1.Prin anii 70 ai secolului trecut, la o întâlnire cu profesorii din județ, tovarășul Constantin V. Toma, unul dintre activiștii de partid mai luminați (exista și așa ceva, fapt confirmat de Nicolae Manolescu în ”Postfața” la ”Istoria critică a literaturii române”), era entuziasmat de calitățile unui tânăr de la Comănești, Petre Colăcel. Eveniment rarisim, deoarece tovarășii de la partid obișnuiau (sau aveau indicații) să-i bălăcărească fără osebire pe toți sclavii înjugați la carul bine pus la punct al sistemului. Tânărul profesor avea să confirme previziunile, devenind unul dintre cei mai cunoscuți oameni ai locului, nu numai prin imensa lui barbă (cât a lui Marx și Engels la un loc), dar mai ales prin realizările pe plan cultural. Iată-l acum coautor al volumului ”Două vieți într-o carte”, Editura ”Mușatina” Roman 2017, alături de prietenul său cu o vechime de 55 de ani, Constantin Țăranu, altă personalitate proeminentă din zona Comănești. Scrierea nu este nici dialog, nici sofisticată împletire de amintiri și reflecții. Are două secțiuni distincte, fiecare dintre cei doi autori narând și comentând fermecător evenimente biografice. Pentru că, în modestia lor, cei doi recurg la un motto :”Și de ce nu? De ce numai oamenii iluștri să aibă, prin memoriile lor, confidența vieții lor și nu și bărbații mai puțin cunoscuți pe lume?” (V. A. Urechia).
Scrise ”cu cerneala bucuriilor dar și a tristeților”, trecând peste ”nimicurile cenușii ale vieții” amintirile celor doi scriitori nu se vor un act vindicativ, ci un răspuns la întrebarea de greutatea plumbului; ”Ce n-am știut noi?” Ce n-au știut face într-o viață în care s-au înlănțuit ”uimire, plăceri, dezamăgiri, dragoste, aventură, betii”. Născuți în același an (1945), Petre Colăcel și Constantin Țăranu fac parte din generația pe care s-au făcut crunte experiențe sociale de spălare a creierelor. Au trăit într-o etapă în care doar bunicii mai păstrau ceva din lumina adevărului, iar cei care i-au crezut au câștigat pariul cu viața. Printre aceștia se numără și autorii noștri, unul liric cu înclinări spre epic, altul epic tinzând spre dramatic. I-a unit într-o existență de câteva decenii slujirea Limbii Române și ”visul brazilor inoculat în suflete”.
Martor la porțile timpului
Constantin Țăranu s-a ivit pe lume în împrejurări cât se poate de potrivnice ca fiu al unui ”mare brigadier silvic, cu cabană, cu acareturi și cu o fată în casă de și-a bătut joc”. Atitudinea față de mama pe care avea s-o mai întâlnească doar de două ori în viață îl caracterizează perfect pe scriitor:”Cinste ei că și-a dus crucea cu demnitate, nu a apelat la buruienile vremii și, când a simțit că povara este foarte grea a găsit o familie de mare și unică responsabilitate căreia îi datorez totul”. Sub ochii acestor părinți adoptivi ”de mare calibru religios și sufletesc” (făceau parte din Oastea Domnului), trăiește în adolescență scene în care duioșia se împletește cu reacția unui caracter marcat prin fermitate și chiar puțin orgoliu. Relatarea evenimențială se realizează într-un limbaj care , chiar când evocă situații penibile, nu-și pierde eleganța și elasticitatea. Una din modalitățile de recuperare a echilibrului firesc o reprezintă umorul de bună calitate, de sorginte humuleșteană:”Am dus o viață aproape simetrică între două orânduiri contrapuse, lăsându-mă cu trecutul cunoscut, mai puțin cu prezentul pe care nu-l laud din cauză că viitorul este în ceață.” În plus, naratorul este permanent dublat de un reflexiv care-și pune întrebări cu privire la misterele destinului și la fragilitatea ființei efemere dintre ”două respirări cosmice”, două respirări largi ale timpului veșnic. În fond, gândită țărănește, a la Ion Creangă, viața ”n-ar fi mare scofală – o suflare rece peste măciulia unei papadii”.
Memorialistul face alergie la textele poleite cu metafore și este hotărât să ofere în stil anticalofil mărturisiri sub umbrela credinței, căci ” adevărata credință te poate așeza deasupra minții tale limitate, te poate plasa în veșnicie”.
