Motto : „Fară artă, cruzimea realității ar face lumea de nesuportat.” George Bernard Shaw
Oricare ramură ale artelor înnobilează viața oamenilor, prin frumusețe, armonie, adevăr și rafinament, dezvoltând cu desăvârșire inteligența și cultura socială, cultivând și îmbogățind starea generală a societății, formând spiritul de educație mai înalt. Exprimările artistice realizate cu iubire, sunt expresii ale gândirii profunde, sunt forme supreme ale creativității umane, ce se aseamănă între ele prin noblețea reprezentării ce tratează subiecte și emit realitatea. Artele spațiale, artele temporale și spațial-temporale, sunt domenii ale artelor și au în comun diverse criterii care se bazează pe exprimarea sentimentelor, a stărilor sufletești, a ideilor, trăirilor, cunoștințelor, simțirilor, emoțiilor și experiențelor de viață, ce sunt transmise în diverse feluri, caracteristice genurilor și stilurilor corespunzătoare.
Arta cuvântului și artele plastice sunt două dintre celelalte ramuri ale artelor, ce ne purifică sufletul ca o rugăciune. Legătura dintre arta cuvântului și artele plastice formează un nucleu bine definit în orice domeniu de activitate, cu scopul de a se contopi reciproc, a spori calitatea, aspectul estetic și atractiv a diverselor realizări de valoare, calitative, reprezentative . Arta cuvântului în literatură este o artă plastică vorbitoare iar arta plastică este o exprimare literară tăcută, prin forme și culori, îmbinându-se între ele grațios.
Prof. Silvia Noroc – Matasî, o Doamnă inteligentă, cu dragoste de arta cuvântului și de arta plastică, ne bucură în prezentul interviu, cu gânduri deosebite. Activează cu dedicație în calitate de profesoară de limba și literatura română , la Instituția Publică Liceul Teoretic ”Mihai Eminescu” (I.P.L.T. ,, Mihai Eminescu” din orașul Fălești, fiind Ex-Șeful Direcției Generale Educație Fălești (în Basarabia). Pentru Domnia-Sa arta cuvântului și arta plastică sunt leac tămăduitor al sufletului bun și curat. Cuvintele bine gândite și cultivate, știe să le transmită eficient ori de câte ori este nevoie, oricând, oriunde și oricui, dar arta vizuală este un hobby al Domniei-Sale, care îl practică cu plăcere și cu multă iscusință în timpul liber . Vom afla de la această profesoară din Fălești*, părerile despre valoarea artei cuvântului dar și despre artele plastice, în diverse aspecte interesante.
– Doamna Silvia, vă rog, cu mult drag, să ne povestiți succint cum decurge viața dumneavoastră în diverse roluri, în raport cu arta cuvântului și arta plastică sau cum se mai spune arta vizuală?
– Mulțumesc . Dacă m-aș asocia cu un actor angajat să joace diverse roluri sociale, recunosc că nu fac altceva decât să depun efort maxim ca tot ce fac să fie de calitate înaltă. Apoi verific dacă rezultatul aduce plusvaloare societății și satisfacție mie. Îmi construiesc orice activitate cumpătat astfel încât să am senzația că nu muncesc, ci mă odihnec și , invers, atunci când vreau să mă odihnesc caut ceva de muncă: croșetez, brodez, pictez. Îmbin sensibil aceste două realități, pentru că altfel nu găsesc cum aș putea să-mi exprim inteligența ( arta cuvântului) și imaginația ( arta plastică, vizuală).
– Care sunt criteriile de bază pe care le folosiți în exprimarea artei cuvântului ( vorbirea orală, scrisă și practică) ?
-Nu știu dacă mi-am punctat tocmai niște criterii pe care să le respect. Cred însă că Omul, literalmente, este ceea ce gândește, iar gândurile se materializează prin vorbe (orale sau scrise). Fiind o ființă liberă și visătoare, Omul își concretizează visele prin gânduri . Mintea omului e ca o grădină, ce plantezi azi în ea aceea vei culege mâine. Așadar, conducându-mă de cele spuse, eu caut timp ca să citesc, să gândesc, să vorbesc, să visez, iar, uneori , tac. Tăcerea e tot un fel de a mă exprima. Tac când nu am Ce spune. Tac când nu am Cui spune.
– Relatați-ne succint despre hobby- urile dumneavoastră artistice . Cum se reflectă în ele viața omului, natura, frumosul din jur ? Care vă sunt sursele de inspirație ? .
