UN ARTICOL DE PROF. ARISTOTEL PILIPĂUȚEANU
Prin 1966, student fiind la Filologia ieșeană în anul al II-lea, aprofundam studiul romantismului românesc sub îndrumarea doamnei asistente (pe atunci) Antoaneta Macovei. Ne plăcea pentru calmul traseu imprimat discuțiilor, pentru conexiunile sugerate, pentru derapajele subiective prin care lua atitudine incendiară față de cercetătorii epocii romantice, unii dintre ei autoritari universitari clujeni ori bucureșteni. Parcurgea întreaga claviatură de la ofuscarea mocnită la tiradele vehemente. Aflasem că era originară din Leorda – Botoșani, localitate aflată la doar 20 de km de Dorohoiul meu natal, prim motiv de simpatie. Am mai aflat că ar fi vrut să urmeze o carieră actoricească, dacă facultatea de profil din Iași nu s-ar fi desființat. Era o femeie frumoasă, ușor capricioasă, temperamentală și în același timp dădea dovadă de delicatețe. De fată, se numea Moțoc și-mi plăcea să cred că descindea din ”neamul acelui bărbat / care dintr-o lovitură / patru domni a răsturnat”. Nu mergeam însă mai departe, asociind-o cu Vidra. Ea avea un fel propriu de a fi, emana un aer nobiliar, inofensiv, de neam vechi trecut prin retorta unui trai îmbelșugat și al unor înalte oportunități educative. Cu mintea mea juvenilă de atunci îmi plăcea să cred că nașul ei de botez era admirator al Reginei Maria – Antoaneta și –l invidiam pe domnul Macovei, pe care nu l-am cunoscut niciodată. Mă închipuiam regizor și distribuiam actrița în roluri diverse…
Acum, la peste jumătate de secol distanță, răsfoiesc un volum pe care prof. univ. dr. Antoaneta Macovei ni l-a dăruit nouă, foștilor ei studenți, cu ocazia întâlnirii semicentenare de la absolvirea facultății. Cum nu erau suficiente exemplare, s-a organizat o tombolă și m-am bucurat printre norocoși. Domnia sa, din motive de sănătate, n-a putut trăi bucuria revederii într-un amfiteatru dar ne-a trimis acest semn de simpatie și prețuire pe care l-am recepționat cu respect și recunoștință.
Volumul Antoanetei Macovei, ”Pagini răzlețite”, Editura Vasiliana, Iași, 2017, grupează în șapte capitole, însumând peste 400 de pagini, studii aprofundate apărute în istorii literare, volume omagiale, colective, sub egida Academiei Române și în publicații specializate de prestigiu (”Analele Științifice ale Universității ”Alexandru Ioan Cuza” din Iași) sau în reviste literare de mare audiență (”Cronica”, ”Ateneu”, ”Vitralii”). Multe sunt prefețe la volume editate sub îngrijirea Antoanetei Macovei sau comunicări științifice susținute la simpozioane și congrese naționale și internaționale. Într-un ”Argument” binevenit , autoarea îndeamnă la o privire comprehensivă, lipsită de prejudecăți asupra literaturii române de la mijlocul secolului al XIX-lea, menită să anihileze imaginea unui ”experiment desuet, îmbibat de o ideatică istorico – politică, fără să atingă esteticul pur, pretențios”. Accentul trebuie pus pe aria generoasă a romantismului. Antoaneta Macovei pleacă de la premisa că opera unui poet nu poate fi înțeleasă conform convingerilor proprii fiecărui critic, ci în funcție de timpul redactării, de mentalitatea epocii, de talentul creatorului. Cotele de receptivitate pot crește sau descrește după gustul epocii emitente sau a celei receptoare.
Zorii lirismului autohton
Lirismul incipient românesc pune în evidență câteva nume de rezonanță. Gheorghe Asachi, un soi de ”uomo universale” respinge diletantismul, optând pentru armonia dintre originea emoțională și truda meșteșugului poetic. Dincolo de uscăciunea chipului din litografii, ”marele bărbat a fost și el”, ne asigură Antoaneta Macovei – ”un om cu suflet cald, de o tandrețe reținută, capabil de mari pasiuni”. Lirica sa erotică depășește versurile clamoroase ale contemporanilor, poezia devenind din spectacol spovedanie. Ferită de indiscreții, iubita, investită cu atribute mitice, capătă valoare de talisman.
