ARTICOL DE PROF. ARISTOTEL PILIPĂUȚEANU
În urmă cu câteva decenii l-am cunoscut pe Daniel Nicolescu, tânăr profesor de Limba română la Liceul Pedagogic din Bacău, tip vesel, povestindu-ne cu haz mici întâmplări în pauza unei sesiuni de comunicări științifice. Lucrarea prezentată de el atunci, trata ceva despre umorul lui Ion Creangă și i se potrivea ca o mănușă! Întâlnesc acum, prin intermediul volumului de poezii publicat în anul 2018 la Editura ”Egal” din Bacău, ”Spovedanii nocturne”, un alt Daniel Nicolescu, interiorizat, meditativ, dedat cu totul la cele duhovnicești, scriind ”ca pentru ascultătorii dintr-un cenaclu mănăstiresc” – așa cum bine observă semnatarul prefeței, conf. univ. Ioan Dănilă.
Chiar din primul poem autorul își mărturisește apartenența trainică la comunitatea creștină și credința în viața veșnică. Este convins că Iisus a venit pe pământ să confere identitate divină muritorilor. Botezul ne spală de zgura păcatului și ne păzește de anticriști. Zilele ne sunt contabilizate în vederea pedepsei (sau recompensei) pe care o vom primi la ultima judecată. Cuminți, trăim pașnic sub umbrela ptotectoare a unei providențe binevoitoare. Cu toate acestea, Daniel Nicolescu nu are un somn bun. De mai mult, noaptea este pentru el un incitant duhovnic și a ajuns la concluzia că ”starea normală a ființei / Se rezumă / La o permanentă / Așteptare de nevenire”. Enervante pentru alții, insomniile sunt pentru poet un prilej al ”recensământului de idei”.
Eternul balans
Spre a reda pendularea între viață și moarte, între zi și noapte, între pământ și cer, poetul uzează de vocabule care se asociază într-un joc generator de muzicalitate, dar și capabil să sugereze zădărnicia existenței, jalonată de un ”răsărit decrepit”, pe un drum ”ca o ață”, topindu-se în ”tot mai noapte”. Un balans care ne –ar putea oferi cheia înțelegerii prin paradoxale afirmații de genul ”Trăim puțin, / Trăim etern / Eternă viața / Eternă moartea”. Târâm după noi vagoane de iluzii, dar destinul ne țintește din toate unghiurile și ne nimerește o singură dată: când i s-au terminat săgețile. Fiul risipitor, plecat cu intenții nobile ”pentru a descoperi / Graalul vieții / Coborât în infern” se întoarce acasă, rătăcind prin tărâmuri aride, ”sufocat de mărul lui Adam”, convins că toate drumurile duc la pierire. Spre deosebire de promițătorul ”măr de lângă drum” al lui Mihai Beniuc, ”cireșul de lângă drum” odrăslit în ființa lui Daniel Nicolescu este ”devorat de tâlharii de vise / Crengi fracturate / Jefuite de rod / Cerșesc milă de la Irod”. Împotmolit într-o chinuitoare cazuistică, poetul păstrează o urmă de zâmbet: Dumnezeu i-a desfăcut contractul la viață după căderea adamică. Și acum, zice el, ”alerg pe căi neștiute / În nicăieri / Și în niciunde”. O umbră malefică îl terorizează urmărindu-l discret dar obsesiv. Muribundul, gonind prin destin, n-are decât o soluție: ”Se prinde / Cu gândul de cer”. Căutând un punct de sprijin, își vizitează, în maniera soresciană ”sicriul / În lucru / Locuința eternă / Mai erau ceva finisaje de făcut”. Evenimentul nu-l deprimă, căci ”Lumina lumii așteptată / De la naștere / Pentru renaștere” ar putea fi un încurajator semn de izbăvire. Iar speranța naște aspirații: ”Pe marginea timpului /Cu targa inimii / Să pot învia / Prin iubire / Nemurire”. Căci avem o parte a ființei noastre ce conține germenii eternității:”Sufletul înălțător cocor / Dăinuind printre stele / Veșnic precum ele”. Cât privește componenta perisabilă, ea este taxată cu umor (negru): ”În pământ bolovănos / Vreau să fiu un mort frumos / Cu dantură completă / Mîini și picioare / Întregi / Îmbrăcat modern / Cu geacă și blugi / Nu împăiat / În costum negru / Cu cravată / Cu adidași din piele / Cu pantofi cu pingele / Ca un om viu / În via Domnului” (”Mort viu”).
