UN ARTICOL AL PROFESORULUI ARISTOTEL PILIPĂUȚEANU DESPRE ROMANUL ”MEANDRELE DESTINULUI” DE IOAN BĂRBUNȚOIU
Pentru orice prozator, începutul unui roman constituie o piatră de încercare. Cei mai mulți încep cu balzaciana descriere care definește locul, timpul și conjunctura evenimențială. Alții apelează la un debut brusc. Este cazul scriitorului Ioan Bărbunțoiu, care publică la Editura ”Magic Print” din Onești romanul ”Meandrele destinului”. Circumstanțele urmează a se decanta din desfășurarea evenimentelor. Suntem în perioada comunistă (la școală, învățătoarea este ”tovarășa”), într-un oraș de talie medie, înconjurat de sate pitorești, aproape idilice. Personajele se conturează din mers. Lala, economistă la o mare uzină, femeie inteligentă și elegantă, se străduiește să-și consume existența fără erori. Tăcerea pare a fi una din armele eficiente în confruntarea cu împrejurările mai puțin favorabile. Pentru a-și concretiza modalitatea de construcție a caracterelor prozatorul recurge la o incursiune în copilăria eroinei. Trăsăturile fizice și morale se relevează treptat: în singurătate nu se plictisește; curiozitatea o incită la informație;”e frumoasă foc” spun bunicii. ”De sub pălărioara de stambă în culori vesele îi ieșea părul bălai ce se revărsa în onduleuri naturale. Ochii vioi, cu trăsături delicate și gura ca o cireașă dădeau mutrișoarei sale un aer ștrengăresc”. Când infantilul se împletește cu fiorul erotic, prozatorul găsește mijloacele potrivite pentru a transfigura cu abilitate farmecul trăirilor adolescentine. Dialogurile, înțesate cu tachinerii, se sintetizează într-un reușit marivodaj. Romantismul se află însă sub control. Fata (mai matură la această vârstă decât partenerul ei), sesizează pericolul în dorința acestuia de a fugi în Occident. Stadiul de maturizare este parcurs rapid. Dintr-o fetiță alintată, capricioasă, Lala ajunge o femeie pragmatică, survolând presupusa ipostază de eroină diafană. O asemenea derapare din partea scriitorului este evitată prin utilizarea rațională a senzaționalului, mascat sub redarea unor scene comune, precum conversația ce se înfiripă într-un compartiment de tren. Subtilitățile și performanțele cozeriei pregătesc dragostea și căsătoria Lalei cu profesorul Valentin Mihăescu. Episodul paradisiac al vieții conjugale nu durează prea mult. Intervin rutina, plictiseala, întâetatea serviciului sau a dorinței de parvenire pe scara socială. Lala trăiește sentimentul alienării în iubire. Fin analist, autorul sugerează frustrarea, golul sufletesc deschide calea spre întâmplări nefericite. Capriciile naturii feminine sunt insondabile: ”Nu știu precis de ce plânge, de singurătate, de rușine, de dorul bărbatului de lângă ea?” Firesc, apare intrusul. Un Vronski de provincie, locotenentul de miliție Pantea pare a fi născut cu ”amprenta de Don Juan”, dotat cu străluciri nobiliare, cu o imaginație bogată, nefiind totuși un visător, ci un ambițios, dornic să-și concretizeze proiectele. Cu salariu substanțial, înveșmântat cu uniforma care-i deschide multe uși, mai are nevoie de un element din triada eminesciană ”aur, trăire și amor”. Și îl obține, uzând de farmecul său personal și profitând de situația Lalei. Urmează un alt episod paradisiac în care însă, și de această dată, femeia își păstrează luciditatea. Când Pantea îi propune să fugă împreună în lume și să-și trăiască liber iubirea, ea îi dă o replică demnă de Zoe, eroina lui Caragiale. Scenele erotice sunt echilibrate, firești, ocolind clișeele. Nici n-ai bănui că prozatorul are atâta imaginație! De fapt, atari însușiri dețin mulți scriitori, dar puțini au dexteritatea de a pune în pagină fenomenul la modul credibil. Ori, Ioan Bărbunțoiu dă dovadă de cumpănire, dozaj potrivit, dialog verosimil, senzualitate atât cât trebuie. Sublimează