”Un truver valah”, Anton Pann, și-a urmat nedesmințit crezul:”De la lume adunate și iarăși la lume date”. De aceea este extrem de dificil a distinge cât din creația sa îi aparține și cât datorează folclorului. Cum i-a fost existența diurnă, furtunoasă, marcată de cele mai neprevăzute evenimente, așa îi este și opera. Ignorând grupările și programele culturale, a intuit complicatul sistem al cererii și ofertei. Antoaneta Macovei nu pierde prilejul de a emite idei generatoare de polemică: Anton Pann n-ar fi un scriitor propriu – zis ci un editor de repertoriu semi- folcloric ; multe texte sunt ”adunate” de alții ; unele chiar scrise de alții (volumul ”Poezii deosebite”, 1837, conține 35 de piese din care 15 aparțin Văcăreștilor și lui Conachi, în ciuda declarației lui Anton Pann că nu-i place să facă ”plaghiori”; uneori ”forțate de cerințele rimei, cuvintele sună fals” ; alteori apar ”sinonimii care nu se acoperă total”. Scopul acestor observații nu este de a dinamita creația antonpannescă, de a contesta ”meșteșugul lui Anton Pann străin de poză și artificiu, rezultat al adevărului vieții și al lumii”. Sunt procedee prin care se urmărește decontarea și stabilirea autenticității ori modul de operare la nivel stilistic.
Costache Conachi, logofăt în cancelaria domnească, dublat de un cugetător lucid nu este doar ” un creator monocord, sentimentalist și exagerat senzual” ci și un meditativ de profunzime. Atrasă de nume mai puțin cunoscute, Antoaneta Macovei practică o veritabilă arheologie de ordin istorico – literar, pândită periodic de spiridușul zădărniciei, descoperind în Constantin Stamati ”o structură lirică accentuată, irizată de înalta iubire de patrie” sau o prodigioasă activitate de traducător, deși fără rezultatele scontate. Convinsă că ”faptul artistic genial nu trebuie să-l umbrească pe cel mărunt, creat cu mai puțin har”, cercetătoarea merge mai departe, aducând la suprafață și realizările fiului celui amintit, anume Cristian Stamati – Ciurea, autor dramatic bucovinean și ale nepotului Leonida Stamati – Ciurea, întemeietorul Partidului Național Liberal din Basarabia, retras la Târgu Ocna, unde s-a stins din viață în 1926. Alt ”minor”, Mihai Cuciureanu, botoșănean, ”prin lirismul spontan, nemascat, a dezvăluit o structură poetică incontestabilă”.
Structuri romantice ale lirismului românesc
”Paginile răzlețite” conțin atitudini personale, uneori de necontestată justețe, alteori discutabile, toate însă distingându-se prin inedit și cutezanță. Se amintește că mulți poeți romantici se considerau ”Mesia” popoarelor: Mickiewicz, Lamartine, Byron. Statutul de ”proscris”, de ” exilat” era un blazon: Ion – Heliade Rădulescu, Bălcescu, dar și – adăugăm noi – Victor Hugo sau Pușkin. Printre publicațiile pașoptiste este inclusă și ”Revista Română” editată de Odobescu. Hasdeu este și el adus mai aproape de revoluționari prin romantismul dramei ”Răzvan și Vidra”. Astfel, cei doi mari scriitori nu mai stau ”răzlețiți” ca în vechile istorii literare. Iar Eminescu este corolarul unei etape, ”esențializând tot ceea ce a constituit fondul durabil al literaturii pașoptiste”. Din scrierile romanticilor români lipsesc atât cultul pentru temele fantastice, precum și tipul pasiv al inadaptatului (excepție face Eminescu). Istoria nu este transfigurată cu sentimentul de regret al occidentalilor, ci ca modalitate de revigorare a contemporanilor.