Ascensiunea spre Paradis se face fără cuvânt, la fel cum am venit pe pământ. Însă drumul final, ireversibil, nu este nici el lipsit de asperități. Felurite vămi trebuie trecute cu o știință instinctivă. Rareori, Daniel Nicolescu, evadează spre alte motive. În materie de iubire, femeia nu trebuie privită ”prin prisma ridurilor / Așezate estetic de vremuire”, ci admirându-i inima generoasă și sinceră. ”Giudețul sufletului cu trupul”, cum ar spune Cantemir. Cenușa trecutelor iubiri este evocată în parabola ”Bluza dorințelor”. Urmare a unui avertisment repetat de un paznic incoruptibil (probabil timpul, vârsta) sufletul se mortifică nemaidorind să se lase ispitit. Timpul ”plugar iscusit / Trage brazdă adâncă / Pe ogorul mănos / Al ființei noastre”. O modalitate de a-i diminua setea de eroziune este eliadesca ”eternă reîntoarcere”: în fiecare dimineață trăim senzația de ”om nou”, despărțindu-ne, râzând sau plângând, de cel vechi. Până când, copleșit de”apocalipsa speranței”, un șir de ”oameni noi”, gârboviți și neputincioși, pornește ”în căutarea timpului pierdut”. Altă soluție ține de imaginarul poetic:”Am plecat la plimbare / Prin parcul de roze / Străjuit de veșnicii”.
Cuvântul și cuvintele
”Ars poetica”: ”Poetul la masa de scris / Un nobil proscris / Poezie – nerozie / Meditație – aberație / Cuvântul tulbură lumea / Ingratitudine / De mare magnitudine”. Tentația jocului semantic, seducătoare (”Două monologuri / Cu noduri / Două monoloage / Oloage ”) nu poate obstrucționa gândul de profunzime bacoviană (”Noi doi / Un duet cochet / Într-un singur timp”). Disocierea, bivalența sufletească este deja un semn al nevrozei, al unui deficit de neajungere, de neîmpăcare firească interioară. Un lucru rău, desigur, dar lucrativ subliniat poetic. De altfel, admirația pentru poetul urbei, dar și al nației este direct declarată: ”Pentru a descoperi Cerul / Bacovia a tras / O raită prin Infern / De unde a putut să strige / Pentru a sparge / Cerul neputinței / Aducând-o pe Euridice la viață / Amorul întors în teluric / Regenerat”.
Ca bun profesionist, profesorul Daniel Nicolescu combate încremenirea în tipare lingvistice sau macularea limbajului. La modul ironic, redactează un mini-tratat, ”Cuvântul și cuvintele”, flagelând procedeele de simplificare, pauperizare a comunicării. Starea de grație a rostirii a fost grav întinată căci ”despărțindu-se de Creator / Omul a profanat universul / Sărăcind limbajul genezic”.
Volumul este bogat ilustrat grafic. Aproape fiecare poem își are transfigurarea plastică realizată de Călin Veronica. Grafica urmează fidel textul, îngurgitându-l literal, îmbogățindu-l cu sugestii complementare. Aceleași idei generează viziuni personale care coexistă în mod fericit, parafând inspirata simbioză dintre cuvânt și imagine. PROF. ARISTOTEL PILIPĂUȚEANU, ONEȘTI
Pictură de Călin Veronica
UMBRA
De câte ori
Rătăcesc
Pe cărările vieții
Ori mă întorc spre casă
Cineva
Mă urmărește continuu
Întorc capul
Nu văd pe nimeni
Când renunț
Să privesc în urmă
O întunecată umbră
Mă învăluie, mă confiscă.
DESCĂLȚAT DE IDEI
Desculț
Sufletul meu
Tremură de frigul
Metafizic
Încarcerat într-o pâine
Dospită
Cuminecată
La cina cea de taină.
PECETEA VEȘNICIEI
Îngerul m-a luat de mână
Și m-a abandonat
La marginea cerului
Suspendat în derivă
S-a rotit apoi
În iarmarocul sufletului meu
Și m-a găsit de gardă
Lângă inima sfâșiată de dor
Pentru a-mi redefini
Punctele cardinale
M-a însemnat
Cu pecetea veșniciei. Versuri de Daniel Nicolescu