banalitatea cotidiană în text literar, un amor provincial în mare poveste de iubire, frământări sufletești comune în drame de conștiință. Reușește să redea nuanțe inefabile, precum starea de prenumbră afectivă, imprecisă, imposibil de explicat prin vreun criteriu, fie el biologic, psihologic ori social. Păstrând proporțiile, în modesta provincie românească, Lala repetă soarta marilor ei predecesoare: Emma Bovary și Anna Karenina. Pare mai apropiată de eroina lui Flaurbert. Ambele au o educație atentă, fac niște căsătorii convenabile, se bucură de o situație materială bună, trăiesc într-o societate ”înaltă” neîmpăcându-se totuși cu ea, sunt neglijate de soțul abstras de preocupări sociale, nu au prietene apropiate cărora să li se confeseze. Dar când Emma trăiește într-o provincie aridă, Lala viețuiește într-un oraș cu semnele modernității. Emma este o fire introvertită, nedispusă a se autoanaliza, Lala este expansivă, cu capacitate analitică și cutezanță de a clama adevărul. Charles Bovary este puțin energic în în atitudinile sale, Valentin Mihăescu evoluează în funcție de caz, alternând tandrețea cu violența, duioșia cu ura. Ambele eroine au teamă de opinia publică. Sunt niște depozitare de suferință în căutarea mijloacelor de refulare, se zbat între puritate și păcat.
Societatea spaimei
Prima sursă a coșmarului interior este alcătuirea lumii în care trăiesc personajele. Factori stresanți se insinuează perfid pretutindeni. Inspectorul școlar îl avertizează pe Valentin:”Cât privește activitatea profesională, nu fiți atât de sigur că totul este în regulă, pentru că un control amănunțit este imposibil să nu constate și nereguli”. Ipocrizia este arma eficientă a secretarilor de partid: ”Crăciun ar fi constatat încă un caz de încălcare a moralei comuniste, asigurând prin aceasta aplicarea politicii partidului în care credea până la paroxism.” Și reversul:”Crăciun ăsta, despre care spui tu că este secretar de partid, crezi că are interes să înregistreze abateri la nivelul organizației? La tine la liceu nu se procedează tot la fel? Nu mușamalizați și mai multe abateri disciplinare pentru a nu fi criticați și acuzați că nu sunteți capabili să păstrați un climat de ordine și disciplină în școală?” În fine, șantajul: ”Valentin înțelesese că inspectorul șef nu încheiase problema anonimei, chiar dacă îi vorbise calm și îngăduitor. Îi putea aminti de ea oricând pentru a putea susține cine știe ce acuze pe viitor. Controalele periodice erau ocazii potrivite pentru a i se căuta nod în papură.”
Mecanismul represiv era bine pus la punct, dotat cu numeroase și nebănuite rotițe. Este memorabilă scena în care se urmărește lapidarea Lalei. Secretarul de partid, adevăratul conducător al uzinei, are drept acoliți niște ingineri inapți, absolvenți de facultate muncitorească, precum Betegeală (numele singur caracterizează, ca la Marin Preda). Se bazează pe răutatea iscată din invidie a Sidoniei Păruș, caricatură ce îmbină orgoliul cu prostia. Uzează de metoda anonimelor sau de verbe precum ”se spune”, ”se aude”. Chemații la judecată știu deja că trebuie să adopte o atitudine umilă, ”să-și pună cenușă în cap”. În acest context, discursul Lalei este strălucitor, incisiv, curajos, ”prinde” totalmente cititorul, semn de bună literatură. Luat de val, acesta uită că în epocă nimeni n-ar fi fost lăsat să se dezlănțuie astfel, i s-ar fi închis brutal gura și ar fi suferit consecințe drastice. În alt loc, la spital, un ofițer de miliție,Anghel se comportă schematic și rigid. La o analiză mai atentă, schematismul se dovedește un mecanism de intruziune oficială a autorităților în viața intimă a individului, care într-un regim totalitar trebuie controlată pas cu pas, iar rigiditatea reflectă automatismul orb, birocratic al sistemului.
