A trecut mai bine de o jumătate de veac de la un fericit eveniment cultural. În 1972 apărea primul volum scris de un oneștean, tipărit la o editură prestigioasă: ”Albatros”. Purta semnificativul titlu ”Cetatea de inimă” și aparținea lui Constantin Th. Ciobanu. Erau vremuri când creatorii de frumuseți lirice nu se puteau afirma public decât prin rare apariții în vreun ziar ori într- un volum colectiv. Revistele de profil, reduse ca număr, manifestau minimă deschidere, ca și editurile de altfel. Singura abordabilă era Editura ”Litera”, însă doar dacă prezentai condiția pecuniară a unui nabab. Dar nici acolo nu puteai publica orice, ochiul neadormit al cenzurii fiind un superlativ de vigilență.
Primele versuri ale volumului, grupate sub titlul ”Poetică”, reproduse și în facsimil pe coperta interioară (în foto), dezvăluie o profesiune de credință: desprinderea ideii din plasa vicleană a speculației presupune un efort considerabil pe care poetul trebuie să și-l asume până la capăt; poezia prinde contur doar dacă atinge inefabilul și sublimul frumuseții naturii. Prozodia se înscrie în procesul caracteristic epocii, de trecere de la versul clasic la cel modern. Primele poeme, restrânse ca volum la două – trei strofe, țin cont de rimă în întregul catren sau prezintă cel puțin două versuri consonante. Rimele atrag atenția prin dexteritate artizanală:”Să nu te tocești dorință, cumva / din vinul vreunui surâs liliachiu: / capătul să-ți știe ne-ncovoiat cum va / lumina circular, ca un ochi de burghiu”. Căutarea de rime rare este în primă fază o preocupare constantă: ”snop ți-i / nopții ”; ”violet / Hamlet”; ”lene / apolodoriene”. Ulterior însă, degajat din rigorile prozodice, gândul zboară descătușat și proteic în vers liber. Se vede că sunt poezii din etape diferite. Poetul avea atunci 32 de ani , dar scria din adolescență, oglindind lectura foarte atentă a unei literaturi în schimbare. Generația 60 dinamita încorsetările proletcultiste reluând firul firesc al lirismului autohton. În pofida modelor și modelelor, Constantin Th. Ciobanu își păstrează timbrul personal, constant într-o evoluție ulterioară marcată prin trepte superioare de expresie.
Temele sunt cele caracteristice lirismului în general. Așteptarea adolescentină închipuie nerăbdător clipa întâlnirii cu ființa iubită: ”Tot mai aproape îți aud pașii moi, / desfrunziți către mine în mers. / Iată-mă sub mângâieri febrile / brațele tale întinse adânc…” Ochii dragi sunt ”două lacuri / umplute cu cerul și soarele”, au verdeața codrului ”luminat de mesteceni și inundat în văpăi”. Dragostea-i o stea căzătoare, somnul iubitei se cere protejat de cel ”dăltuit în veghe”. Dorința rămâne ”durerea cea mai scurtă / dintre a nu fi și a fi”. Dragostea nedescifrată răsucește omul ca pe o iederă.
Mai târziu vom vedea și reversul, când poetul nemulțumit de sine (”Mă doare haina-n care stau / însicriat ca-ntr-o găoace”) ajunge la sintagme antiromantice de genul : ”calvarul poreclit sărut”. Treptat expresia se intelectualizează, capătă nuanțe de abscons, oximoronic tinzând la paradox. Natura în iulie viscolește arșița zilelor dinspre răcoarea poienilor. Iarna, la focul amintirilor, luna se moaie și ”noaptea scrâșnește din stele”. Lacul, ”înjunghiat de pești” și neiubit de om se înnegrește în somn amar. Chiar aerul primăverii tremură de ”cumplita simfonie verde / a răzbunării boabelor zvârlite”. Timpul, dușman implacabil, ”un tren cu fum viclean” este ”gândul negru ce-l îndoi / pe gâtul saltului din an… / E jocul marelui noroi / cu vinerea ucisă-n joi”.