Copilăria memorialistului este o înlănțuire de pozne, una mai grozavă decât alta. Pregnantă este figura legendară a bunicului, un ”Moromete” ceva mai incisiv și mai pitoresc. Prin arcade peste timp se realizează sugestive paralelisme : armata regală și armata populară, început de an școlar 1952 și 2015. Cursurile clasei a V a, urmate la Bacău, dau prilej naratorului să evoce orașul cenușiu. Se simte înstrăinat și toropit de dorul Comăneștiului, unde va reveni curând. În ambele așezări profesorii se dovedesc niște ”zbiri” și urmașul lor în meserie nu-i iartă deloc. Informații interesante primim și despre Iașul deceniului șapte al secolului trecut. Inițial, percepția suferă o undă apocaliptică:” Biblioteca Eminescu mi s-a părut un adevărat mastodont, o reptilă uriașă cu o cupolă rotundă ce susținea în spinarea imensă întreaga colină. În dreapta, mai jos, se vedeau zidurile unei foste alimentare ce fusese sfârtecată de vagonul unui tramvai scăpat de la Universitate și care, din cauza vitezei, nu a mai luat virajul și a trecut prin rafturi și oameni”. Dar provincialul se remontează rapid , manifestându-se incisiv – satiric:”La stânga gării trona o clădire cu turnuri mari, era Consulatul Sovietic și soldații schimbau garda cu comenzi rusești. Peste doi ani și-au luat tălpășița!” (Nici despre alții părerea nu este mai bună: ”bunicii aveau încredere că până la toamnă vin americanii <<și ce bine va fi>> după. Au trecut multe anotimpuri și americanii nu au brăzdat cerul patriei cu avioanele mult așteptate”.
Căutând savoarea scrisului
Anii studenției combină avatarurile (mizeria din vechile cămine, plimbările cu ”Volga” pe la Securitate) cu admirația pentru profesorii universitari de mâna –ntâi: Vasile Pavelcu, Ștefan Bârsănescu, Constantin Ciopraga… Cititorul nu accepta scuzele memorialistului (”A povesti despre armată și facultate nu-ți ajunge niciodată nici timpul și nici hârtia…), nemulțumit de distonanța dintre roiul gândirii și sărăcia paginii, de faptul că episoade, unele senzaționale, demne de superioară proză sunt tratate expeditiv. La capitolul acesta, naratorul va recupera împărtășindu-și primele impresii din activitatea didactică. Drumul spre serviciu trece pe lângă abatorul cutremurat de mugetele vitelor îngrozite și de sângele împroșcat pretutindeni în sunetul sinistru al oaselor zdrobite. Asocierile, potrivite de circumstanțe și de sensibilitatea naratorului, se impun de la sine căci școala (Institutul Special de Recuperare a Minorilor) este o menajerie suprasaturată de curiozități diverse, de la cele de ordin lingvistic până la comportament și moravuri. Este un amestec înfiorător de nebunie, cruzime, promiscuitate și alte ingrediente similare. Dăm peste pitorescul din ”Groapa” lui Eugen Barbu dar și peste grozăviile din cărțile lui Paul Goma. Ni se oferă explicații și despre termenul ”special” din titulatură:”specialitatea bătăilor aplicate cu mare știință de unii, cu state vechi de îndreptarea infractorului”. Tânărul profesor își respectă menirea de cultivator al unei rostiri îngrijite, din care face un elevator pentru salvarea individului din mocirla în care l-a aruncat societatea. Simultan însă, pedagogul face studii caracterologice (cleptomanul, tipul dur și nemilos, hoțul înnăscut).
Dincolo de maniera științifică se simte suferința, compătimirea și dorința argheziană (”Flori de mucigai”) de a recupera și a face să rodească sămânța de bunătate umană care există până și în cea mai ticăloasă ființă. Interesant este procesul interactiv care se produce, deoarece și profesorul are multe de învățat. Scrierea continuă cu o trecere în revistă a vicisitudinilor întâmpinate: ”Vin briganzii” (inspectorii școlari), ”promovări și decăderi” ( condiționate adesea financiar, executate prin ”scalpare și executare”, ”prins pe fronturile regimului”. Se adaugă ”Experiențe erotice la limita bunului simț” și o impresionantă activitate pe tărâm cultural. Treptat, stilul savuros și arta narațiunii scad valoric și scrierea se încheie cu materiale ce prezintă ”o monografie” a uliței natale, o cercetare științifică a vocabularului din zonă, o seamă de bancuri, unele cam dezlânate, altele ”fără sare și piper”, urmate imediat și nepotrivit de o cuminte ”Rugă de capăt de drum” și un edulcorat ”Epilog” în maniera compunerilor școlărești, ceva mai reușite. Pentru degustătorul avizat rămâne valabil strălucitorul narator din prima parte a scrierii, cel care privind în oglinda retrovizoare a timpului, emite cugetări de genul:”Niciodată n-am priceput pe deplin ce înseamnă aventură, prăbușire sau fericire pentru că toate sunt variabile după momentul existenței și omul care le întâmpină. Simt cum nervii întinși vibrează la cea mai mică atingere, cum se împiedică de corpul firav și îmbătrânit care nu mai suportă zbuciume interioare și încep să mă cain și să mă plâng că n-am avut noroc.”. Profesorul și scriitorul Constantin Țăranu notează:”De fapt, drumul spre adevăr este tot ceea ce ține de frumos”.