Mitologie rurală
Părăsind pentru o vreme lumea citadină, narațiunea intră într-un tunel format din camere succesive dispuse descendent (sai ascendent, depinde de optică). Întâlnirea lui Pantea cu Mărioara, fostă colegă de școală, relevă tema dezrădăcinării, acută la femeie, moderată la funcționarul ce pare să se fi chivernisit. Amândoi intuiesc unul despre celălalt că au tăcute suferințe, dar se menajează reciproc. A doua cameră transformă faza incipientă a neamului Pantea într-o relatare îmbogățită prin magie și mister. Impresionează viața de legendă a lui Gheorghe Pantea întâiul, insolita sa căsătorie, temperamentele contrastante ale copiilor (alți Cain și Abel), frăgezimea fetișcanei negociind șindrila, etc. Apar elemente de realism magic, începând cu mitul jertfei pentru creație, continuând cu donjuanismul bărbaților, de la Gheorghe Pantea întâiul la Ștefan, asezonate cu elemente de tradiție și psihologie țigănească. ”Ieșirea” la țară subliniază discrepanța dintre două civilizații:una gregară, care nu aduce nimic bun, alta în dezagregare, trezind nostalgie sau duioșie. Mai există în roman un episod memorabil. Urmând tehnica înlănțuirii, a povestirii în ramă, prozatorul sistează temporar fluxul central. Vrând să explice umorile Comandantului (de miliție), face o incursiune în satul natal al acestuia, studiind psihologia parvenitului, reacția admirativă și servilă a rudelor. Ca o contrapondere, apare tăria de caracter a nepoatei Comandantului, o simplă învățătoare de la țară, înzestrată cu pătimașa dorință de răzbunare a orgoliului rănit. Și în acest caz, firescul dialogului, economia lexicală bine cântărită, ridică nivelul calitativ al paginilor.
În fond, prin ce s-ar impune acest roman? Sub aspectul conținutului, el aduce atractive evocări ale devenirii ființei (Lala), portrete conturate prin acumulări, scene memorabile (ședința de partid), personaje apte de o mare devoțiune (mama) sau întruchipări oribile (violatorii). O femeie temperamentală, care nu reușește să se plieze pe principiile educației creștine primite, plictisită de rutina conjugală, ispitită de dorința înnoirii vieții sexuale greșește, fapt comprehensiv. Se întâmplă adesea. Soțul ei, marcat de carențe și slăbiciuni, n-are forța de a o redresa moral. Moliciunea caracterului îi anihilează izbucnirile de autoritate, fermitate, chiar duritate. Și el greșește în amor, prilej pentru prozator să pună în evidență pasivitatea culpabilă. Un amant, fermecător în prima fază, este ulterior excesiv demonizat. Personajele secundare se impun prin aura luminoasă (o asistentă medicală) sau prin umor (medicul care explică dificultățile materiale ale spitalului). Ca direcție, scrierea se plasează în maniera tradițională (gen Marin Preda), însă are ceva și din incisivitatea textelor mai apropiate de noi (Augustin Buzura). Tentativa de autodepășire este timidă: procedeul suprarealist al senzației de rotire pe care Pantea îl trăiește în camera sa constituie un eșantion de proză modernă reușită. Romanul ”Meandrele destinului”, scris de Ioan Bărbunțoiu, se impune prin factologie și analiză psihologică, dar și prin proprietate lexicală, excelentă frazare și echilibru metaforic. Prof. Aristotel Pilipăuțeanu