Colegiul Tehnic „Gheorghe Asachi” Onești – derulare mobilitate VET Staff prin proiectul Erasmus+ finanțat din fonduri europene, prin contractul nr. 2020-1-RO01-KA102-078926
În perioada 14-18 februarie 2022, patru profesori ai Colegiului Tehnic „Gheorghe Asachi” Onești – Mihai Ursachi (director), Ionela Sandu, Roxana Olteanu și Cristina Albu – au participat la activități din sfera job shadowing pe tematica Safeguarding (protecția persoanelor vulnerabile și minore), mobilitate adresată personalului VET, care efectuează stagii de practică cu elevii. Deplasarea a fost în Spania, Salamanca, la organizația de primire TELLUS SPAIN – parte a TELLUS EDUCATION GROUP UK.
Cu denumirea „Practică europeană în utilizarea softurilor de specialitate pentru gestiunea financiară, economică și administrarea afacerii”, proiectul oferă oportunități de mobilitate pentru elevii și personalul din domeniul formării profesionale și se adresează elevilor și profesorilor VET (vocational education and training). Mobilitățile se desfășoară în cadrul organizațiilor de primire, care pot fi furnizori de formare și/sau companii, ambele din domeniul VET.
Scopul activităților a fost dezvoltarea competențelor care promovează mobilitatea interprofesională în domenii de calificare ale elevilor din filierele tehnologice: economic, turism, mecanic, electronic, iar activitățile s-au desfășurat prin observarea la locul de muncă a implementării cerințelor legale pe acest subiect, dar și prin bunele practici din viața de zi cu zi. Această tematică este o modalitate de a răspunde nevoilor, identificate la nivelul colegiului, de îmbunătățire a parteneriatelor locale și europene pe care acesta le are, în scopul contextelor de învățare la locul de muncă pentru elevii săi, ținând cont de provocările pe care le primesc aceștia, provenite din faptul că ei înșiși sau colegi ai lor pot fi încadrați în grupuri vulnerabile. Colegiul a conștientizat, prin diriginții și profesorii acestor elevi, necesitatea unei abordări inclusive, nediscriminatorii, pe valori comune, nu doar în orele de teorie de la clasă, ci și în organizarea stagiilor de practică la agenții economici locali sau în unitățile din rețelele partenerilor externi ai liceului.
Au fost perioade de analizare și observare a locurilor de muncă, cu ateliere de lucru practice și schimburi de experiență cu diverși profesori de la egal la egal, reprezentanți ai furnizorilor de locuri de muncă și experți în VET. Activitățile zilnice au avut loc la Tellus Salamanca (parte a Tellus Education Group) și la nivelul partenerilor săi educaționali locali, unde elevii Erasmus desfășoară în prezent o altă aplicație pentru stagii de formare. S-au aprofundat aspectele care trebuie luate în considerare în organizarea unui program de educație duală, pe diferite modele de contracte, a căror înmânare devine posibilă atunci când se organizează învățarea la locul de muncă, pe clarificarea aspectelor legate de furnizarea echipamentului de lucru și a celui de protecție la locul de practică al elevului.
O altă componentă a activităților a fost aceea a utilizării tehnologiei pentru a ajuta elevii să devină mai motivați și mai autonomi, luând în calcul și provocările pe care pandemia COVID19 le-a declanșat atât la nivelul școlilor, al profesorilor, dar mai ales al elevilor. Cu scopul deschiderii către alți oameni, alte culturi și națiuni, cu scopul modelării atitudinii de toleranță și conștiință socială pentru combaterea stereotipurilor negative, au avut loc și activități de integrare a informațiilor pentru a fi mai atractive. S-a lucrat pe platforma Genially, dezvoltată în mai mult de 190 de țări și care are deja peste 15 milioane de utilizatori în lume.
Mobilitatea din Salamanca a fost un prilej de a împărtăși experiențe, cunoștințe, emoții și bucurii datorate frumuseții unui oraș cosmopolit, întemeiat în perioada antică romană, dar mereu tânăr prin cei 40.000 de studenți din multe țări ale lumii.