Amatorii de afirmare scriitoricească sunt îndrumați ”să utilizeze cardul personal al gândurilor, să meargă la banca de care aparțin și să scoată topuri de hârtie fină, pană de scris și mai ales să nu uite teancurile de gânduri pe ghișeul bancomatului!” Scrierea nu este lipsită de accente lirice, autorul fiind un poet sensibil la farmecele locului. Pentru el fluturii ”au doar ochi de culoarea cerului / Și neastâmpărul copiilor în lunga zi de vară”. Își amintește ”cum așteptam ploaia / Să stingă dogoarea de cuptor a soarelui / Așa vedeam pe atunci vara / Cu greieri pe Șesul Luminii / Cu pajiștile pline de stele în stropii de rouă… ” Adeseori apare o undă sănătoasă de umor: ”Lina a întâmpinat brigada de inspectori în frunte cu Generalul, cu un zâmbet larg și anunțându-i pe un ton hotărât , că a știut că va veni inspecția pentru că toată noaptea visase porci”. Reușite sunt portretizările. Cutărei domnișoare ”i se vedea o frumusețe de strungă a dinților”. Ea ”pășea săltăteț ca o pisică zâmbitoare” ; ”o balerină de nici 45 kg”. Expresii de mare plasticitate reușesc să redea mai potrivit situații și conflicte care de obicei se pierd în banalitatea limbii de lemn. Bunăoară rezistența celui singur împotriva tuturor:”A început o luptă inegală între un greier înarmat cu voce și un pai (stilou) și lumea marilor patrupede carnivore, sfâșietoare, reprezentată de urși fioroși, lei, lupi flămânzi, vulpoi și chiar porci”. Alteori adevăruri dureroase ocolesc nerăbdătoare metafora: printre pietonii ieșeni puteau fi văzuți în anii 1960 și ”mulți lucrători la CAP încălțați cu gumari, fiecare cu nevoile lui”.
Definițiile pe care memorialistul le încearcă sunt concentrate și exacte: ”în cancelarii, adevărate agore ale formării și devenirii, se realizau schimburi interesante de opinii, persiflări, ironii și autoironii, bancuri spuse de cei cu mai mult curaj sau provocatori, turnătorii directe sau indirecte, lăudăroșenii grețoase, cu scop util” ; viața este ”un tronson seismic de cele mai mari grade”. Uneori se umblă la nuanțe:”am fost membru de partid; comunist nu m-am declarat niciodată”. Observația socială induce nu atât compasiunea, cât frumusețea sufletească a celui ce consemnează:”Simt o mare durere în suflet când văd superficialitatea din zilele noastre, decăderea morală cauzată de oferta prea mare din domeniul eroticului în dauna cererii mai puțin pretențioase. Nici vorbă de iubire romantică sau platonică. Se pornește de la confuzia gravă a iubirii cu sexul”. Poate de aceea, paginile scrierii sunt des pigmentate cu aforisme:” Din fumul greu și înnecăcios al timpului, poate, uneori,să îzbucnească o flacără curată ce te poate lumina pe tot drumul vieții și al morții” ; ” în dragoste, cursa lungă, dacă e prea lungă, duce uneori la dureroase amăgiri dacă nu e concretizată prin căsătorie”. Adesea aforismele capătă valențe de avertisment pentru cei ce trebuie să știe ceea ce generația naratorului nu a știut: prudența pentru tânăr în vălmășagul iubirii; înțelepciunea pentru bărbatul ce se scaldă în otrăvita apă a dragostei; discreția pentru pensionar deoarece nimeni nu spune tot ce a gândit și a trăit! (Va urma) Prof. Aristotel Pilipăuțeanu, Onești
Lasă un comentariu