Teoretizând îndelung, Antoaneta Macovei optează pentru termenul de ”lirică meditativă”, întrucât ”cel de poezie filosofică nu acoperă o realitate, cel puțin pentru prima jumătate a secolului al XIX-lea”. ”Poezia meditativă” sau ”reflexivă” dezbate așadar o problematică de ordin general, fără implicații filosofice. În ce ne privește pe noi, românii, Revoluția lui Tudor Vladimirescu, precum și alte conspirații și comploturi finalizate în eșec au generat o stare generală depresivă, fără implicații filosofice. Majoritatea primilor noștri poeți au trăit în tinerețe situații tragice, dispariția unor ființe apropiate sau deziluzii în dragoste. Solilocviile lor comunică o atitudine uneori elegiacă, alteori gravă și impunătoare. Cât privește consecințele influențelor străine, se dau explicații pe înțelesul oricui: ”Orice lumină din afară nu poate crește un fruct atâta vreme cât nu există puterea și solul”. Vâna autohtonă conferă consistență ideatică și ritmică. Impresionează și capacitatea de sintetizare proprie Antoanetei Macovei: ”Scrisă în versuri sau proză, uneori cu imagini unice și sonorități ce amintesc de legănarea psalmilor religioși, ori păstrând ecouri din ritmurile creației populare, meditația românească poate fi considerată ca specie literară, în jurul anului 1840, prin eforturile unui șir întreg de poeți, la capătul căruia se găsește Alexandrescu, artistul ce a șlefuit-o și i-a dat strălucire”.
”Cântarea României”, poem în proză a dat naștere la un imens material istorico – literar elaborat pe întinderea a mai bine de un secol. Antoaneta Macovei are tenacitatea de a analiza cu migală fiecare opinie și a lua în considerare orice argument, oricât de mărunt, în favoarea moldoveanului lipsit de orgolii, Alecu Russo.
Mai mult, întreprinde cu un grup de studenți filologi dar și matematicieni, îndrumați de specialiștii în I T, un studiu statistic pe text, cu rezultat așteptat. ”Încercarea de a spune ceva nou despre cel care a fost numit când <<Lamartine al românilor>>, când <<Mistralul Mirceștilor>> poate părea ca o neiertată cutezanță”, recunoaște autoarea volumului. Și totuși, acceptă riscul afundându-se în studiul unor texte rămase în manuscris ori ”răzlețite” în periodice, de la debutul în limba franceză (poate ”un joc al tinereții” care trebuie dat uitării, total neelocvent”) până la strălucitul apogeu. Poezia sa erotică nu este străină de ”curierii inimilor” (lăutarii) și se dezvoltă sub antetul temperamentului său, cu ecouri lamartiene. Osmoza iubire – natură este aproape obligatorie, peisajul fiind perceput ca stare de spirit, nu ca decor. Tensiunea este asigurată de simultaneitate. După moartea iubitei, ”versul este cenzurat, descărcat de combustia sufletească”. ”Pastelurile, ”o vivificare a liricii lui Alecsandri, conceptual și formal” demonstrează că sentimentul naturii este la fel de vechi ca ființa umană. Poet al diurnului, Alecsandri, asemenea anticilor, își ridică ochii spre soare într-o continuă și tulburătoare venerație. Spontan în invenții peisagistice, bijutier în șlefuirea formelor imagistice, este punctul de intervenție între poezia primei jumătăți a secolului al XIX –lea și creația eminesciană. Cu Alecsandri, poezia noastră depășește granițele, intrând în lume. ”Dacă în generația de la 1848 a existat un om mai iubit și mai respectat datorită distincției și generozității spiritului său, acela a fost, fără niciun dubiu, Costache Negri”. Punerea în evidență a verbului dinamizator, reflex al expresiei vii, nemijlocite și nefalsificate de niciun intermediar, întărește aprecierea lui Eminescu despre Negri:” poet și prosaist eminent, patriot bun cu inimă dreaptă și fără patimă”.