– Fiecare om în viață are momente când simte că nu-și poate deschide ușa sufletului oricui. Firea umană însă are nevoie de comunicare. Iată în asemenea momente din viața mea mi-am redescoperit talentele, hobby- urile. Zic le-am redescoperit, pentru că eu provin dintr-o familie în care viața a fost organizată în jurul unei axe a tradițiilor: țesutul covoarelor, croșetatul, brodatul, cântatul pe la șezători. Și, cum vă spuneam, ceea ce au plantat cu grijă părinții în grădina educației mele, nu a putut să nu dea rod . Lucrările mele sunt rezultate ale refugiului. Liniștea și frumusețea naturii care mă inspiră caut s-o transpun în lucrări. Recunosc, rezultatul îmi aduce multă bucurie. Cu tristețe recunosc că mai puțin mă inspiră oamenii…
– Care este importanța studierii artei cuvântului la lecțiile de Limba și literatura română și importanța studierii artei plastice la lecțiile de educația plastică și educația tehnologică, în școală?
– Importanța este majoră și indiscutabilă. Atâta doar că ar trebui să căutăm metode de convingere, de conștientizare a acestui fenomen. Au dat buzna peste noi <<străinismele>> și ne absorb cu viteză mare. Viitorul este al tinerilor, responsabilitatea – a bătrânilor. Obosiți, așa cum suntem, trebuie să insistăm, să menținem ceea ce este al Nostru și să-i impunem ( din păcate , acesta e verbul potrivit!) pe tineri ca să preia valorile naționale și culturale și să le asigure nemurirea. După mine, e mai caldă afirmația „ Bine!”, decât „ OK”, e mai răscolitoare melodia unei doine , decât acordurile oricărei melodii străine, e mai senină la față femeia îmbrăcată în ie, e mai curat sufletul celui care dezvoltă o artă tradițională, fie chiar și în anonimat. Iar toate acestea ar trebui să pornească din familie și continuate, dezvoltate, concretizate în cadrul activităților din instituțiile școlare. Sunt cele mai importante competențe necesare vieții !
– Care sunt regretele, nedumeririle, bucuriile și realizările ce v-au marcat fila artistică a vieții dumneavoastră prin tainice clipe anterioare?
– Regret scurgerea ireversibilă a timpului. Nu mă miră nimic. Am așteptări doar de la mine și mă încredințez doar lui Dumnezeu. Caut să trăiesc numai prin bucurii și-mi reușește, pentru că pe mine mă bucură lucrurile mici, nu cele mari. Dacă sunt cuprinsă de curiozitate, încerc!. Dacă nu-mi reușește, nu mă dezamăgesc, ci fac schimbări.
– Ce alte hobby- uri sau zăbave frumoase mai practicați în timpul liber, care vă creează starea de bine?
– Starea mea de bine depinde doar de mine. Niciodată nu mi-a reușit să-mi stric singură dispoziția. Las asta pe seama celor din jur, care știu s-o facă mai bine (zîmbește). O zăbavă frumoasă e că am grijă de niște pisici. Sunt ”elevii mei de acasă”, pe care îi educ. Uneori am impresia că am mai mari succese în educația pisicilor decît a elevilor ( râde). O fi și acesta un semn…
– În sistemul școlar din Republica Moldova, ce schimbări ați dori să se facă, pentru ca arta cuvântului și artele plastice, la disciplinele de Limba și literatura română, Educația tehnologică și Educația plastică, să ajungă la un nivel mai performant, pentru un viitor mai bun?
– Sistemul școlar din Republica Moldova e cam rătăcit în ultimii ani ( părere proprie, subiectivă). Asta e din cauză că nu avem încredere în forțele proprii. Mereu tindem să credem că ce / cum fac alții e mai bine și, fără analize pertinente, înlăturăm conținuturi, metode, teorii, politici care ne-au asigurat anterior succesul și preluăm / copiem / imităm altele , absolut neconforme cu tradițiile noastre, cu felul nostru de a fi, cu modul propriu de a gândi, astfel aflându-ne zeci de ani cu statut de implementatori și nemaiajungând să ne bucurăm de rezultate / succese / performanțe. Nu vreau să fiu pesimistă , dar nu prea văd aproape momentul când basarabenii vor comunica corect, liber, coerent, logic ( oral și scris) dacă vom continua să studiem la școală limbile străine în grupuri mici de elevi, iar limba maternă cu întreaga clasă (25-35 de elevi), dacă elevii vor fi corectați doar de profesorii de Limba română, dacă se vor utiliza în cadrul orelor informații ( greșite, false, neconfirmate științific…) culese din internet, dacă , în final, nu vom citi cărți ( multe !) ale autorilor consacrați.
La fel e și cu disciplinele Educație plastică și Educație tehnologică, care depind de și mai mulți factori. Aceste discipline necesită cadrelor didactice întâi de toate cunoașterea metodelor de dezvoltare a imaginației , apoi a celor de formare a competențelor. Unii elevi sunt talentați, altora trebuie să le dezvolți talentul prin muncă. Cadrul didactic are nevoie de atitudine, cât mai multă atitudine! Toate trebuie făcute din plăcere, cu plăcere și pentru plăcere! Asupra produselor artistice se lucrează individual, în timp diferit și cu instrumente / materiale diferite! Aceste discipline au nevoie de acoperire financiară specială ( cabinete / laboratoare dotate, ustensile ) de care ar trebui să se îngrijească statul. Ar fi bine dacă disciplinile ar fi predate de specialisti, de artiști plastici. Un factor important îl constituie talentul, ar putea fi propuse la alegere disciplinile din aria curriculară „ Arte și tehnologii”.