Dar tema centrală a volumului o reprezintă cunoașterea prin poezie și mai ales autocunoașterea, cu secreta dorință de autoperfecționare. Existența individuală este percepută ca permanentă interacțiune între lut și lumină. O lumină aspră, cu licăr verzui ce zgârie obsesiv. Surghiunită în zid, erupe biruitor.
Poetul, ca și omul Constantin Th. Ciobanu, luptător prin temperament, nu se poate resemna nicicum cu destinul.
Simte nevoia să exceleze să-și facă din propria-i viață o operă de artă. Ceea ce îi va reuși căci a optat pentru o variantă norocoasă din evantaiul ofertei.
Viața, spectacol pentru unii, blestem pentru alții, este ca o ”magie de logodnă” (”Ziua tânără avea părul de nori / vrăjindu-i umerii și mijlocu-n cascadă”) Alteori întâlnim imagini debusolante (”orizontul fără cârmă / sub cerul fără rege”), mergând până la tușe grotești, subliniate cu argheziene accente:„Dar e fardată viclenie / și zgură de amurguri bete / stă trează încă în chelie, / rânjind din licăriri de pete”.
Poemul titular, ”Cetatea de inimă” are drept motto concluzia lui Călinescu, divin călător cândva pe meleagurile noastre: ”Așa se explică și miracolul Oneștilor”. Este structurat pe două secvențe, deosebite ca realizare și ca valoare. Prima urmează canonul poeziei patriotice evocând cele patru râuri, comparabile cu punctele cardinale. Au luat istoria cu ele ca să caute în văile ”jelite de ploi” loc de cetate. A doua secvență este rodul idendificării cu un strălucit personaj călinescian într-o lume emancipată și ea prin jocul ficțional. Totul proiectat într-un mult meditat tablou metaforic. Magul Ioanide, ”strâns în somn de os”, taie ”grinzi din sticla cerului duios” și-o ”columnă zveltă începu să doară, / scară de istorii răsucind”. Finalul acestui efort constructiv cu accente artistice își are semnificația lui: ”Totul era gata. Firul mai sonor / ca o prevestire către zi venea… / Magul Ioanide, strâns într-un fior, / când să cheme lumea se trezi în ea”.
Volumul ”Cetatea de inimă” se încheie cu amplul poem ”Noaptea cercului”. Alcătuit din 8 cânturi, construit ascensional volumetric și ideatic, atinge apogeul meditativ în final. Închipuitul dialog dintre destin și om transfigurează eterna căutare a poetului Constantin Th. Ciobanu: modalitatea de a armoniza hărăzirea cu aspirația insului.
Ca port – drapel al volumului și nu numai, aș alege poezia ”Desen”, emblemă pentru deceniile fericite petrecute de mine și alții sub privirea îngăduitoare a maestrului. Închinat poate lui Eminescu, poate lui Macedonski, acest poem este oricum o <<statuie în versuri>> ce nemurește Poetul în genere, de la Ovidiu până la Nichita Stănescu.
”Se distila grupul încins într-o idee
Pe urmele geniului înroșit de putere.
Umbrele fumegau spre flacără,
La clopotul ei, lacom să adere.
În frunte, stegarul le flutură o dâră
Fără teacă-n zel, cavalerește,
Suflându-le cenușa de pe umblet
Cu naivitatea care-l tot jelește.
Dar grupul, sufocat în propria-i coajă
Scăpata-n coclire mai sfărămicios
și geniul ardea atât de departe,
că raza lui nu mai ajungea până jos.” Prof. Aristotel Pilipăuțeanu, Onești
”AMPRENTA DE ONEȘTI” DEDICĂ ACEST ARTICOL POETULUI CONSTANTIN TH. CIOBANU, CU O SINCERA URARE DE SANATATE SI CU NOI IMPLINIRI LITERARE!