Între diletanți și erudiți
Că Bogdan Petriceicu Hasdeu face parte dintr-o familie de creatori literari o demonstrează scrierea ”Domnia Arnăutului”, redactată inițial de un unchi, Boleslav, reluată de tatăl Tadeus și finalizată de fiu. Pe șapte pagini, Antoaneta Macovei face operă detectivistă, arată că B. P. Hasdeu a operat masiv pe text, paternitatea impunându-se de la sine. Un personaj aproape obsedant al istoricului și dramaturgului este vornicul Moțoc, supralicitat spectaculos prin cruzime și tragism. O explicație încearcă Ștefan Gorovei: în perioada cât a fost director al Arhivelor Statului, Hasdeu a avut ca secretar un Ilie Moțoc. Precizăm și noi că autoarea volumului de care ne ocupăm se numea cândva Antoaneta Moțoc. Ea pătrunde cu delicatețe într-un interval gingaș al vieții marelui savant. Ne pune în față un adevărat roman epistolar al Hașdeilor, palpitant și încântător, enigmatic și cugetător, unde invenția scriitoricească pălește în fața tulburătoarelor momente trăite de tată, mamă și fiică. Descoperim un Hasdeu tandru și iubitor, dând sfaturi înțelepte celei pe care a iubit-o ca pe lumina ochilor: ”Nu înceta a fi voioasă, glumeață, râzătoare; căci posace sunt numai naturile mediocre sau răutăcioase”.
Analizând unda lirică din ”Pseudo-kynegetikos”, cercetătoarea stabilește și izvoarele: structura intimă a prozatorului; specificul eseului ca gen literar (stringența logică este substituită cu reflecția subiectivă). Studiind discursurile lui Kogălniceanu ori Delavrancea, dezvăluie mecanismele interioarei arte oratorice. Matei Millo și Vasile Alecsandri oferă un model al colaborării actor – creator. Alexandru Dima ilustrează tipul savantului prin ideile sale ”comunicate într-o formă elevată, de mare claritate, marcând înclinația către ordine și metodă” și Antoaneta Macovei menționează că ultima carte a universitarului Alexandru Dima, ”Viziunea cosmică în poezia românească” a apărut la ”Junimea” în 1982 prin devoțiunea criticului și istoricului literar Mihai Drăgan și a redactorului Gheorghe Drăgan.
Scotocind tenace Arhivele Statului din Iași, consultând peste 30 de dosare, Antoaneta Macovei descoperă o scrisoare adresată de Brătescu – Voinești lui Mihail Sadoveanu, ambii erau directori de teatru, și nu ezită să se întrebe public ce caută respectiva epistolă într-o carte care conține corespondența lui … Ibrăileanu. Tot așa, îi reproșează lui Al. Piru insuficienta documentare privind un aspect, director interimar al Naționalului ieșean, din activitatea mentorului de la ”Viața Românească”.
Dincolo de aceste zbateri pentru lucruri aparent mărunte, Antoaneta Macovei rămâne o perfect informată cercetătoare a romantismului românesc, vorbind poate cu prea mult entuziasm de ”generația de aur a literaturii noastre, din a cărei stirpe s-a considerat și Eminescu prin stilul său înaripat, decisiv, vizionar”. Înțelegând resorturile delicate ale fenomenului literar, profesoara le-a putut explica și altora în ce constă frumusețea și adevărul unii curent literar care ni l-a dăruit, într-adevăr , pe Eminescu. Prof. Aristotel Pilipăuțeanu, Onești
În urmă cu 7 ani, participând la Liceul Carol I din Bicaz la o activitate cuprinsă în Festivalul Național al Cărții ”Bucuria lecturii” (organizat de Federația Internațională a Comunităților Educative din România și de Universitatea ”Alexandru Ioan Cuza” din Iași), prof. univ. dr. Antoaneta Macovei, specialist în Literatura română și Jurnalism la Universitatea ”Alexandru Ioan Cuza” din Iași a declarat:”Contactul cu cartea îți dă o trăire aparte. Lectura rămâne o satisfacție personală, cu roade după aceea… Nu poți să fii fericit decât atunci când alegi tu însuți calea!”
Prof. univ. dr. Antoaneta Macovei este specialist în Literatura română și Jurnalism la Universitatea ”Alexandru Ioan Cuza” din Iași și a fost prezentă la Bicaz împreună cu prof. univ. dr. Viorica S. Constantinescu, specialist Literatură comparată și Estetică la aceeași instituție, tema dialogului fiind ”Frații Grimm sau despre veșnicia poveștilor”