Nu sunt expert. Ceea ce am expus sunt simple constatări ale unui angajat al sistemului educațional din Republica Moldova . Aș vrea să închei acest gând, făcând trimitere la spusele lui Eminescu „Școala va fi școală când omul va fi om și statul va fi stat”.
-Elevii care nu au talent, trebuie să studieze disciplinile artistice ? Cum ar trebui să fie evaluați (cu note, calificative, descriptori )?
– Disciplinile nominalizate ar putea fi solicitate prin cerere ( nici într-un caz nu trebuie excluse!). Ele sunt esențiale în formarea / dezvoltarea personalității copilului. Viitorul este al omului creativ. Acum depinde de cum este învățat elevul să-și descopere talentele, multiplele inteligențe , cine îi va fi profesorul, va avea sau nu mediul ambiant, / condițiile necesare pentru dezvoltarea abilităților artistice.
Notarea? Mi-e greu să mă expun , deoarece eu am fost formată, ca și multe generații, într-un sistem în care singura modalitate de apreciere a cunoștințelor , a competențelor a fost nota. Din aceste generații se cunosc oameni deștepți, consacrați, talentați, motivați… Acest calificativ, reprezentat printr-o cifră, transmite o informație atât profesorului ( cât i-a reușit și ce mai are de făcut cu elevul) cât și elevului ( la ce nivel se plasează pe o scară valorică în comparație cu sine , dar și cu alți elevi) , precum și părintelui ( care ar fi resursele pe care ar putea să le mai investească în copil). Nu cred însă că e corect să apreciem cu note produsele artistice ( oricât efort am depune, nu vom fi niciodată obiectivi!). Munca făcută cu plăcere și bucuria rezultatului acestei munci sunt , după mine, singurele calificative pe care le-am putea folosi la disciplinile artistice.
– Cu ce idei deosebite, artistice vă gândiți să impresionați publicul în viitor ?
– Sunt un om liber. Niciodată nu-mi propun să fac ceva pentru a impresiona pe cineva. Fac ceea ce-mi place, ce simt că pot, ceea ce mă reprezintă, ce corespunde sistemului meu de valori și principii. Nu dau atenție la ceea ce zic alții, pentru că cei care nu știu să facă mai nimic nu pot fi atenți la ceea ce pot face alții, nu au criterii să judece profesionalismul, talentul, efortul celorlalți și cu atât mai puțin să-l respecte sau sa-l ia drept model. Eu mă strădui să fac totul în liniște, cuminte, modest, calitativ…Iar dacă ceea ce fac reușește să impresioneze pe cineva, bineînțeles , îmi aduce bucurie. Eu nu sunt egoistă , tot ce Știu și Pot, sunt gata să împart cu oricine crede în mine.
– Care este mesajul Dumneavoastră pentru societate ?
– Să fim conectați cu Dumnezeu și cu propria minte ! Să avem cultul lucrului bine făcut și demnitatea de a sluji unui scop! Să nu mai lucrăm pentru câștig, ci pentrru bucurii ! Să ne așezăm pe locuri mai înalte decât noi înșine, nu decât alții! Să ne unim forțele și să stârpim prostia, incompetența, analfabetismul care, iată (!), ajung un pronunțat handicap social! Aceste lucruri își au originea în responsabilitatea individuală, în onestitatea privată, în hărnicie. Îmi permit să închei cu afirmația lui C. Noica: „ Spui că viața n-are sens? Cu atât mai bine: Dă-i tu unul !!
-Mulțumesc pentru interviul acordat.
– Cu mult drag. Succes în continuare!
Interviu realizat de Maria Negoița – Popa, profesor Limba și literatura română și Arte plastice, din satul Valea Rusului, raionul Fălești, Republica Moldova
Lucrările din aceste imagini – ie națională brodată în cruciulițe și pictură pe pânză realizată cu vopsea acrilică – sunt două dintre mai multe lucrări realizate de Doamna Silvia Noroc-Matasî.
,, Dacă s-ar preda în școală artele plastice și arta cuvântului, la un nivel mai înalt, doar de specialiști în domeniu, fiind susținuți de autorități, la nivel corespunzător, atunci țara ar fi cu mult mai dezvoltată, cu mult mai frumoasă și cu un viitor mai luminos și mai prosper”.
* Fălești este un oraș din Republica Moldova aflat la o distanță de 127 km de Chișinău și la … 46 km de Iași. Wikipedia menționează că ”Istoria orașului Fălești începe pe vremea voievodatului Moldovei, fiind pomenit pentru prima dată într-un document din 1429 al domnitorului Alexandru cel Bun”.