar scena finală, a secvenței în care protagonistul adună ultimele resturi pe un făraș, sugerează că din toate s-a cam ales praful! Costineștiul este transfigurat prin imagini paralele, degajând nostalgie și tristețe. Tineri de altădată în costumație desuetă dansând, făcând gimnastică pe plajă, lăsându-se mângâiați de soare și de valuri… Iar mai nou, ca peste tot în zilele noastre, ruine, bălării, străzi murdare, terase cu patroni suspicioși sau lingușitori. Celebrul obelisc este măzgălit cu grafitti iar atât de iubitul ring invadat de moloz. Plus declarația protagonistului care nu-și poate ierta naivitatea de a fi crezut că după 1989 lucrurile se vor schimba radical. Dar, cum speranța moare ultima, eroul nu-și pierde seninătatea gândului, surâsul bonom sau chiar râsul sănătos, cu o dantură superbă. Însă, cu toată muzica lui antrenantă, cu glumele sale bune, cu imaginile sale care produc uneori uimire și ilaritate, efectul filmului este depresiv. În context cu ”o țară tristă, plină de umor!” Concluzia nu poate anihila opinia emisă de Iris Irodi în deschiderea spectacolului:”Am iubit mult acest film înainte de a-l vedea, l-am iubit și mai mult după ce l-am văzut!”
Proiecția s-a încheiat! Câteva spectatoare 80 + părăsesc sala… Restul, câteva sute, așteaptă dialogul cu eroii serii. Întrebările vin cu repeziciune. Regizoarea precizează că a urmărit să redea viața unui om mânat de o pasiune care depășește orice limită, un exponent al unor vremuri mai vechi sau mai noi. Filmul unește generații, vorbește despre noi ”atunci” și ”acum”! Nu glorifică, nici nu blamează; urmărește traseul unui om și al unei generații. Producția a cerut efort și cheltuieli. Numai drepturile pentru muzică au însumat o jumătate din buget, respectiv 45 000 de euro! Dar a meritat!
La rândul său, Sorin Lupașcu , eroul filmului, declară că, după 50 de ani a simțit dorința de a găsi pe cineva situat pe aceeași lungime de undă, care să preia ștafeta și să arate lumii cum a trăit românul înainte și după 1989. Evocă anii când, nevoit să colaboreze cu mica mafie, făcea jerfe incredibile (salariul pe două luni pentru două discuri). Dar, cu toate necazurile, inclusiv excluderea de la Costinești și din peisajul D G-ului românesc, în urma unei atitudini irevențioase față de Nicu Ceaușescu (pe care nu l-a recunoscut la timp), crede că perioada respectivă a fost o secvență frumoasă din viața lui și nu numai a lui. Cât privește prezentul, regretă restrângerea numărului de discoteci, transformarea lor în cluburi cu pretenți, dispariția dansului din preocupările tineretului… De parcă în România n-ai mai avea dreptul să petreci. Iar despre viitor se pronunță succinct: ”Voi, tinerii, puteți construi o țară; eu pot doar să ajut!”
Seara nu s-a terminat… În spațiosul hol al Cinematografului ”Capitol”, Sorin Lupașcu, pe cap cu nostima sa tichiuță, oferă afișe cu autograf. Regizoarea Iulia Rugină se întreține cordial cu admiratorii. Colecționarii de amintiri se fotografiază în fața unui poster al filmului… Momentul de vârf este însă altul! O mamă fericită, profesoara Margareta Gabriela Irodi, ține un mic discurs comunicându-ne surpriza pe care a avut-o fiica ei, Iris, când, după finalizarea filmului, i-a mărturisit că –l cunoaște bine pe Sorin Lupașcu, din anii studenției. Ea a evocat plină de patos vremea când în cartierul studențesc ”Tudor Vladimirescu” din Iași în fiecare sâmbătă era prezentă împreună cu colegele ei la CH, discoteca lui Sorin Lupașcu, unde nu aveau voie să fumeze, n-aveau voie să consume băuturi alcoolice, dar dansau, dansau, dansau… Ea a subliniat și succesul filmului într-o perioadă când se așteaptă de la cinematografia românească atât de mult și se realizează atât de puțin.
Manifestarea se încheie și participanții pleacă mulțumiți că au asistat la un spectacol de calitate! Și pe ecran și în sală! Amărăciunea amintirilor s-a topit în gluma bună a unui spectator: ”Domnule Sorin Lupașcu, sunteți vinovat că am îmbătrânit și pentru asta nu vă putem ierta!” Foto: Playback_filmul și prof. Virginia Brăescu
COMENTARII
Prof. Margareta Gabriela Irodi, Onești
Foarte frumos, complet și complex articolul.Descrie cu o mare pricepere un eveniment cultural, rar, poate unic în Onești, lansarea filmului Playback. Sperăm ca impreună, atâția oameni care iubim filmul, arta și frumosul, vom reuși să ne reîntâlnim cu mari artiști și regizori români. Mulțumesc. Ne-ati făcut un cadou uluitor de Crăciun.
Laurența Brătescu, Tecuci, jud. Galați
Ești o mama fericită.
Prof. Nelu Mașala, Onești
Articol de talia d-lui meu profesor ! Mă înclin, d-le Pilipăuțeanu ! Felicitări artistei noastre oneștene și părinților săi ! Mult succes în carieră celor implicați în realizarea acestui film !
Prof. Anca Ungureanu, București
Am gustat cu mare placere articolul! Va mulțumesc, d-nu Moraru că rămân conectata cu orașul de care mi-e așa de dor! Și distinsului prof. Dl Pilipăuțeanu, cu tot respectul, ii mulțumesc pentru gândurile exprimate cu simțământ și realism! Dar mai ales, am gustat, surpriza adusă de personajul Sorin Lupașcu, pe care îl cunoaștem bine, din intersecțiile noastre muzicale! În continuare, acolo, întâmplări culturale consistente.
Rodica Manea, Onești
Frumos și lin articol, domnule profesor!